Aviseringar
Rensa alla

Högre studier usch och blä


Ämnesstartare

Är så fruktansvärt osugen på att gå någon högskoleutbildning och sluta på något skitställe. Vad är meningen med att utbilda sig till nåt fint jobb? Jag kan inte komma på något yrke som skulle falla mig asbra i smaken. Visst, man tjänar gott om pengar, men vad tusan ska man med dem till? Min mening med livet är INTE att jobba för att kunna köpa. Nej, därför tänker jag SKITA i att gå en pretentiös högskole/universitetsubildning och i stället leva livet.


   
Citera

ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Nej, därför tänker jag SKITA i att gå en pretentiös högskole/universitetsubildning och i stället leva livet.

Hell ja. [smile][cool]


   
SvaraCitera

Jag vill nog hinna läsa högskoleutbildning innan jag lever livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Visst, man tjänar gott om pengar

Beror nog på vad man läser. Läser du random ämne inom humaniora lär du knappast tjäna mycket pengar efteråt.


   
SvaraCitera

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du skaffar ett välbetalt jobb kan ju jobba mindre men leva på samma standard och därmed få mer tid att "leva livet" på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

Om du skaffar ett välbetalt jobb kan ju jobba mindre men leva på samma standard och därmed få mer tid att "leva livet" på?

Beror väl på vilken standard man eftersträvar. Många jobbar enbart för att kunna konsumera, det är deras fritid. Köper man bara det nödvändigaste behöver man inte ha något glidarjobb, har många vänner som hankar sig fram på lågavlönade jobb ett par dar i veckan och ändå lever.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Nej, därför tänker jag SKITA i att gå en pretentiös högskole/universitetsubildning och i stället leva livet.

Leva livet om något har du ju möjlighet att göra när du pluggar. Det ordnas mkt fester och du träffar mkt nytt folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Quitter.


   
SvaraCitera

Jag ska plugga för att jag har tråkigt. Jobb är en bonus.

Jag vill ha ett slöare jobb än de fabriksyrken och telefonförsäljar-jobb som erbjuds för tards som mig.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

därför tänker jag SKITA i att gå en pretentiös högskole/universitetsubildning och i stället leva livet.

Så du menar att du med hundraprocentig säkerhet vet att lågavlönat jobb=roligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Högskola är dötrist. Orkar inte med skiten..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Så du menar att du med hundraprocentig säkerhet vet att lågavlönat jobb=roligt?

Inget arbete är roligt, är vad jag försöker säga. Jag känner inget kall att utbilda mig för att kunna sätta någon snygg titel på mitt visitkort. Jag vill leva utanför ekonomin. En dröm jag har är t.ex. att arbeta i ett ekologiskt jordbrukskollektiv och leva ett enkelt liv. Det är sådan hets nuförtiden att man måste gå högskola eller universitet. Att självförverkligande skulle ha något med ens yrkesval att göra är en modern myt. Själva självförverkligandet också för den delen.


   
SvaraCitera