Forumet - Högskoleprovet

Högskoleprovet

9890 0 51
Ett par tillägg bara:

Divinator:

Finns ingen åldersgräns

Däremot är resultatet bara giltigt fem år, så det är ingen idé att skriva det mer än fem år innan man planerar att söka till högskolan.

Divinator:

Nästa år

Eller, mer korrekt, nästa termin. HP ges ju en gång varje vår och varje höst, varpå du i praktiken kan skriva två prov per år.

Spana också in:

zazzz:

¤ Hur gammal är man när man får göra högskoleprovet?

Det beror på din ålder när du betalar in avgiften.

zazzz:

¤ Hur snart efter får man göra det igen om det inte skulle funka?

Provet skrivs höst och vår.

zazzz:

¤ Finns det en maxgräns för hur många gånger man får skriva det?

Nej.

zazzz:

Men kan inte de på högskolan se att att man skrivit 8 gånger och låta det dra ner en

Nej, du söker på ditt bästa resultat, provet är giltligt i fem (?) år.
zazzz:

Tänkte satsa på bägge;) Ska gå Natur-natur. Hade 310 poäng i nian, så jag kommer nog få skapliga betyg på gymnasiet med. Vill bara gardera mig lite, göra allt jag kan lixom

haha, ska också börja i NV-NV och hade 315p i nian. Men skillnaden mellan oss är bara att jag inte ska satsa på högskoleprovet. Naturligtvis ska jag göra den OM mina betyg inte räcker till att komma in på den högskola/universitet som jag skall söka till.[wink]
Mahad:

haha, ska också börja i NV-NV och hade 315p i nian. Men skillnaden mellan oss är bara att jag inte ska satsa på högskoleprovet. Naturligtvis ska jag göra den OM mina betyg inte räcker till att komma in på den högskola/universitet som jag skall söka till.[wink]

Du ska väl bli läkare? I dagsläget är det väldigt svårt att komma in med enbart 20,0 man behöver även ett bra HP-resultat för att vara säker på att komma in.
Irrelevante:

Pja, jag tycker nog att du bör skriva högskoleprovet ändå, om inte annat för att kunna säga: "jag har gjort det".

Jag ska nog göra det. Jag hade dock tänkt göra det på vårterminen efter jag har slutat skolan. Då får jag tid att öva på det.

Kapitalistsvin:

Du ska väl bli läkare? I dagsläget är det väldigt svårt att komma in med enbart 20,0 man behöver även ett +bra HP-resultat för att vara säker på att komma in.

Rätt och riktigt. jag är medveten om att det är så jävla svårt att komma in, men ska dock göra högskoleprovet. Sedan får vi väl se om jag kommer in. Det går väl ändå att komma in med enbart 20,0? Alltså på KI och uppsalas universitet? Vill helst söka dit.
Kapitalistsvin:

Vet inte, tror att de tar in de med bäst HP-resultat bland de som har 20,0. Iaf så gör det så på vissa skolor.

Men det är ju orättvisst. De som har gått ut med 20,0 har ju slitit som djur för att förtjäna de betygen, samtidigt som hp-jävlarna fick sina poäng genom ett enda jävla prov.
Mahad:

Men det är ju orättvisst.

Nej, tvärt om. Vore ju orättvist om man tog in dem med sämst resultat.

Mahad:

De som har gått ut med 20,0 har ju slitit som djur för att förtjäna de betygen, samtidigt som hp-jävlarna fick sina poäng genom ett enda jävla prov.

Tror du borde läsa om mitt inlägg...
Mahad:

Alltså på KI och uppsalas universitet?

Pja, när jag var på KI var det en diskussion där angående detta och som jag förstod det var det upp till den 200:e ordinarie reserven som hade 20,0 i betygssnitt. För att vara säker på att komma in behöver man nog ett bra resultat på HP också.

Mahad:

De som har gått ut med 20,0 har ju slitit som djur för att förtjäna de betygen

Eller så har de bara varit bundis med lärarna. Skämt åsido, men det är ju de facto fler som går ut med 20,0 än de som skrivet 2,0 på HP proportionellt sett, varpå man kan tänka sig att det är en större bedrift att klara HP. Men, om du tycker att det är orättvist, varför lägger du inte ner mer energi på högskoleprovet istället?
Irrelevante:

Men, om du tycker att det är orättvist, varför lägger du inte ner mer energi på högskoleprovet istället?

Jag vill ha något som jag är stolt över, att få 20,0. Men ska dock göra högskoleprovet och försöka få 2,0 så att jag blir ännu stoltare + så att jag kan komma in på utbildningen som jag drömmer om. Hoppas mina drömmar motsvarar framtiden.