Aviseringar
Rensa alla

Hjälp vikt för 13 åring


Träna [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eh det jag gör nue är löper går . sittups . armhävning


   
SvaraCitera

Higher_1337:

Eh det jag gör nue är löper går . sittups . armhävning

Jättebra. [smile]


   
SvaraCitera

Higher_1337:

Eh det blir mkt lol? Jag käkar frukost middag en frukt före jag lägger mig :p

Inte om mellanmålet består av typ en banan eller ett ägg eller något sådant. Det blir under 100 kcal för ett mellanmål, 2 ggr om dagen.

Du måste äta mer än bara frukost och middag om du tränar. Framförallt om du ska gå ner i vikt och inte vill förlora muskelmassa medan du gör det. Du får bara se till att inte äta så kaloririka saker. Men det är bättre att äta ofta och lite än mycket och sällan. Annars så kommer din kropp minska din förbränning och du får svårare att gå ner i vikt.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Lägg till två-tre mellanmål på det, och planera så du äter något ungefär var tredje timme.

Jag vet, jag äter så. Men det kräver planering och diciplin, inte många 13 åringar eller vuxna för den delen kan eller vill planera sin kost så. Dessutom är det svårare att hålla koll på sitt energiintag när man äter ofta, då måste man börja räkna kcal, vilket kanske inte är så kul om man är 13 år.

Även om ditt förslag är optimalt ur träningssynpunkt tycker iaf inte jag att det är ett bra råd till en 13åring av massor med skäl. Men framför allt handlar övervikt oftast inte om att optimera sitt kostintervall, utan om att röra sig mer och äta mindre.


   
SvaraCitera

AndyH:

Men det kräver planering och diciplin

Det kräver ju mer disciplin att inte få äta mer än tre gånger om dagen. kalorier måste man inte räkna om man till exempel begränsar mellanmålet till bara frukt och max en per gång eller något sånt. Då blir det typ 100-200 kalorier extra om dagen, alltså inte mycket alls.


   
SvaraCitera

Higher_1337:

Jag kör cross , tävlar osv.

Kross är bra om du kör ofta, men skall träningen ge nånting måste du ha en aktivitet minst 2-3 dagar i veckan. Jag skulle rekomendera en aktivitet till, testa BMX eller liknande, bra träning om man kör kross.

Higher_1337:

Så jag är ute och går cirka 1 timme och löper 30 min efter skidspåret.

Hur ofta gör du det? Gör du det 2-3 gånger i veckan borde det hjälpa till ganska mycket om du vill gå ner i vikt.

Higher_1337:

Eh det blir mkt lol? Jag käkar frukost middag en frukt före jag lägger mig :p

Du måste äta lunch med, om du äter för sällan börjar kroppen spara energi i form av fett.

Äter du frukost vid 7.30, lunch vid 11.30, kanske ett lätt mellanmål vid 15.30 och middag vid 18.30 så har du en ganska bra rutin. många föreslår frukt som mellanmål men det innehåller massa socker så det tycker inte jag är så bra, bättre då med typ ägg eller avocado eller nått liknande.

Undvik också bröd, pasta, ris, potatis (rotfrukter allmänt) och liknande, det innehåller massa kohydrater som man blir tjock av.

Ät istället kött, fisk, fågel, grönsaker som växer ovan jord (sallad, ärtor, tomat, paprika etc). Fett är helt ok så det behöver du inte undvika, kroppen behöver fett, speciellt om du tränar.


   
SvaraCitera

framtidstron:

Det kräver ju mer disciplin att inte få äta mer än tre gånger om dagen.

Det är bara en vanesak, äter man bra så klarar man sig lätt 4 timmar utan att bli hungrig. Dessutom tror jag inte 2-3 extra bananer om dagen för att "optimera förbränningen" är det som kommer göra skillnad för grabben, han äter ju redan för mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Löper varje dag 🙂 Elr jadu jag cyklar jue med bmx osv: :p


   
SvaraCitera

manb00b


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1337[cool]


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Det är väl orelevant huruvida du sitter mycket vid datorn eller inte, det viktiga är att du rör dig mer och käkar mindre?

Det måste ju spela roll om man sitter vid datorn? Oftast står man ju inte och motionerar framför den men ifs vem vet..
Vanligen sitter man stilla och du ansåg ju att man ska röra på sig vilket låter bra och tror inte man gör det framför den...

Men,meen.. Alla är ju inte lika dana xxxDD


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera