Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovsbajs!


Ämnesstartare

Chibabe:

Kan iaf säga att de jag vet har använt sig av den här siten har fått väldigt bra resultat på sina prov! Var därför jag rekommenderade den.

Det kostar 1000 spänn för något jag kan få gratis på studera.nu och andra sidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det kostar 1000 spänn för något jag kan få gratis på studera.nu och andra sidor.

Du gör som du vill!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast det är ju på matte a-nivå

oj, missförtstod :$

Det jag menade är att jag inte räknat matte på annat än vissa letioner och på prov, så även fast jag läst de kurserna så har jag liksom aldrig haft orken att plugga. Det låter jättekonstigt men jag har så svårt för att sitta hemma och läsa matte för jag har verkligen inget intresse av det utan har bara glidit på en räkmacka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det låter jättekonstigt men jag har så svårt för att sitta hemma och läsa matte för jag har verkligen inget intresse av det utan har bara glidit på en räkmacka.

Det är väl inte så konstigt. Pluggade inte heller någon matte utanför lektionerna när jag hade lektioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibabe:

http://hpguiden.se/

sidan är säkert bra, det betvivlar jag inte, men vilket prestationsrunkande att yrkena som visualiseras i bannern är typ arkitekt, läkare och tandläkare.

det positiva är att sådant här får mig alltid att reflektera över om jag inte borde jobba med något mer praktiskt och jordnära i framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

men vilket prestationsrunkande att yrkena som visualiseras i bannern är typ arkitekt, läkare och tandläkare.

Fast är det inte någorlunda rimligt att rikta sig till folk som vill ha just de yrkena, med tanke på att det är de utbildningarna som kräver särskilt höga poäng för att komma in på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast är det inte någorlunda rimligt att rikta sig till folk som vill ha just de yrkena, med tanke på att det är de utbildningarna som kräver särskilt höga poäng för att komma in på?

jo, men det går även att se det omvänt: personer som söker höga betyg som bekräftelse på deras person kommer sedan att söka just dessa yrken eftersom de är de framställs som mest statusfyllda. det är åtminstone en tendens jag ser, och som bekräftas av frågeställningar riktade till högpreserande unga tjejer. på frågan: vilka yrken kan du tänka dig i framtiden? blir svaret ofta: arkitekt, psykolog, läkare, etcetera. vilket då troligtvis inte har mycket med personliga intressen att göra, med tanke på hur olika dessa yrken är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

jo, men det går även att se det omvänt: personer som söker höga betyg som bekräftelse på deras person kommer sedan att söka just dessa yrken eftersom de är de framställs som mest statusfyllda.

Jag ser det lite som en (möjligen ond) cirkel. Yrken med hög status blir mer attraktiva att utbilda sig till, vilket gör att det krävs höga betyg/högskoleprovsresultat för att komma in, vilket bidrar till att upprätthålla yrkets status.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag ser det lite som en (möjligen ond) cirkel. Yrken med hög status blir mer attraktiva att utbilda sig till, vilket gör att det krävs höga betyg/högskoleprovsresultat för att komma in, vilket bidrar till att upprätthålla yrkets status.

ja. då är bara frågan varför det anses attraktivt att utbilda sig till tandläkare........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

ja. då är bara frågan varför det anses attraktivt att utbilda sig till tandläkare........

För att det har "läkare" i namnet? Jag undrar varför psykolog är så populärt.

Dold text: PS. Framstår jag som ett elitistiskt svin om jag nämner att jag sökt läkarprogrammet nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ännu en tråd om högskoleprovet? sluta påminna mig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag undrar varför psykolog är så populärt.

för att exempelvis psykodymanik är skitintressant. samt att man kan ha på sig manchesterkavajer, loafers och röka pipa utan att framstå som en total mupp, vilket förstås har med status att göra.

mediakatt:

Dold text:

du har väl alltid framstått som lite elitistisk? inget fel i det. fast jag kan inte påstå att jag förstår ditt val alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

för att exempelvis psykodymanik är skitintressant. samt att man kan ha på sig manchesterkavajer, loafers och röka pipa utan att framstå som en total mupp, vilket förstås har med status att göra.

Rätta mig om jag har fel, men är inte psykodynamik mer eller mindre Freuds samlade vanföreställningar?

tlaltecuhtli:

du har väl alltid framstått som lite elitistisk? inget fel i det. fast jag kan inte påstå att jag förstår ditt val alls.

Lite kanske, det är mer "svin"-delen som jag undrar över. Jag är intresserad av medicin och av att inte vara arbetslös. Jag är ointresserad av att ha djurförsök som en del av min direkta yrkesutövning. Läkare känns som ett bra sätt att ta hänsyn till de olika sakerna.

Fast du kanske menade mer "jag förstår inte det intressanta i det yrket" än "jag förstår inte varför du personligen är intresserad av det här yrket".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Rätta mig om jag har fel, men är inte psykodynamik mer eller mindre Freuds samlade vanföreställningar?

det stämmer, fast efter flera decennier av bortsilande. dubiöst som behandlingsmetod, men samtidigt nödvändigt som motvikt till kbt och dbt, tycker jag.

mediakatt:

Lite kanske, det är mer "svin"-delen som jag undrar över.

aha. nja. har nog svårt att se dig som svin oberoende av yrkesval.

mediakatt:

Läkare känns som ett bra sätt att ta hänsyn till de olika sakerna.

förstår, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

det stämmer, fast efter flera decennier av bortsilande. dubiöst som behandlingsmetod, men samtidigt nödvändigt som motvikt till kbt och dbt, tycker jag.

Men Freud [sad] Penisavund och oedipuskomplex, liksom.

tlaltecuhtli:

aha. nja. har nog svårt att se dig som svin oberoende av yrkesval.

Woho, jag är en sympatisk person! [party]


   
SvaraCitera