Aviseringar
Rensa alla

Hjälp tyska


spket
Ämnesstartare

Tjena, är detta korrekt?

Österreich hat viele berühmte Komponisten und viele ist endre von 1700’s geboren. Diese Musik heißt Wienklassicism. Komponisten das aus Österreich kommen ist Mozart und Haydn. Ein berhümte Künstler heißt Gustav Klimt kommt aus Österreich. Das ist danke zu Österreich die Symphonie ist als es ist.


   
Citera
Ämnesetiketter

Njä komponisten är plural så d blir die när de är subjekt. I övrigt brukar man ju använda sig av dåtidsformer när d kommer till avlidna personer. Så war istället för ist kanske. Men ah sen talar vi väl som sagt plural så sind kanske är mer lämpligt hmm dvs waren. Vet inte vad endre kan tänkas betyda dock. Hade nog sagt "die Musik von dieser" istället samt listat kompositörerna före (förslagsvis även slängt in ett "zum biespel" elr så). Och återigen hade jag nog föredragit perfekt elr preteritum (dvs gekommen elr kam/kamen beroende på vad du känner för samt ev plural). Sista meningen känns rätt felaktig också iom brist på konjunktion/subkonjunktion elr ngt annat som signalerar att här kmr en liten härlig bisats men ah vetefan. Vilken kurs är d?


   
SvaraCitera
spket
Ämnesstartare

flygkärra:
Njä komponisten är plural så d blir die när de är subjekt. I övrigt brukar man ju använda sig av dåtidsformer när d kommer till avlidna personer. Så war istället för ist kanske. Men ah sen talar vi väl som sagt plural så sind kanske är mer lämpligt hmm dvs waren. Vet inte vad endre kan tänkas betyda dock. Hade nog sagt "die Musik von dieser" istället samt listat kompositörerna före (förslagsvis även slängt in ett "zum biespel" elr så). Och återigen hade jag nog föredragit perfekt elr preteritum (dvs gekommen elr kam/kamen beroende på vad du känner för samt ev plural). Sista meningen känns rätt felaktig också iom brist på konjunktion/subkonjunktion elr ngt annat som signalerar att här kmr en liten härlig bisats men ah vetefan. Vilken kurs är d?

Vettefan jag går grundskolan xd


   
SvaraCitera

spket:

Vettefan jag går grundskolan xd

Ah okej men då blir det där säkert asbra!! 


   
SvaraCitera

aa mm, samstämmer med flygkärra. viktigt med junktionerna å teritummarna å så


   
SvaraCitera
spket
Ämnesstartare

flygkärra:

Ah okej men då blir det där säkert asbra!! 

flygkärra:

Ah okej men då blir det där säkert asbra!! 

Ändrade till det här, vad tror du? 

Österreich haben viele berühmte komponisten, dass in den später 1700’s jahren geboren. Mozart und Haydn sind die berhümteste komponisten von österreich. Deshalb rufe wir dem Zeit für Wienklassicism an. Österreich haben ein berühmte künstler, Gustav Klimt.


   
SvaraCitera
spket
Ämnesstartare

Det ända jag är osäker på är vart jag ska sätta ”an”. Infinitiv är ju anrufen. Men i presens borde det väll bli rufe + an sist?


   
SvaraCitera

spket:
Det ända jag är osäker på är vart jag ska sätta ”an”. Infinitiv är ju anrufen. Men i presens borde det väll bli rufe + an sist?

Anrufen betyder ringa (elr typ ropa). Anfangen kanske du tänker på? I så fall fangen (inte fange, om du vill ha med wir) och sen an i slutet ja. Zeit är die så det blir der istället för dem. Hur man böjer eventuella artiklar vid årtal och sånt har jag dock inte koll på. Tror att det förutom att österreich hat* boooorde vara mer korrekt fattas någon typ av verbgrej i första meningen. Typ waren eller sånt mvh orkar inte tänka. Inser att jag kmr gnälla hål på dig om jag fortsätter men tror verkl det där blir toppen. Annars kanske ruttenfisk har bättre koll! 


   
SvaraCitera
spket
Ämnesstartare

flygkärra:

Anrufen betyder ringa (elr typ ropa). Anfangen kanske du tänker på? I så fall fangen (inte fange, om du vill ha med wir) och sen an i slutet ja. Zeit är die så det blir der istället för dem. Hur man böjer eventuella artiklar vid årtal och sånt har jag dock inte koll på. Tror att det förutom att österreich hat* boooorde vara mer korrekt fattas någon typ av verbgrej i första meningen. Typ waren eller sånt mvh orkar inte tänka. Inser att jag kmr gnälla hål på dig om jag fortsätter men tror verkl det där blir toppen. Annars kanske ruttenfisk har bättre koll! 

Tack! Hoppas inte jag stör dig för mycket.... 


   
SvaraCitera
spket
Ämnesstartare

Österreich hat viele berühmte Komponisten, die in den späters 1700’s Jahren geboren. Mozart und Haydn sind die berhümteste Komponisten von Österreich. Deshalb fangen wir der Zeit für Wienklassicism an. Österreich haben ein berühmte Künstler, Gustav Klimt.

Ser det rätt ut nu?


   
SvaraCitera
Jonteg

Det ända som är frågan är om det inste ska stå "Österreich hat" i stället för "haben" eftersom Österrike står i tredje person singlar. Behöver du mer hjälp med tyskan kan jag verkligen rekomendera ett annat forum. Jag länkar det nedan. 


   
SvaraCitera
Jonteg

Fourumet som jag tidigare snackade om är "Lärocentrum":  https://larocentrum.weebly.com/tyska.html


   
SvaraCitera