Aviseringar
Rensa alla

Hjälp!


Ämnesstartare

Hej hej!

Har just registrerat mig på detta forum 🙂 Är inne här då och då men jag skapade ett konto här för att jag behöver hjälp haha.

Jag är en tjej på 12 år och är endast 150-153 cm lång Förvirrad Fick min första mens ett par månader sen..
Jag är orolig för att jag inte kommer växa mer på längden? Väger ca 45 kg och har skostorlek 37. (mina fötter har typ slutat växa nu xD)

Jag har inte växt alls mkt på längden på ett halvår nu.. Är rädd att jag har slutat växa på längden! Trött Jag tänker på det hela tiden och är så rädd att jag bara kommer bli ca 150 cm..

Min mamma är runt 162 cm, pappa 173 cm, mormor 163 typ och morfar 180 cm..
Har bara en lillasyster.

Sen är det så att jag har ätit ganska dåligt på senaste tiden och inte mått speciellt bra psykiskt. Kan det bero på det? Jag rider 5-6 ggr i veckan och springer ibland.

Kan någon ge mig ett svar? Tror ni att jag kommer växa mer?

Förlåt om det blev lite luddigt men är sjukt trött haha.

Tacksam för svar! 🙂


   
Citera

Du växer nog lite till. Mens betyder inte att man slutar växa


   
SvaraCitera

Du kommer troligtvis växa ända tills du är 17-18 år om inte mer. Man växer mindre på vinter så det kan vara därför. Se till att du äter ordentligt


   
SvaraCitera

Räkna med i alla fall kanske ca 5-6 cm till. Är ingen expert på området men en sak vet jag att du bör äta ordentliga måltider som är anpassade efter kroppen för att få den näring du behöver.


   
SvaraCitera

Du kommer att växa, du är bara 12 år.


   
SvaraCitera

Du växer max 5 cm till


   
SvaraCitera
time
 time

Såhär säger vårdguiden! 🙂 

Tillväxt

I samband med att brösten börjat växa brukar längdtillväxten skjuta fart, ibland flera centimeter på några månader. Höfterna ändrar form och blir bredare. Efter den första mensen har flickor för det mesta sex till åtta centimeter kvar att växa och det tar ungefär två till tre år. Däremot har fötterna oftast slutat växa vid tidpunkten för första mens. Fötterna slutar växa först och ryggen slutar växa sist.

Så oroa dig inte, du växer nog ett tag till! Jag var också 12 när jag fick min första mens men jag växte bara två centimeter till efter det, men då var jag redan 5 centimeter längre än min mamma 🙂


   
SvaraCitera

När man fått sin mens kommer du inte växa lika mycket som innan


   
SvaraCitera

Jag växte ännu mer när jag fick min mens. 


   
SvaraCitera
oINRIo

hej, eftersom du är 12 år så passa på att äta så din kropp får byggstenar!1 Under mina tidigare tonår så fick jag ätstörning och det är väl delvis varför jag är så kort nu haha..
Jag fick min period för 7 år sen och har väl växt 5cm på dessa år lo:

Jag är 157cm


   
SvaraCitera