Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! vart går gränsen för våldtäkt?


Ämnesstartare

Jag var på en fest o började strula med en kille, vi gick ut o rökte, sen så gick vi runt lite, sen gick vi hem till han, jag la mig i hans säng, han började klä av mig, o la sig över mig o ja, vi knullade. hela tiden ville jag därifrån...
vi hade ingen kondom, men det hindrade inte han, jag sa att han skulle sluta, men det gjorde han inte förns han va nöjd. sen gick vi ifrån han, jag lämnade han o ringde en kompis sen bröt jag ihop..

o nu undrar jag vad jag ska göra?
dom som vet är mina bästa vänner.


   
Citera

Sa du åt honom att sluta och han inte hörsammade detta var det en våldtäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag låg inte precis sparkandes o skrek att han skulle sluta, utan jag bara låg där. sen mot slutet vilje jag att han skulle sluta för min mobil ringde hela tiden. då slutade han inte direkt, jag typ sa det flera gånger o ''puttade'' han innan han slutade.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sa du åt honom att sluta och han inte hörsammade detta var det en våldtäkt.

Äre det så???


   
SvaraCitera

hejsan20:

Äre det så???

Nej, jag ljuger.

Ja, det är så.


   
SvaraCitera

Kan ju vara svårt för honom att avgöra om du från början och under en lång tid gått med på att ha samlag och sedan mer eller mindre plötsligt ångrar dig. Det är dock inte okej någonstans att fortsätta då men vet faktiskt inte hur en domstol skulle se det hela.


   
SvaraCitera

Tycker inte det verkar som att du sagt åt honom att sluta på riktigt.


   
SvaraCitera

malber:

Tycker inte det verkar som att du sagt åt honom att sluta på riktigt.

Blir lika glad varje gång någon försöker skuldbelägga den som blivit utsatt. [rolleyes]

Ont Sa du åt honom att du inte ville så räknas det som våldtäkt, ja. Även om du till en början var med på det och sedan inte ville längre är det fortfarande inte okej av honom att inte sluta när du ber honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Sa du åt honom att sluta och han inte hörsammade detta var det en våldtäkt.

Enligt lagen ja. Dock så är det väl en våldtäkt även om personen som blir våldtagen inte yttrar det, skulle jag säga. Om den alltså inte vill ha sex men får det iallafall.

malber:

Tycker inte det verkar som att du sagt åt honom att sluta på riktigt.

Det gör det inte mindre till en våldtäkt.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Blir lika glad varje gång någon försöker skuldbelägga den som blivit utsatt.

Skuldbelägga? Tror inte det va.

Animal Liberation:

Det gör det inte mindre till en våldtäkt.

Anser inte att det är våldtäkt om man inte säger ifrån. Ligger man bara stilla tycker jag att det är sexuellt utnyttjande och det är för mig stor skillnad på det.
Att hoppa i säng med någon och sen säga något i stil med "Du, sluta min mobil ringer." och inte visa att man inte vill ha mer sex kanske inte alltid tolkas som "Du, sluta jag vill inte ha mer sex."


   
SvaraCitera

Animal Liberation:

Dock så är det väl en våldtäkt även om personen som blir våldtagen inte yttrar det, skulle jag säga. Om den alltså inte vill ha sex men får det iallafall.

Vad menas med det här?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malber:

Anser inte att det är våldtäkt om man inte säger ifrån. Ligger man bara stilla tycker jag att det är sexuellt utnyttjande och det är för mig stor skillnad på det.

Du har sjuk och vriden bild av vad som är okej och inte.

malber:

Skuldbelägga? Tror inte det va.

Ehh, jo. Det du skrev betyder i princip att personen som blev våldtagen får skylla sig själv för att den inte sade nej tillräckligt högt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bridget Jones:

Vad menas med det här?

Att en våldtäkt för mig är när en person får utstå sex mot sin vilja, oavsett om den säger nej eller på annat vis visar att den inte vill. Att delen med att säga nej inte har något att göra med om det är en våldtäkt eller inte.


   
SvaraCitera

Animal Liberation:

Att en våldtäkt för mig är när en person får utstå sex mot sin vilja, oavsett om den säger nej eller på annat vis visar att den inte vill. Att delen med att säga nej inte har något att göra med om det är en våldtäkt eller inte.

Hur ska den andre parten då kunna avgöra om det är en våldtäkt eller inte?


   
SvaraCitera

Animal Liberation:

Enligt lagen ja. Dock så är det väl en våldtäkt även om personen som blir våldtagen inte yttrar det, skulle jag säga. Om den alltså inte vill ha sex men får det iallafall.

Absolut, men i det läget kan inte våldtäktsmannen skuldbeläggas; det är inte olagligt att vara dum i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

Hur ska den andre parten då kunna avgöra om det är en våldtäkt eller inte?

Jag har inte sagt att det ska gå att dömma någon utan att det varit tydligt att den utsatta inte visat tydligt, jag vill bara att det ska vara tydligt att det är okej att känna sig våldtagen även om en inte sade nej eller visade att en inte ville. Jag tycker det är viktigt för att människor som känt sig våldtagna ska kunna få hjälp att, om dom mår dåligt av det, kunna må bättre och ha rätt att uttrycka sina känslor.


   
SvaraCitera

Nachac:

Dock så är det väl en våldtäkt även om personen som blir våldtagen inte yttrar det, skulle jag säga

Nachac:

Absolut, men i det läget kan inte våldtäktsmannen skuldbeläggas; det är inte olagligt att vara dum i huvudet.

Jag förstår inte hur den blir någon våldtäktsman här? Ska vi börja läsa varandras tankar under sex för att veta om vi våldtar eller inte?


   
SvaraCitera