Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovet


de profundis clamavi: Det var ingen kritik mot högskoleprovet.

Skeptisk du skrev att det är meningslöst.

de profundis clamavi: Okej, först så anser jag att delmomenten på högskoleprovet är för enkla.

Hur menar du då? Resultatet får man ju i förhållande till övrigas resultat i en normeringstabell där alla resultat rangordnas, de i den absoluta toppen får 2.0 och sen får allt större procenttal(procent av provdeltagarna) 1.9, 1.8, 1.7 osvosv, det hela vänder vid runt 1.0 där procentantalet börjar minska för varje steg nedåt, det går alltså inte att säga att högskoleprovet är lätt eller svårt.

de profundis clamavi: För det andra anser jag det blir missvisande om man pluggar innan (det får du förstå hur du vill)

Det här tycker jag mig redan ha bemött, vad menar du med pluggar? 


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

Chibibbi:
Det är inte så svårt. Har du gjort matematik 1/A och har en någorlunda god logisk förmåga, kommer det inte vara några problem. För det mesta är det orddelen de flesta fastnar på, då det är ganska slumpmässiga ord de vill att man ska kunna.

Att få ett bra svar på frågan är lättast genom att du själv gör några testprov. De finns att hitta på studera.se. 

Tack tack tack !


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

S3ON:
Alltså, det där är ju ett sånt där prov som folk förbereder sig till genom att plugga hårt som fan i ett par veckor. En månad efter provet har all den kunskapen gått förlorad.

helt jävla meningslöst, skrota högskoleprovet nu tack. 

Vem fan använder sig utav de orden där ens.

Eller hur ??! Jag har fan tränat i 1 månad och inte ett enda jävla ord har fastnat 🙁


   
SvaraCitera

Gjorde ett test på webben. Hade typ 75% rätt på matten men sög fullkomligt när det gäller ord. Typ häften rätt bara. Däremot var jag rätt bra på läsförståelse, både engelska och svenska. Där låg jag på typ 90%.

Någon som vet vad det ungefär hade blivit i poäng? 


   
SvaraCitera

beror väl på hur man definierar svårt. fick ett någorlunda bra resultat när jag gjorde det, tyckte ändå det var svårt. har hört personer prestera vad jag skulle kalla för relativt dåligt, men ändå påstå att det är lätt.


   
SvaraCitera

S3ON: Alltså, det där är ju ett sånt där prov som folk förbereder sig till genom att plugga hårt som fan i ett par veckor. En månad efter provet har all den kunskapen gått förlorad.helt jävla meningslöst, skrota högskoleprovet nu tack. Vem fan använder sig utav de orden där ens.

har du gjort högskoleprovet någon gång..? för generellt testar det vad man kan snarare än vad man tränat in. om du tränar upp exempelvis din läsförståelse i svenska och engelska kommer den inte försvinna efter att du gjort provet, till skillnad från om du memorerat 100 huvudstäder.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: har du gjort högskoleprovet någon gång..?

nä, dt skulle jag aldrig få för mig. men känner folk mkt väl som har. 

 

Blivande_japan: om du tränar upp exempelvis din läsförståelse i svenska och engelska kommer den inte försvinna efter att du gjort provet, till skillnad från om du memorerat 100 huvudstäder.

Använder du alla de där orden du pluggade in till högskoleprovet i vardagligt tal? Sådant man regelbundet inte använder sig av, så som ord och sådär försvinner ur minnet med tiden, hos de flesta människor.   


   
SvaraCitera

S3ON:

nä, dt skulle jag aldrig få för mig. men känner folk mkt väl som har. 
   

att du "känner" folk som gjort det betyder dock inte att du behöver ha någon koll alls på vad det innehåller

S3ON: Använder du alla de där orden du pluggade in till högskoleprovet i vardagligt tal? Sådant man regelbundet inte använder sig av, så som ord och sådär försvinner ur minnet med tiden, hos de flesta människor.

även om du sitter och rånöter ord innan är det halvdåliga odds att just de ord du tränat på ska dyka upp, dessutom utgör numer inte orddelen en så stor del av provet som det gjorde tidigare vad jag förstått.
läser man mycket olika texter kommer ens ordförråd att bli större, oavsett om man använder orden i vardagligt tal eller ej. Jag har aldrig pluggat några ord inför högskoleprovet men ändå fått helt okej resultat på orddelen, just för att jag läst rätt mycket.


   
SvaraCitera

Blivande_japan: att du "känner" folk som gjort det betyder dock inte att du behöver ha någon koll alls på vad det innehåller

Jag har stenkoll, hur vida du tror på det eller ej bekymrar mig inte. Söt

Blivande_japan: Jag har aldrig pluggat några ord inför högskoleprovet men ändå fått helt okej resultat på orddelen, just för att jag läst rätt mycket.

Vad roligt att du har det intresset, det verkar underlätta. 🙂 Andra människor, ganska många faktiskt ägnar sig åt något som de kallar för "taktikläsning" för att uppnå så hög poäng som möjligt på högskoleprovet. 

   


   
SvaraCitera

har gjort gamla prov och fått runt 1,5  men bajsat till det på mattedelen varenda gång. vågannte göra det på riktigt pga det. men med tanke på att jag väntade mig att få 0,0 så känns det ju ändå positivt, så jag kanske vågar någon gång iaf.


   
SvaraCitera

Beror väl på. Fick högre än genomsnittet utan att plugga lr förbereda mig, pluggade dock i gymnasiet så allt var väl nt glömt än. Men jag upplevde det som stressigt och svårt, ska göra igen.

Har en kompis som fick 1.9 på första försöket,  han upplevde det som onödigt lätt. Förvirrad Så ja d beror på ens kunskaper


   
SvaraCitera

kakakaka: Har en kompis som fick 1.9 på första försöket,  han upplevde det som onödigt lätt.  Så ja d beror på ens kunskaper

hur lyckades snubben få typ 30 fel om det var "onödigt lätt"?


   
SvaraCitera

Knekten: Gjorde ett test på webben. Hade typ 75% rätt på matten men sög fullkomligt när det gäller ord. Typ häften rätt bara. Däremot var jag rätt bra på läsförståelse, både engelska och svenska. Där låg jag på typ 90%.

Någon som vet vad det ungefär hade blivit i poäng?

testa att göra ett gammalt högskoleprov, typ från 2012. De finns interaktiva på webben på studera.nu (typ nån sån sida)

S3ON: Jag har stenkoll

uppenbarligen inte, kanske någolunda koll på det tidigare högskoleprovet som i högre mån möjliggjorde plugg men av förklarliga anledningar är ju inte det provet längre aktuellt.

S3ON: Vad roligt att du har det intresset, det verkar underlätta. 🙂 Andra människor, ganska många faktiskt ägnar sig åt något som de kallar för "taktikläsning" för att uppnå så hög poäng som möjligt på högskoleprovet.

hur går denna "taktikläsning" till?


   
SvaraCitera

onödigt elak:
hur lyckades snubben få typ 30 fel om det var "onödigt lätt"?

Tror inte han var ute efter att få 1 viss resultat pga han pluggade redan på uni, men ja bra fråga....... man måste få 2.00 om man ska våga uttala sig


   
SvaraCitera

kakakaka: Tror inte han var ute efter att få 1 viss resultat pga han pluggade redan på uni, men ja bra fråga....... man måste få 2.00 om man ska våga uttala sig

om man ska säga något så efterblivet som att det är "onödigt lätt" så bör man ha fått 2.0 ja


   
SvaraCitera