Aviseringar
Rensa alla

Hockeyallsvenskan, mer dragande än Elitserien?


Ämnesstartare

Nu när jag väl är hemma ett litet tag så var det självklart för mig att åka och titta på mitt gamla moderlag Malmö Red(baby)hawks när de spelade mot Troja Ljungby i den nya arenan (Wow vilken arena alltså, helt outstanding av de svenska arenor jag sett!!). Speciellt efter ett så omtumlande år som det har varit. För lite mer än en månad sedan höll klubben på att gå i konkurs, de låg väldigt dåligt till i tabellen och halva laget lämnade de eftersom att de inte kunde betala ut löner.

Vad hände sen? JO, halva laget fylldes med juniorer som spelar gratis säsongen ut, de proffsen som är kvar spelar också gratis året ut. Detta ledde till 8 raka segrar om man inkluderar vinsten med 6-1 mot Troja Ljungby.

Image
http://www.hockeykanalen.se/1.863943/2009/02/22/malmo_krossade_troja_ljungby_eft...

Hur kan det komma sig att ett lag i Allsvenskan som inte ens ligger top5 drar nästan 13 000 åskådare? Det är långt ifrån vad något Elitserielag gör. Malmö Babyhawks är definitivt Sveriges hetaste lag just nu!

Nu är det bara knäckebröderna uppe i Leksand kvar på fredag! 1poäng krävs för att hålla platsen till kvalseriens playoff! Klarar Malmö och deras juniorer detta?Image


   
Citera

Diabolus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Ingen jävla aning faktiskt.


   
SvaraCitera

Diabolus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Elitserien är bättre för att de är högre upp än Allsvenskan. i Allsvenskan spelar i mycket större utrsträckning än i Elitserien många juniorer, som spelar kvikt och är snabba i tanken.

Det är som att jämföra JVM och VM.

JVM tycker jag personligen är mycket roligare att följa men VM är ändå ett VM, de bästa som kan tas ut tas ut(alla bortsett NHL) och om man är duktig junior så är man med i VM också.
JVM så är man snabb i tanken, gör det ovanliga och så händer det häftiga. I VM så om någon försöker göra något liknande så proppas han innan han försöker.

Samma sak i Elitserien och Allsvenskan, tycker jag. Elitserien så proppas man innan man försöker göra något = "mer stelt och mer ett lag som vinner"
I allsvenskan kan man få tillräckligt mycket med tid för att göra den där häftiga grejen = roligare att titta på = en individuell duktig spelare och snabba kvika juniorer kan göra det där speciella.

Detta är mina åsikter, och ingen fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Hur kan det komma sig att ett lag i Allsvenskan som inte ens ligger top5 drar nästan 13 000 åskådare?

* Ny arena - landets bästa, dessutom
* Nytändning efter konkurshot
* Den nya prägeln på laget = lockande
* Redhawks har inga direkt konkurrerande lag från samma stad
* Seger på seger = lockande

Detta i kombo har skapat en ny trend i Malmö: hockey! Svårare än så är det inte, och det skulle kunna hända vilket storstadslag som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spela roll, i grund och botten suger laget, lika dumt som att säga att serierna under NHL är nästan lika bra som NHL, klassskillnad, lagen i serina under NHL suger och det spelar ingen roll att vissa tror att det är lika stort för det är det inte, dom som tror det spelar antagligen i den serien sj. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Elitserien är bättre för att de är högre upp än Allsvenskan

Nu var kvaliteten på hockeyn inte den enda frågan visserligen, utan även underhållningen. Men jag såg att du nämnde det längre ner. Om vi ska gå på kvaliteten på hockeyn så är både allsvenskan och elitserien lika dåliga, enligt mig. Om man ska gå på tittarsiffror i TV och publiksnitt på arenorna så leder kvalserien över slutspelet, vilket pekar åt att den har mer underhållningsvärde.

Borgeus:

Detta är mina åsikter, och ingen fakta.

Men jag håller med dig. JVM och Allsvenskan är en mer underhållande hockey!

värdeuppgift:

lika dumt som att säga att serierna under NHL är nästan lika bra som NHL

Vilka serier åsyftar du på?

värdeuppgift:

lagen i serina under NHL suger

Eftersom att jag inte riktigt förstår vad du menar med "lägre" serier så antar jag att du menar farmarlag. Farmarlagen till NHLs lag suger verkligen inte. Det har hänt flera gånger att ett farmarlag har slagit ett NHL-lag i träningsmatcher etc.

Skillnaden på hockeyn i Allsvenskan och Elitserien är väldigt marginell, det är därför lag som Mora, Skellefteå, Rögle, Malmö, Södertälje och Leksand hoppar upp och ner som en jujjo från år till år. Mora var väl i semifinal för bara några år sedan? Svensk hockey är väldigt instabil och dålig överlag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Det har hänt flera gånger att ett farmarlag har slagit ett NHL-lag i träningsmatcher etc.

hänt det motsatta också

Diabolus:

Allsvenskan och Elitserien

=

Diabolus:

väldigt instabil och dålig överlag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Hur kan det komma sig att ett lag i Allsvenskan som inte ens ligger top5 drar nästan 13 000 åskådare? Det är långt ifrån vad något Elitserielag gör. Malmö Babyhawks är definitivt Sveriges hetaste lag just nu!

