Aviseringar
Rensa alla

Hjärndopning


Ämnesstartare

Det verkar vara en trend i Amerika att "hjärndopa" sig med Ritalin och liknande piller för att öka sin koncentrationsförmåga. Till och med professorer gör detta och dessa individer har egentligen inte ADD/ADHD heller, utan gör det bara för att de ska få ut mer.

De säljer dem tydligen för 25 dollar styck under tentaperioden [rolleyes]

http://www.lundagard.se/2009/06/01/hjarndopning-ny-trend-bland-amerikanska-stude...

Nu är det ju dock så att klantarna använder dessa piller de sista dagarna och pluggar 2-3 dygn sträck och förväntar sig att de ska få in allting bara för att de tror att de är duktiga som pluggar 3 dygn på en gång. Hur som helst så ökar det koncentrationen/motivationen och skulle vara riktigt bra att ha. Frågan är om de har någon inverkan på minnet, alltså negativt.

Är detta något ni skulle tänka er göra för att få bättre studieresultat? Jag tycker det är oerhört intressant eftersom jag länge strävat efter att prova liknande piller pga koncentrationssvårigheter.


   
Citera
Jeay_L

Det sägs att om man sniffar Concerta så tar det jätte bra.

Om du har koncentrationssvårigheter så kan du ju gå och göra en utredning för att se om du faktiskt har det, eller eventuellt har en släng av ADD/ADHD och då får du det utskrivet! Tror inte det är så hälsosamt att ta det "bara för att"

Dold text: Känner en som tar concerta, observera som medicin, och hans minne är då inte på topp alla gånger


   
SvaraCitera

Jeay_L:

Dold text: Känner en som tar concerta, observera som medicin, och hans minne är då inte på topp alla gånger

Nä men han är väl störd i början så de hjälper bara att göra honom lite mindre störd

Vet en tjej med ADHD som oxå medicinera och hon fick mkt lättare att hålla koncentrationen länge, men hon tyckte att man blev okreativ och okänslig. Men hon började se på tv iaf, som hon aldrig hade tålamod till innan. Hon kunde se ett helt program i sträck och sitta kvar i reklamen, kunde hon aldrig innan.

Fast sen sluta hon ta dem och då sluta hon se på tv
hmp


   
SvaraCitera

Skulle absolut inte kunna tänka mig att ta! [no-no]
Piller är läskiga och dessutom pluggar jag redan nu oftast bara de tre sista dagarna innan tentan och klarar (oftast) ändå. [cheers]
Dold text: Fan vad konstigt skrivet men jag vaknade precis.


   
SvaraCitera
Åtta

Ptja, jag skulle kunna tänka mig att testa för att se om det faktiskt hjälper mig. Men att förlita mig på det för att ständigt förhöja mina studieresultat känns inte så stabilt.

F.ö. var det ett jävla överpris de tog ut. Man kanske ska börja kränga ritalin.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Jennie_K:

Nä men han är väl störd i början så de hjälper bara att göra honom lite mindre störd

Har träffat han då han tagit dom, och då han inte tagit dom, tycker ändå han är trevlig, han blir bara lite grinigare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

Om du har koncentrationssvårigheter så kan du ju gå och göra en utredning för att se om du faktiskt har det, eller eventuellt har en släng av ADD/ADHD och då får du det utskrivet! Tror inte det är så hälsosamt att ta det "bara för att"

Har stått i kö ett bra tag nu och utredningen börjar närma sig. Måste dock säga att jag inte heller gillar ideen om piller. Läser man och inte klarar av att koncentrera sig så har man ingen val dock : /

Jeay_L:

Dold text: Känner en som tar concerta, observera som medicin, och hans minne är då inte på topp alla gånger

Jaså? Var bara en liten teori jag fick sådär snabbt. Verkligen paradoxalt hur som helst, att minnesförmågan ska försämras när koncentrationen förbättras. Det är ju motsägande på alla möjliga vis. Ungefär som att man blir smalare av att äta mycket mat. [shake]

Jennie_K:

okänslig

Låter som ett bra attribut, då jag tycker det är en jädra plåga att vara överkänslig.

Jennie_K:

Men hon började se på tv iaf, som hon aldrig hade tålamod till innan.

Hmm, se på TV låter inte som något man strävar efter. Är det inte bara bra att man inte orkar se på TV?

Myksa:

Piller är läskiga och dessutom pluggar jag redan nu oftast bara de tre sista dagarna innan tentan och klarar (oftast) ändå. [cheers]

Va, seriöst? Vad pluggar du? Jag trodde jag hade lätt för saker då jag alltid vart en av de få skallarna som klarat av tentor utan att plugga så mycket, eller gå på föreläsningar. Men att klara tentan efter att plugga de tre sista dagarna låter ju helt sinnes [tard]

Åtta:

F.ö. var det ett jävla överpris de tog ut. Man kanske ska börja kränga ritalin.

Mm, inte ens jag skulle vilja köpa det för ett sådant pris, som verkligen behöver sådan medicin.


   
SvaraCitera
Jeay_L

sylar:

Måste dock säga att jag inte heller gillar ideen om piller. Läser man och inte klarar av att koncentrera sig så har man ingen val dock : /

Jag har oxå svårt att koncentrera mig vilket jag fått höra genom typ alla skolår, gick just ut gymnasiet, men ingen har tipsat mig om att göra en utredning.. Om man då lägger till att jag är född med mycket humör och som en lärare säger "Ibland vill man bara ta i dig och sätta dig på en stol"

Tror dock inte jag skulle få ta tabletterna, eftersom vad jag läst (var nyfiken på vad han tog) så bör man inte ta det om man är/har varit deprimerad eller haft ätstörningar. Har haft både och.

sylar:

Jaså? Var bara en liten teori jag fick sådär snabbt.

Tror nog inte det beror på hans tabletter, är sån han är bara..


   
SvaraCitera

sylar:

Va, seriöst? Vad pluggar du? Jag trodde jag hade lätt för saker då jag alltid vart en av de få skallarna som klarat av tentor utan att plugga så mycket, eller gå på föreläsningar. Men att klara tentan efter att plugga de tre sista dagarna låter ju helt sinnes [tard]

Är teknolog. [smile]
Har inte funkat alla gånger men oftast har det funkat med att plugga på rätt saker. Jag pluggar rätt och smart skulle man kunna säga.


   
SvaraCitera
Gifted

Koffein och psytrance är fullt tillräckligt anser jag.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera