Aviseringar
Rensa alla

Högskoleprovsresultat 0,4-0,5 (typ 37-38 poäng).


Ämnesstartare

Förra året fick jag som bekant 0,3 i resultat. I år köpte jag VIP-utbildningen på HPguiden för ca 1000 spänn. Nu har jag höjt mig med några poäng men FUCK att det inte kunde gått bättre!? Varför ska svarsalternativen vara så förvirrande ibland? Och texterna så idiotiskt långa/krångliga (svenskadelen).
Engelskadelen var lättast, matten svårast, ord medel.

MEN VARFÖR TOG DOM DEN SVÅRA STATISTIKDELEN som resultat!? För att ingen ska få rätt på de förmodligen.
Och sen valdes DET LÄTTA statestikprovet jag är säker jag hade alla rätt på nästan BORT och de räknade poängen på det svåra istället... fan.

Jag har gått natur/natur och fått ca 15 i genomsnitt - då borde jag väl ha klarat det här bättre!? Och vilken utbildning kommer man in på som mig? Känns som inga bra utbildningar finns för en naturare som bara har 15 i snitt... så jag måste tenta upp betygen i vår till 16-17 i alla fall.

Känns helt värdelöst
ska aldrig
i hela
mitt
fucking
liv
göra
det
där
skit-bedrägeriprovet
igen,
som bara stålmänniskor
kan klara av.

ÄNDRAT 2008-11-22 22:46
Jag skoja bara. Fick beskedet (HP-brevet igår)
och jag var 0.1 poäng sämre än förra året.

Fuck this shit. Ska aldrig mer lägga cash
och tid på att göra nått högskoleprov.
Tacka vet jag normala 50-100 poängs-
gymnasiekurser jag håller på att plugga upp.
De är hederliga, eller hur? Vilken pärs...


   
Citera

De söger att dem som får under 0,8 inte helt enkelt inte är provmänniskor [sad] (Jag vill inte veta vad jag får >.<)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ju inte bra att det inte går bra : ((


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra att göra många högskoleprov för man lär sig att få högre poäng för varje gång. Min filosofi lärare sa att hans polare gjorde provet några gånger. Första gången fick han 0.5 sista gången fick han 1.9 tror jag eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Det är bra att göra många högskoleprov för man lär sig att få högre poäng för varje gång.

Har aldrig gjort det på riktigt själv (bara testat på de gamla prov man kan göra online på studera.nu) men har en kollega som gjort det 3 gånger och han höjde sig med typ 0,2 varje gång eller nått sånt har jag för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortH:

I år köpte jag VIP-utbildningen på HPguiden för ca 1000 spänn.

Okej, du köpte en VIP-utbildning, men man kan köpa 1 000 olika utbildningar/guider, det i sig är ju ointressant. Vad som vore mer intressant att veta är hur mycket tid la du ner på att plugga inför provet?

Själv skulle jag nog se det (i alla fall om man satsar på bra poäng) som ett projekt som troligtvis pågår under flera års tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan lägga till 0,5 poäng om du har arbetslivserfarenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SCHYSSTA NI ALLA VAR! Tack för det. Uppskattas verkligen!

elka9110:

De söger att dem som får under 0,8 inte helt enkelt inte är provmänniskor (Jag vill inte veta vad jag får >.<)

Vad är man om inte provmänniska då?

grodanboll_:

Ja, det är ju inte bra att det inte går bra : ((

Nee, vad fick du själv?

Kablash__:

Det är bra att göra många högskoleprov för man lär sig att få högre poäng för varje gång. Min filosofi lärare sa att hans polare gjorde provet några gånger. Första gången fick han 0.5 sista gången fick han 1.9 tror jag eller nåt.

Ja där ser man... men han tränade väl massa mellan också?

Jakob_E:

Har aldrig gjort det på riktigt själv (bara testat på de gamla prov man kan göra online på studera.nu) men har en kollega som gjort det 3 gånger och han höjde sig med typ 0,2 varje gång eller nått sånt har jag för mig.

Ja som jag typ... höjde mig lite så nu så sämre har jag inte blivit i alla fall!

Jakob_E:

Vad som vore mer intressant att veta är hur mycket tid la du ner på att plugga inför provet?

Inte så mycket faktiskt. Eller jag har ju lärt mig mer ord/svenska/engelska i alla fall och pluggat på statestiken en del på VIP-HPguiden... men matten nej.

Jakob_E:

ett projekt som troligtvis pågår under flera års tid.

Ja fyfan det känns inte värt det.
jag vet en kvinna som vill bli läkare. hon e typ 40 och har gjort HP-provet 10 ggr!! Nu har i alla fall 1.6 och kan bli tandläkare men är fortfarande inte nöjd hahah.

Mawns:

Du kan lägga till 0,5 poäng om du har arbetslivserfarenhet.

Vad innebär arbetslivserfarenhet egentligen? Typ att man jobbat i flera år eller bara lite?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortH:

Nee, vad fick du själv?

Jag är 16 : P Ville bara visa lite medlidande, heh.