Stroker Ace:

* Den nya prägeln på laget = lockande

Samt att det är en stor stad. Frölunda drar väldigt mycket folk och har gjort det länge, runt 11 000.
Jag tycker det är smått fantastiskt att mitt lag Leksand kan locka fulla hus på hemma som bortaplan för att komma från en sån håla. Dessutom när det varit delvis misserabla säsonger ibland och misslyckanden med att inte gå upp.

Diabolus:

Nu är det bara knäckebröderna uppe i Leksand kvar på fredag! 1poäng krävs för att hålla platsen till kvalseriens playoff! Klarar Malmö och deras juniorer detta?

JApp och jag kanske ska dit, spela bort Malmö iår igen.[party]

Diabolus:

leder kvalserien över slutspelet, vilket pekar åt att den har mer underhållningsvärde.

Slutspelet har tappat sin charm. Finalspelet är det enda som är glöd i, om det inte är derbyn i kvart eller semi. Bäst av 5 vore bättre, bäst av 7 i finalen.

Elitserien ge mig:

-Elitserie med 14 lag, sista platsen direkt ner(första i allsvenskan direkt upp)
-plats 11, 12, 13 kval mot 2,3,4 i allsvenskan.
-Vettiga domare(inte bara 2-3)
-Små rinkar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Nej, men kvalserien gör (Du röstade på detta alternativ)

Som det är nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

JApp och jag kanske ska dit, spela bort Malmö iår igen.[party]

Jag är själv sugen på att dra upp. Ska till Stockholm nu i veckan så då kan man ju lika gärna dra till Dalarna över helgen eller nått :p

Och andra sidan är det inte så konstigt om Leksand spelar bort Malmö iår igen, med tanke på att spelarna inte har rutin för sånna här viktiga matcher. Visserligen så visade de ju hur bra de var i måstematchen mot Troja [wink] Jag tror faktiskt att det kan gå vägen! Vore en sensation då iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Elitserien ge mig:

Stäng ligan. Utöka med fler lag. Utöka säsongen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Stäng ligan. Utöka med fler lag. Utöka säsongen.

Aldrig! Då blir det som i Finland, ingen återväxt. Varför det funkar i NHL är för att folk vill dit och det är nästan alla drömmars mål och det finns pengar samt att de får in alla bra unga spelare. I Sverige skulle nivån sjunka ännu mer.

Diabolus:

Jag är själv sugen på att dra upp. Ska till Stockholm nu i veckan så då kan man ju lika gärna dra till Dalarna över helgen eller nått :p

Då kanske du ser mig i det blåvita havet på andra sidan.[party]

Diabolus:

Visserligen så visade de ju hur bra de var i måstematchen mot Troja [wink] Jag tror faktiskt att det kan gå vägen! Vore en sensation då iaf.

Jo, men egentligen är det bara 1 femma juniorer de har satt in. Fast det är bra ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Jo, men egentligen är det bara 1 femma juniorer de har satt in. Fast det är bra ändå.

Just nu är där 12 juniorer i A-truppen. Vilket i stort sett är halva laget.

davvelito:

Då kanske du ser mig i det blåvita havet på andra sidan.[party]

Då får jag nog ha skarp syn.

davvelito:

Aldrig! Då blir det som i Finland, ingen återväxt.

Pengar hade kunnat finnas i Sverige också. Definitivt. Men nu vill inte folk satsa pengar eftersom att det innebär för stora risker. Se bara Percy Nilsson, jag tycker riktigt synd om honom, han har trots allt försökt. Sen har Sverige alltid haft en helt annan tradition gällande juniorer än vad Finland har haft. Sverige har alltid gett juniorer mer chans än finnarna har gjort. Ser faktiskt inte varför en stängd liga skulle hindra det. Jag ser det som tvärtom. Med en stängd liga skulle man våga prova fler juniorer än nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diabolus:

Just nu är där 12 juniorer i A-truppen. Vilket i stort sett är halva laget.

Men jag menade sen "proffsen" stack så är det 5 nya i princip.

Diabolus:

Ser faktiskt inte varför en stängd liga skulle hindra det. Jag ser det som tvärtom. Med en stängd liga skulle man våga prova fler juniorer än nu.

Jag är emot stängd liga iaf för de i botten ska ha något att spela om med(att slippa kval). Du ser nu vad som händer i kvalserien, den lockar något otroligt med publik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Men jag menade sen "proffsen" stack så är det 5 nya i princip.

Njä, där är fler. Det var ju mer än 5 som stack. Tidningarna har bara tagit upp de som hade mest betalt.

davvelito:

Jag är emot stängd liga iaf för de i botten ska ha något att spela om med(att slippa kval). Du ser nu vad som händer i kvalserien, den lockar något otroligt med publik.

Alla får ju tycka som de vill. Jag tror att en stängd liga hade kunnat locka fler åskådare på sikt eftersom att hockeyn på sikt också hade blivit bättre när klubbarna kan satsa mer utan risken att åka ut och gå i konkurs finns.


   
SvaraCitera