Aviseringar
Rensa alla

Hjälp


Ämnesstartare

Hej!
Jag (tror) att jag lider av kronisk svampinfektion. Har under ett år haft klåda i omgångar som gått över genom en engångskur kur pevaryl, Carsten eller diflucan. De senaste 2 månaderna har klådan aldrig tappat fästet utan den är där och smått irriterar och håller mig vaken under natten....har fått 6 tabletter utskrivet på Flukanozol som jag ska äta en gång i veckan. (Doktorn gjorde dock ingen odling) Trots att jag är inne på min andra tablett så har klådan inte alla lagt sig. Är jätteledsen och känns som ingen tar mig på allvar 🙁 kan inte heller ha sex med min pojkvän..vad ska jag göra?! Är så jävla ledsen orkar inte detta mer


   
Citera
time
 time

Saxat från underlivet.nu:

Vid kronisk svampinfektion
Med "kronisk" svampinfektion menar vi ständigt återkommande besvär med svampinfektioner i underlivet. Har du kronisksvampinfektion eller sedan tidigare problem med vestibulit eller tunna och/eller lättirriterade slemhinnor bör du vara försiktig med att regelbundet använda svamphämmande krämer och vagitorier som t.ex. Pevaryl, Canesten samt det receptbelagda läkemedlet Daktacort, i det fall svampinfektionen kommer tillbaka. Detta då svamphämmande krämer och vagitorier kan ha som bieffekt att de tunnar ut eller irriterar slemhinnan. Även om det inte är bevisat finns misstankar om att regelbunden och tät användning avsvamphämmande krämer och vagitorier som Daktacort, Pevaryl eller Canesten i värsta fall kan leda till Vestibulit. Om du är ovanligt skör i underlivet och redan använt t.ex. Pevaryl det senaste halvåret bör du därför be din läkare att istället skriva ut en oralsvamphämmande medicin, t.ex. Diflucan eller Sporanox. Diflucan går även att beställa på Dokteronline.se

Vid kronisk svampinfektion rekommenderar vi dessutom att du försöker se till att få Diflucan eller Sporanox utskrivet i höga doser och under en längre tid, upp till flera månader om nödvändigt. Du kan också försöka få dig gynekolog att skriva ut borsyra till dig.

Ett annat recepbelagt läkemedel du kan be om är Fungoral i tablettform. Fungoral har visat sig vara effektivt mot svampinfektion i underlivet när varken Borsyra, Diflucan eller Sporanox hjälpt och det finns exempel på patienter som använt Fungoral i flera år för att hålla svampinfektionerna i underlivet borta. Även om långvarig användning av Fungorar troligen inte är att eftersträva, föredrar ändå många kvinnor det framför alternativet kronisk svampinfektions-problematik.


   
SvaraCitera