Aviseringar
Rensa alla

Hjälp variabel välja kamera


Ämnesstartare

Kort version:

Canon = manuella kontroller och bättre auto
Panasonic = större vidvinkel och ~bättre bilder

Lång version:

Jag tvekar hårt när det kommer till att välja kompaktkamera. Från början var jag ute efter en canon med manuella kontroller för mindre än 3000 (flickvännen betalar <◊∆◊° >) men efter att ha hittat en jag gillade uppstod dilemmat iom att lumixen tar bättre bilder. Jag är inte ute efter en långzoom men det var vad som kom fram med min prisjaktsökning. hade tidigare en canon a710 IS.

Jag baserar huvudsakligen det här på cameralabs recens​ion. Gjorde en lista på fördelar och nackdelar:

Canon

-färgbrus pga 12 megapixlar och generellt sett lite (knappt märkbart) mer brus
-blixten alltid uppfälld
-fast zoom när man filmar

+manuella kontroller
+mer zoom (336 vs 300 ekv.)
+hetare
+timern räknar ansikten och väntar tills en person till kommer in i bilden vilket är awesome
+märker när folk blinkar
+smartare autoläge med scenigenkänning
+är canon. min nuvarande är en canon och min system är en canon, jag litar på tillverkaren och kan redan menysystem osv.

Panasonic

-ej manuella kontroller

+bilder ges mer kontrast och mindre färgbrus direkt i kameran (dvs hårdare redigering på varje bild) = tydligt bättre bilder (jämför ​canon och ​panasonic)
+större vidvinkel (25 vs 28 ekv.)
+mer detaljerad skärm (canon har varannan pixel svart. stör mig inte på det på nuvarande)
+live histogram
+kommer ihåg typ 5 ansikten och ger dessa prioritet vid gruppbilder.

Vad tror um?

canon:
Image
panasonic:
Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

variabel:

vet ej. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

System kamera ska han ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

System kamera ska han ha.

variabel:

min nuvarande är en canon och min system är en canon


   
SvaraCitera

Behåll den då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

litar på

variabel:

Canons Powershot SX200 IS (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Canons Powershot SX200 IS (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Canon gör väldigt bra kameror, om Panasonic har något bättre bildkvalitet så lär det knappast vara något som direkt märks. Ska du ha mer än semesterbilder, är det ändå ingen idé att mesa med en dyr kompaktkamera. Då måste du nog ha en systemkamera i alla fall, se det som ett framtidsprojekt.

Jag har själv en urgammal Powershot från 2004 som jag tappat i golvet flera gånger men som fortfarande gör sitt jobb alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cruella De Vil:

är det ändå ingen idé att mesa med en dyr kompaktkamera. Då måste du nog ha en systemkamera i alla fall, se det som ett framtidsprojekt.

har en eos 500d. dock är det idé att messa med kompaktkamera, jag har tagit de flesta av mina foton med min a710 is.

Cruella De Vil:

Canon gör väldigt bra kameror, om Panasonic har något bättre bildkvalitet så lär det knappast vara något som direkt märks

det är det som är grejen, det verkar vara en tydlig skillnad, exempel:

canon:
Image
panasonic:
Image

känns dock som att det endast beror på högre efterbeararbetning från lumixens sida. det där var nog ett dåligt exempel nu när jag ser efter, gillar canons version mer där. dock syns min poäng i ​länka​rna skulle jag tro. vad tror du om det?

Cruella De Vil:

Jag har själv en urgammal Powershot från 2004 som jag tappat i golvet flera gånger men som fortfarande gör sitt jobb alldeles utmärkt.

awesome!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Canons Powershot SX200 IS (Du röstade på detta alternativ)

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

Canons Powershot SX200 IS (Du röstade på detta alternativ)

Detta uttalande gör jag enbart pga fräckare modellnamn.


   
SvaraCitera

variabel:

Panasonics Lumix DMC-TZ7 (Du röstade på detta alternativ)

Har testat några av Panasonics Lumix-kompakter och de flesta (förutom de allra billigaste) kändes mycket bra.

Dock rekommenderar jag Panasonic Lumix DMC-LX3 istället. Den är dyrare, men mycket bättre. Har fått ett flertal "Bäst i test" "Toppklass" "Rekommenderas" och liknande av olika fototidningar.
Leica-lins, en helt nyutvecklad sensor som ska ge så stort dynamiskt omfång som möjligt och kameran har i många fall beskrivits som en kompakt motsvarighet till en spegelreflex. Läs lite recensioner så förstår du.

Men om du inte känner för att gå upp i pris tycker jag hur som helst att du ska köra på TZ7:an.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Detta uttalande gör jag enbart pga fräckare modellnamn.

eller hur, powersex200 XD

Capture:

Läs lite recensioner så förstår du.

shit, här trodde jag det började närma sig ett beslut T___T det som känns extremt kefft för mig och min tjej är att den saknar manuella kontroller. Visserligen är det kanske inte något som används mycket, men det här ska dels vara en uppgradering och dels känns det självklart att det ska finnas. Vi fotar alltid i P till exempel, och skulle vara rätt crappy att skaffa en kamera som inte kan ha slow synch eller längre tid, köra svartvitt med högt iso eller köra manuellt fokus. vet inte säkert om dessa funktioner stöds eller inte så får väl läsa på mer. tack för svaret, cap

Capture:

Men om du inte känner för att gå upp i pris tycker jag hur som helst att du ska köra på TZ7:an.

grejen är att kameran jag hade var totalt awesome och den gick på 2500 typ för snart tre år sen, så känns som att den prisklassen ska kunna ge bra resultat idag. vore asnice med en g11 eller motsvarande men vi har en system för det. hmm, tradera borde man kanske kolla [tard] oki bye ha det gött


   
SvaraCitera

Jag förslår Lecia M9. En bra kamera som alla har råd med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JohanTimbertown:

Jag förslår Lecia M9. En bra kamera som alla har råd med.

sant. okej då behövs inte den här trå den mer.

---------- Tråd Låst -----------

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

...okej jag drev, tråden är inte låst, CMON!!1 [cry]


   
SvaraCitera