Aviseringar
Rensa alla

Högre studier usch och blä


Ämnesstartare

Äntligen skriver du något vettigt [y][y]


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Inget arbete är roligt

men ändå

Matilda1988:

En dröm jag har är t.ex. att arbeta i ett ekologiskt jordbrukskollektiv och leva ett enkelt liv.

Skulle inte det vara en form av självförverkligande?

Fast jag tror att jag förstår din strävan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tant Brun:

Skulle inte det vara en form av självförverkligande?

Tycker att självförverkligande är ett ganska uselt ord. Min dröm handlar snarare om avsaknad av den klassiska definitionen av självförverkligande (arbeta, resa m.m.). Att få fortsätta att vara som jag är, är snarare min dröm. Det kommer jag inte kunna vara om jag ska ha åttatimmarsdag på någon firma. I mitt liv skulle inte arbetet vara lika mycket i fokus, utan livet därutöver.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

I mitt liv skulle inte arbetet vara lika mycket i fokus, utan livet därutöver.

Jag tror att många vill samma sak, och ser en möjlighet i sina högre studier. Det är faktiskt lättare att få kontroll över ens framtida arbete genom högskolor/universitet. Så man slipper den allra värsta slavgöran.

Men å andra sidan kan man säkert klara sig utan den typen av utbildning, på något sätt. Då syftar jag inte på parasiterna, för en av dem tänker du väl inte bli?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur ska man kunna leva utan pengar?


   
SvaraCitera

/careface


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag önskar dig all lycka och välgång. Själv drömmer jag om att få nån slags stadig inkomst utan 9-5, men vet inte hur jag ska lyckas med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kanske inte vill plugga i 5-6 år för ett arbete man egentligen inte vill ha, men samtidigt vill man ju ha tillräckligt mycket pengar för att kunna unna sig småsaker. Inte så att man vill leva student-snålt resten av sitt liv.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Min mening med livet är INTE att jobba för att kunna köpa. Nej, därför tänker jag SKITA i att gå en pretentiös högskole/universitetsubildning och i stället leva livet.

Vad innebär det att leva livet då? Det är inte så enkelt utan pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Um, dom allra flesta universitets och högskoleprogram ger inte så mycket högre lön. Ingenjör, läkare, psykologi, ekonomi och juridik är några undantag(det finns fler förstås), men samtliga är tuffa att ta sig in på och tuffa att ta sig igenom. Högre studier är inte något man ska göra för pengarna utan för att få ett jobb som man trivs med. En duktig rörmokare kan tjäna lika mycket i månaden som en civilingenjör, så visst kan man tjäna mycket pengar utan högre studier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera