Aviseringar
Rensa alla

hjälp!tappar hår!


Ämnesstartare

Vad ska man göra om man tappar hår? Jag har gått till läkaren och jag har inte brist på något. Jag tar hand om mitt hår men det lossnar mycket från roten. Vad ska jag göra?!


   
Citera
Ämnesetiketter

hur mycket hår tappar du då? det är normalt med ungefär 100 hårstrån per dag, även om det kan låta som mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt hår har blivit tunnare de senaste åren. Jag brukade inte tappa håret när jag rörde det då. Min hårborste  blir halvfull när jag borstar detLedsen


   
SvaraCitera

hur gammal är du? 

om du stressar mycket kan det vara orsaken till att du tappar hår. förutom vitaminbrist kan det annars bero på att man borstar håret för mycket och för hårt, att man färgar det, fönar/plattar det mycket osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:
hur gammal är du? 

om du stressar mycket kan det vara orsaken till att du tappar hår. förutom vitaminbrist kan det annars bero på att man borstar håret för mycket och för hårt, att man färgar det, fönar/plattar det mycket osv

Jag är 17 år och jag tar vitaminer från apoteket. Jag har bara färgat håret två gånger i hela mitt liv. Och jag plattar aldrig håret!:)


   
SvaraCitera

äter du tillräckligt med mat (energi) utöver att du äter varierat och/eller tar vitaminer? tränar du mycket (hårt, länge eller ofta) och tar du någon typ av p-piller eller andra hormonella kontraceptionsmedel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:
äter du tillräckligt med mat (energi) utöver att du äter varierat och/eller tar vitaminer? tränar du mycket (hårt, länge eller ofta) och tar du någon typ av p-piller eller andra hormonella kontraceptionsmedel?

Äter varierat och jag tar multivitaminer för unga kvinnor. Jag tränar inte och jag tar inga p-piller eller dylikt!:)


   
SvaraCitera

terrormat: om du stressar mycket kan det vara orsaken till att du tappar hår.

^

blir tom stressad av hur du skriver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

^

blir tom stressad av hur du skriver

Jag känner mig inte stressad hela tiden! Jag är för det mesta lugn:/
menar du att jag skriver konstigt?


   
SvaraCitera

missdaisy : menar du att jag skriver konstigt?

ja, får hjärtklappning

är det mycket i plugget just nu, hamnar du efter? när det är mycket märker jag att jag tappar mer hår, men känner inte att jag är stressad förrän det är över


   
SvaraCitera

missdaisy : Äter varierat och jag tar multivitaminer för unga kvinnor. Jag tränar inte och jag tar inga p-piller eller dylikt!:)

aha! frågar eftersom det kan finnas en hormonell grund till att du tappar håret. överproduktion av androgener, manliga könshormon som testosteron, leder bland annat till håravfall, ökad sexdrift och också ökad talgproduktion och akne, särskilt längs käklinjen där skägget hade suttit på en snubbe. ifall du har något av de symptomen i kombination skulle jag rekommendera att antingen gå till vårdcentralen eller till en barnmorska eller gynekolog som har bättre koll än en allmänläkare på manliga och kvinnliga könshormoner. p-piller och andra preventivmedel som innehåller östrogen har en hämmande effekt på testosteron, vilket gör att de kan motverka de här symptomen och hjälpa håret att växa tillbaka. förutsatt att en hormonimbalans är det som är skälet till håravfallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öh varför? Jag skriver ju normalt 🙁
Ja jag ligger efter i skolan men allt kan väl inte bero på det :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:

ja, får hjärtklappning

är det mycket i plugget just nu, hamnar du efter? när det är mycket märker jag att jag tappar mer hår, men känner inte att jag är stressad förrän det är över

Öh varför? Jag Skriver normalt 
ja, jag ligger efter lite i skolan men allt kan ju inte bero på det:/


   
SvaraCitera

har du jämfört med andra i din närhet?
jag tappar också mycket hår när jag borstar det, men har inte upplevt att det tunnats ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:
aha! frågar eftersom det kan finnas en hormonell grund till att du tappar håret. överproduktion av androgener, manliga könshormon som testosteron, leder bland annat till håravfall, ökad sexdrift och också ökad talgproduktion och akne, särskilt längs käklinjen där skägget hade suttit på en snubbe. ifall du har något av de symptomen i kombination skulle jag rekommendera att antingen gå till vårdcentralen eller till en barnmorska eller gynekolog som har bättre koll än en allmänläkare på manliga och kvinnliga könshormoner. p-piller och andra preventivmedel som innehåller östrogen har en hämmande effekt på testosteron, vilket gör att de kan motverka de här symptomen och hjälpa håret att växa tillbaka. förutsatt att en hormonimbalans är det som är skälet till håravfallet.

Jag är en tjej! Jag har inte akne och jag håller inte koll på könshormoner :/ vad ska jag säga om jag ska söka vård?


   
SvaraCitera