Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovet, behöver hjälp


Ämnesstartare

Jag har hört att det finns siter och böcker som man kan använda sig av för att öka sitt resultat. Fungerar detta och vilka siter finns det? Hur mycket kan man öka genom att plugga inför provet?


   
Citera

varför googlar du inte bara på "högskoleprov"?
fick fram detta när jag gjorde det:
Interaktiva övningsprov
Högskoleprovet - tips osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har googlat och redan sett där de sidorna samt en hel del andra. Om du läser lite mer noggrant så ser du att jag frågar en hel del andra saker än om url:s till siter. Läs om mitt inlägg och svara igen om du har något annat att komma med.


   
SvaraCitera

fattar inte ens sista frågan, du kan väl öka resultaten hur mkt eller lite som helst genom att plugga, beror ju helt på dig själv
[zzz]

och ja, det brukar väl funka att göra tidigare prov så man lär sig att ha koll på tiden och lär sig upplägget osv


   
SvaraCitera

Klart att man har bättre chanser att få bra resultat på ett prov om man är bekant med provet sedan tidigare och har övat på att lösa typen av uppgifter som är med på det. Hur mycket det ökar ens resultat beror väl på hur väl man kunde sakerna när man gjorde provet första gången, hur mycket man pluggar och hur bra man är på att lära sig saker. Det går inte direkt att säga med någon säkerhet.


   
SvaraCitera

på hpguiden så säger dom att en ökning på 0.5 inte är omöjligt. beroende på vad man hade innan.

om man hade 1.4 och ska öka till 1.9 så är det svårare än att öka från 0.5 till 1.0 (som är väldigt enkelt).

om du inte vet varför så kan jag försöka ge mig på en förklaring till det också ^^


   
SvaraCitera

Vad beträffar böcker så är "Den kompletta guiden till högskoleprovet" klart bäst. Jag rekommenderar dock intenretsidor före bok.

De två internetsidor som är klart bäst är Fixa Högskoleprovet (www.fixahogskoleprovet.se) samt HP guiden (www.hpguiden.se).

De är dock helt olika i sin utformning. Fixa Högskoleprovet innehåller, förutom en del strategier, mestadels lösningar på uppgifter som förekommit på gamla prov. Hp Guiden är mer utformat som en normal lärobok, dvs. den går igenom matematisk teori, som hur man beräknar area för en cirkel, kvadrat etc, ifrån grunden. Vilken av dem du bör välja beror dels på din plånbok och hur du vill förbereda dig. Båda siterna är bra.
Hp guiden kostar runt 1000 kr vad jag vet, Fixa Högskoleprovet runt 400 kr.


   
SvaraCitera

Joe_Joe:

Jag har googlat och redan sett där de sidorna samt en hel del andra. Om du läser lite mer noggrant

Joe_Joe:

vilka siter finns det?

lol sämst du är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Joe_Joe: Jag har googlat och redan sett där de sidorna samt en hel del andra. Om du läser lite mer noggrant

Joe_Joe: vilka siter finns det?

lol sämst du är

LOL du är inte riktigt på banan lilla gubben [cool]. Tror dig kunna ta en enkel poäng men missar helt och håller vad jag skrivit.

Det jag anmärkte på i hennes inlägg var dels att hon bara svarade på en av de frågor som jag hade men också på att hon endast gav två stycken URL:s utan någon som helst beskrivning eller omdömme.

Min fråga var således inte "vilka två URL:s hamnar högst upp på en google sökning", vilket de flesta med normalintelligens, eller till och med något under detta, borde förstå.

Jag måste dock tacka för ditt försök att vara smart, det var ganska roande.[y]


   
SvaraCitera

Joe_Joe:

LOL du är inte riktigt på banan lilla gubben

"lilla gubben"? lol tror det är du som är liten av oss 2[crazy]

Joe_Joe:

Det jag anmärkte på i hennes inlägg var dels att hon bara svarade på en av de frågor som jag hade men också på att hon endast gav två stycken URL:s utan någon som helst beskrivning eller omdömme.

Ja, hon svarade på en av dina frågor, så att vara dryg var helt meningslöst.

Joe_Joe:

Jag måste dock tacka för ditt försök att vara smart, det var ganska roande.

tror tyvärr ej du är rätt person att uttrycka dig om intelligens efter den här tråden[crazy]


   
SvaraCitera

Joe_Joe:

Fungerar detta och vilka siter finns det?

Högst upp i tråden finns ett par bra sidor som en vänlig själ länkade, kan säkert kan vara till hjälp, är du normalbegåvad är det dock inget som behövs för att få ett skapligt resultat runt 1,3.

Joe_Joe:

Hur mycket kan man öka genom att plugga inför provet?

"Hur långt är ett snöre" Du förstår väl själv att det beror på om du gjort provet innan, hur duktig du är från början, hur mycket du pluggar. Personligen har jag aldrig pluggat inför proven, vet inte hur mycket mer jag hade kunnat om jag gjort det. Men antagligen kan man väl höja sig en liten bit genom att veta hur uppgifterna är utformade.

Joe_Joe:

Jag måste dock tacka för ditt försök att vara smart, det var ganska roande

Måste nog instämma med blivande_japan om att du nog tyvärr inte kandiderar om titeln som smartast i denna tråd. [cheers]


   
SvaraCitera

Joe_Joe:

Jag har hört att det finns siter och böcker som man kan använda sig av för att öka sitt resultat. Fungerar detta och vilka siter finns det? Hur mycket kan man öka genom att plugga inför provet?

Du verkar vara ett hopplöst fall, ha det bra som städare [y]


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Du verkar vara ett hopplöst fall, ha det bra som städare [y]

Aningen motsägelsefullt att du som "icke-blå" förnedrar yrket städare på det sättet?[wink]


   
SvaraCitera

Marmoth:

Aningen motsägelsefullt att du som "icke-blå" förnedrar yrket städare på det sättet?

Eller så särar jag på min dryga sida och min seriösa (men antagligen lika dryga) sida?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Eller så särar jag på min dryga sida och min seriösa (men antagligen lika dryga) sida?

Du, dryg? w00t[bigsmile] Du får jobba lite[wink]


   
SvaraCitera