Aviseringar
Rensa alla

Höjt studiebidrag


Ämnesstartare

Regeringen har beslutat att höja studiebidraget år 2010, Januari.

Jag vet inte riktigt om jag känner mig köpt av någon form av muta eftersom vi är många studenter idag i denna lågkonjunktur och kristid. Jag har i alla fått besked från CSN att bidraget har gått upp med 12 kronor. Lånet utbetalas med högre summa (308kr) som inte riktigt är något man kan kalla inkomst, för det är ju ett lån.

Fribeloppet har sänkts till 47 tusen nånting kronor för att vi har fått 12 kronor mer i bidrag varje månad.

Jag vet inte riktigt om jag tjänar på det. Det känns som att det är något röstköp som faktumet med att det låga fribeloppet missgynnar mig i slutändan.

Vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad låg fribeloppet på tidigare?


   
SvaraCitera

JohnE:

?

jag som läste att riksdagen bestämmer detta i december? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

jag som läste att riksdagen bestämmer detta i december?

Det står iofs om att beslutet nekas ifall Riksdagen voterar nej. Men CSN har meddelat ändringen hur det kan se ut och jag har fått det preliminära utbetalningsplanen, vilket är 12 kr mer i bidrag och 308kr i lån.

shajjn:

Vad låg fribeloppet på tidigare?

Fribelopp är beroende på hur många veckor man studerar. Men det allra vanligaste är heltidstudier på 20 veckor (en termin) och under den terminen fribeloppet 53 500 kr. www.csn.se
Får ändra lite på tempus eftersom förslaget inte har slagits igenom än.. Men till topic är ju själva grejen att lägga ut mer statliga pengar på oss högskolestudenter när det knappt gör någon skillnad. Det krångliga är att jag inte behöver låna det där extrabeloppet och kan inte sänka den om jag inte tar färre låneveckor, men det rubbar utbetalningsplanen å ja. Jag pluggar fortfarande 20 veckor - ja summan av kardemumman är att det blir jättekrångligt det där. Sedan till fribeloppet så slår det på studenter som jobbar deltid (25-30%) istället för att ta lånet.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera