Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovet


Töntt
Ämnesstartare

Ni som har gjort det förut - hur svårt var det ? 


   
Citera

Assvårt


   
SvaraCitera

Hur långt är ett snöre?


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

Bööööörg:
Hur långt är ett snöre?

Svårt och säga. Mät det vetja Galen


   
SvaraCitera

Svårt och säga. Gör provet vetja Galen


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

onödigt elak:
Svårt och säga. Gör provet vetja Galen

haha Glad


   
SvaraCitera

Töntt:

haha Glad

och med den kommentaren vill jag säga att det är helt individuellt, provet är liksom till för att mäta hur svårt/lätt du har med provet.


   
SvaraCitera

Pluggar du ordentligt och gör det några gånger så kan du nå bra resultat! 


   
SvaraCitera

Det är inte så svårt. Har du gjort matematik 1/A och har en någorlunda god logisk förmåga, kommer det inte vara några problem. För det mesta är det orddelen de flesta fastnar på, då det är ganska slumpmässiga ord de vill att man ska kunna.

Att få ett bra svar på frågan är lättast genom att du själv gör några testprov. De finns att hitta på studera.se. 


   
SvaraCitera

Alltså, det där är ju ett sånt där prov som folk förbereder sig till genom att plugga hårt som fan i ett par veckor. En månad efter provet har all den kunskapen gått förlorad.

helt jävla meningslöst, skrota högskoleprovet nu tack. 

Vem fan använder sig utav de orden där ens.


   
SvaraCitera

Inte många skulle jag tro, men de testar inte ditt aktiva ordförråd utan ditt passiva ordförråd. Men provet är helt meningslöst som du säger, då det inte är tänkt att man ska hets plugga innan. Om alla bara gick ditt med den kunskap de redan har förskaffat sig i skolan och gjorde provet så skulle det ge en mer korrekt indikation av hur "lämpade" de är att ta till sig kunskap och underhålla den.


   
SvaraCitera

de profundis clamavi:

Inte många skulle jag tro, men de testar inte ditt aktiva ordförråd utan ditt passiva ordförråd. Men provet är helt meningslöst som du säger, då det inte är tänkt att man ska hets plugga innan. Om alla bara gick ditt med den kunskap de redan har förskaffat sig i skolan och gjorde provet så skulle det ge en mer korrekt indikation av hur "lämpade" de är att ta till sig kunskap och underhålla den.

den nya mattedelen kräver kunskaper i matte a och b, det kan man mycket väl behöva plugga/repetera för att ens ha en chans att kunna prestera i. dessutom är orddelen mycket svår att "plugga" på, man måste isf förbättra sin läsförståelse och öka sitt passiva ordförråd osv, just precis det som provet kräver att man ska vara bra på för att det indikerar hur väl man kan tillgodogöra sig information ur högskoleläromedel, alltså högst väsentligt för just högskolestudier.


   
SvaraCitera

onödigt elak:

den nya mattedelen kräver kunskaper i matte a och b, det kan man mycket väl behöva plugga/repetera för att ens ha en chans att kunna prestera i. dessutom är orddelen mycket svår att "plugga" på, man måste isf förbättra sin läsförståelse och öka sitt passiva ordförråd osv, just precis det som provet kräver att man ska vara bra på för att det indikerar hur väl man kan tillgodogöra sig information ur högskoleläromedel, alltså högst väsentligt för just högskolestudier.

Vet inte vad du vill poängtera? Jag hävdar att testet är meninglöst för att folk pluggar innan... är det något du inte håller med om? Att ha en bra studieteknik och memorera kunskap säger inget om din förståelse. Att tillgodogöra sig information, förstå den (inte återge den) och applicera den i en annan kontext är vad som behövs för högskolestudier, och inom yrkesvärlden. Du vill väl inte att din läkare måste "fräscha upp" kunskaperna innan operation (ja jag vet... men analogi). Kunskap ska bygga på kunskap, högskolan ska vara mycket mycket svårare än vad den är idag. I dagsläget kommer läraren veta och ha mer kunskap än eleven när denne är utexaminerad, det ska vara tvärtom.


   
SvaraCitera

de profundis clamavi:

Vet inte vad du vill poängtera? Jag hävdar att testet är meninglöst för att folk pluggar innan... är det något du inte håller med om? Att ha en bra studieteknik och memorera kunskap säger inget om din förståelse. Att tillgodogöra sig information, förstå den (inte återge den) och applicera den i en annan kontext är vad som behövs för högskolestudier, och inom yrkesvärlden. Du vill väl inte att din läkare måste "fräscha upp" kunskaperna innan operation (ja jag vet... men analogi). Kunskap ska bygga på kunskap, högskolan ska vara mycket mycket svårare än vad den är idag. I dagsläget kommer läraren veta och ha mer kunskap än eleven när denne är utexaminerad, det ska vara tvärtom.

what? du har inte begripit mitt inlägg över huvud taget, vems fel det är ska jag inte spekulera om men det man gör på delar av högskoleprovets orddel är att just att tillgodogöra sig information, förstå den och applicera den i en annan kontext. Mattedelen eller den kvantitativa delen går ut på att använda logiskt resonerande snabbt då alla skulle kunna få alla rätt på den om det inte var under tidspress.

Det man kan ifrågasätta skulle väl vara själva orddelen där ens ordförråd testas, det kan tyckas vara slumpmässigt men det är en stickprovsundersökning av provdeltagarens ordförråd, men självklart kan man plocka några extrapoäng där om man lägger ner oerhört mycket tid på att memorera ord, men det engagemanget som krävs för att ägna sig åt detta göromål bör ju indikera att provdeltageran är väldigt motiverad att komma in på sitt program och det kan väl i så fall vara värt några poäng, det är inte heller så att alla ord och begrepp glöms bort även om det till viss del bör ske.

sammanfattat så kan man konstatera att det finns väldigt lite substans i kritiken mot högskoleprovet


   
SvaraCitera

onödigt elak: sammanfattat så kan man konstatera att det finns väldigt lite substans i kritiken mot högskoleprovet

Det var ingen kritik mot högskoleprovet. Okej, först så anser jag att delmomenten på högskoleprovet är för enkla. För det andra anser jag det blir missvisande om man pluggar innan (det får du förstå hur du vill)


   
SvaraCitera