Aviseringar
Rensa alla

Hörlurar


Ämnesstartare

Vilka hörlurar är bäst? Vill gärna ha tips på det tack. Är det in ear hörlurar eller over ear hörlurar?


   
Citera

Dyra lurar som AKG, KOSS och Sennheiser är mycket bättre än billiga "no name" lurar. 

Over ear är alltid bättre än in ear. Har du någonsin sett en musikstudioproducent sitta vid ett mixerbord med in ear?  Glad


   
SvaraCitera

Asså beror ju vad du menar med bäst. Om du vill ha bästa ljud är det over ear open back som gäller. Fast då får du betala 1000+ kr för hörlurarna sen också en förstärkare för flera hundra/tusenlappar.


   
SvaraCitera

Maymay: Fast då får du betala 1000+ kr för hörlurarna sen också en förstärkare för flera hundra/tusenlappar.

Beror väl på vad han ska använda lurarna till. Ska han använda dom till mobilen så - ja, då krävs det någon form av extra stärkare som höjer utsignalen. Men ska han använda dom till att koppla direkt till TVn, stereon, datorn (stationär eller laptop) eller liknande så behövs ingen extra förstärkning.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Beror väl på vad han ska använda lurarna till. Ska han använda dom till mobilen så - ja, då krävs det någon form av extra stärkare som höjer utsignalen. Men ska han använda dom till att koppla direkt till TVn, stereon, datorn (stationär eller laptop) eller liknande så behövs ingen extra förstärkning.

Beror ju vilka lurar. Själv har man ett par AKG K612 PRO och de har en resistans på 120 Ohm så de hade egentligen behövt en förstärkare. Finns ju såna rediga värstingar med 600 Ohm resistans.


   
SvaraCitera

Maymay: Beror ju vilka lurar. Själv har man ett par AKG K612 PRO och de har en resistans på 120 Ohm så de hade egentligen behövt en förstärkare. Finns ju såna rediga värstingar med 600 Ohm resistans.

Jag köpte ett par Sennheiser HD 650 för fyra år sedan som jag är jävligt nöjd och impad över. Har dom enbart kopplad till stereon när jag lyssnar till vinyl, CD och musik jag tankat ner i FLAC format.

Info på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=16880
Omdöme på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=16880

16880.jpg


   
SvaraCitera

tips: vänta på påskreaGlatt skålande


   
SvaraCitera

politisk realist:

Jag köpte ett par Sennheiser HD 650 för fyra år sedan som jag är jävligt nöjd och impad över. Har dom enbart kopplad till stereon när jag lyssnar till vinyl, CD och musik jag tankat ner i FLAC format.

Info på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=16880
Omdöme på Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=16880

16880.jpg

Ja FLAC hjälper ju verkligen ljudkvalitén om man jämför med tex Spotify. Fast jag är en lat jävel som inte orkar ladda ner 100+ låtar så får eventuellt bli nån form av amp/dac combo för min del.


   
SvaraCitera

Airpods Mycket glad


   
SvaraCitera
TR03
 TR03

AKG, Marshall eller JBL är definitivt mina favoriter, blir aldrig besviken snarare alltid överraskad!


   
SvaraCitera

Marsbrud:
Airpods Mycket glad

   HjärtaTumme upp


   
SvaraCitera

Maymay: Ja FLAC hjälper ju verkligen ljudkvalitén om man jämför med tex Spotify. Fast jag är en lat jävel som inte orkar ladda ner 100+ låtar så får eventuellt bli nån form av amp/dac combo för min del.

Starta igång datorn och nedladdningen på kvällen när du går och lägger dig och nästa morgon eller någon dag senare är nedtankningen klar. Själv brukar jag nästan bara tanka ner hela kompletta discografier. Då ingår ALLT som den artisten har gett ut. Vanligtvis även alla konserter på BD/DVD.

Skilj dock på FLAC 16 bit 44,1 kHz (CD kvalitet) och High Resolution FLAC i 24 bit 96 kHz och ännu högre 24 bit 192 kHz som motsvarar den ursprungliga studiomastern. "The Compression Rate" i FLAC har däremot INGET att göra med ljudkvaliteten utan enbart hur hårt CPUn får jobba. Högre compression rate och processorn i datorn får jobba hårdare... lägre compression rate och processorn får jobba betydligt mindre.

Vissa länder har ju legaliserat fri download. Ryssland som exempel. Här har du en komplett discografi av den amarikanska gitarristen FRANK ZAPPA. Mest känd under "Frank Zappa & The Mothers of Invention". Superb gitarrist och väldigt extrema avancerade texter.

Frank Zappa - Discography 1966 - 2015 (91 vinyl LP + 131 CD (43,64GB) DOWNLOAD
Tyvärr ligger den i ALAC (Apple Lossless Audio Codec) som inte riktigt matchar FLAC (Free Lossless Audio Codec). Men den är klart värd att ta ner om man gillar FZ. Självklart spelbar i ex VLC.  Tumme upp

What’s the Difference Between FLAC vs. ALAC digital formats?


   
SvaraCitera

widediaper:
tips: vänta på påskreaGlatt skålande

Påsk är varje dag i mitt rum.


   
SvaraCitera

Jag hatar hörlurar, fick ett par nya som sitter jätte bra och mina gamla ipods från 2005, inget tinnitus och så och inget som skaver men de gör ändå ont. Som när man ligger mot kudden med de fast hela tiden. Suger när någon i familjen ser på kinesiska serier samtidigt som jag vill se så måste jag använda de där dumma hörlurarna, jag vill ha luft. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SkeletonGirl:
Jag hatar hörlurar, fick ett par nya som sitter jätte bra och mina gamla ipods från 2005, inget tinnitus och så och inget som skaver men de gör ändå ont. Som när man ligger mot kudden med de fast hela tiden. Suger när någon i familjen ser på kinesiska serier samtidigt som jag vill se så måste jag använda de där dumma hörlurarna, jag vill ha luft. 

SkeletonGirl:
Jag hatar hörlurar, fick ett par nya som sitter jätte bra och mina gamla ipods från 2005, inget tinnitus och så och inget som skaver men de gör ändå ont. Som när man ligger mot kudden med de fast hela tiden. Suger när någon i familjen ser på kinesiska serier samtidigt som jag vill se så måste jag använda de där dumma hörlurarna, jag vill ha luft. 

kommer du från kina?


   
SvaraCitera