   
SvaraCitera

stortH:

Vad är man om inte provmänniska då?

Bra fråga! Både min SYO och mentor sa: "Om man gör över 0,8 första gången är det bra! Gör man under så.... Nja... Då är man nog helt enkelt inte en provmänniska..."
Tycker att det borde finnas ett mellanting mellan bra jobbat och hopplöst fall... [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortH:

Inte så mycket faktiskt. Eller jag har ju lärt mig mer ord/svenska/engelska i alla fall och pluggat på statestiken en del på VIP-HPguiden... men matten nej.

Om jag i dag bestämde mig för att göra nästa högskoleprov, det i vår skulle jag nog lägga upp mitt pluggande så här:
1. Starta i dag, dvs ett halvår innan provet.

2. Börja läsa mycket mer böcker.
- Varje kväll så ska jag tvinga mig att läsa minst 1 timma innan jag får somna.
- Varannan bok ska vara på svenska och varannan på engelska.
- Utöver detta så ska jag läsa minst en bok i månaden som är facklitteratur inom olika områden.

3. Börja läsa mycket mer dagstidningar.
- Se till att varje dag läsa de tre olika svenska dagstidningarna vi har på jobbet.
- Göra det till en vana att regelbundet besöka biblioteket på helger och där läsa ett par dagstidningar på engelska vid varje besök.

4. Börja lösa korsord.
- Minst 3 i veckan.
- Skaffa korsordslexicon så att jag kan ta reda på och lära mig de rätta svaren till de uppgifter jag inte kan lösa på egen hand.

5. Räkna matte
- Skaffa en mattebok för Matte A och Matte B på gymnasiet och ta mig igenom denna.

6. Lära mig mer om kartläsning/tolkning
- Tex genom att prova på orientering

7. Göra gamla prov
- Första fyra månaderna gör jag 1 - 2 gamla Högskoleprov i månaden.
- Näst sista månaden innan provet gör jag 2 - 4 prov
- Sista månaden innan provet gör jag minst 1 prov i veckan.

Lyckas jag inte klara provet efter detta så bra som jag hade önskat så skulle jag ge det minst en eller två chanser till och försöka på liknande vis fram till nästa prov.

Men för att verkligen göra allt detta så krävs det också att jag verkligen skulle ha något som motiverade mig sjukt mycket, finns knappast en chans i världen att jag skulle orka lägga ner den disciplin och den tid som krävs utan en riktigt god anledning.

Troligtvis skulle jag första gången jag skrev provet bara glida dit utan några större förberedelser (typ bara några gamla prov veckorna innan) för att se hur det går. Vem vet kanske lyckas man direkt även om chanserna kanske inte är så stora. Men hade utan tvekan testat det en gång innan jag gav på mig ett så seriöst upplägg som jag beskriver ovan.

stortH:

Ja fyfan det känns inte värt det.

Om det är värt det eller ej handlar ju om vad man har får mål med livet när det gäller arbetsmarknaden. För vissa är det värt det för andra inte, oavsett alternativ så behöver det inte vara rätt eller fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortH:

Vad innebär arbetslivserfarenhet egentligen? Typ att man jobbat i flera år eller bara lite?

Woops, sorry.

Inför antagningen till höstterminen 2008 försvann urvalsgruppen HA. Det innebär att det inte längre är möjligt att få 0,5 extrapoäng att lägga till ditt högskoleprovsresultat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hehe vart så intresserad att jag inte kunde låta bli att göra ett av de onlineprov som fanns på studera.nu här nu i kväll. Valde kortversionen av hösten 1999s prov (kortversionen motsvarar en tredjedel av det riktiga provet) då jag kände att jag inte skulle orka göra ett helt prov här nu i natt.

Tog mig runt en timma att göra, nu är man riktigt trött i skallen. Men var rätt kul ändå, man blir lite sugen att testa på det riktiga någon gång. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Om jag i dag bestämde mig för att göra nästa högskoleprov, det i vår skulle jag nog lägga upp mitt pluggande så här:

TACK FÖR TIPSEN! Skitbra upplägg måste jag medge.
Grymt!
Alltså... om jag bara ligger på 0,4-0,5 är jag nog låångt ifrån att t.ex. få minst 1.4. Så då krävs nog diciplinen du körde med. Men då man ansträngt sig så mycket vill man nog verkligen ha utdelning och fysatan vad jag skulle bli besviken om jag inte fick så bra ÄNDÅ. Jag har bara vårens högskoleprov på mig, sen HT 09 har jag BESTÄMT mig för att jag måste plugga vidare för 2010 börjar nya antagnins/kvot-regler gälla (som gör det svårare att komma in på Högskolan om man pluggat på komvux - vilket jag gjort).

Jakob_E:

jag inte kunde låta bli att göra ett av de onlineprov som fanns på studera.nu här nu i kväll

Hur gick det då? Snabb du var.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

3. Börja läsa mycket mer dagstidningar.

Varför?
Majoriteten av Sveriges journalister är ju lika usla på svenska som jag själv [confused]


   
SvaraCitera