Aviseringar
Rensa alla

Hörlurar


Haien

Bananlåda:

Jo det spelar roll men om man skulle ha en ljudkälla med samma förutsättningar bara att ena signalen är bluetooth och andra är kabel så tror jag att kabeln är bättre.
Jag tror det, jag försöker inte säga att jag har rätt här. Bluetooth teknologin är kanske så avancerad nu att det inte gör nån skillnad, jag gillar inte det själv bara

Grejen är ju att en ljudkälla inte har samma förutsättningar. Dacen inbyggd i en mobil med 3,5mm kontakt är inte densamma som dacen i bluetoothhörlurarna. Används LDAC finns potential till bättre ljud via bluetooth än kabel. Används däremot standardcodec för bluetooth tippar jag på att kabel oftast är bättre.

Själv använder jag båda. Har ett par xm3 vilka är bekväma att använda med bluetooth, men samtidigt valde jag en mobil med hörlurskontakt för att inte begränsas.


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Tror inte det spelar någon roll om dacen är bra eller dålig, det är väl vissa frekvenser som förloras över bluetooth. Men jag vet inte, varken insatt eller så intresserad av hörlurar.
Lite för mycket ot nu kanake

Jag har testat med en 3g och två 4g telefoner. 3g begränsade YouTube till 480 upplösning, den äldre 4g till 720 och den nyaste 4g klarar 2100 nånting i den mån det finns såna filer på YT. Den nyaste gav bäst ljud via BT. Den som testar vet! När du gör ett sånt jämförelsetest är det av absolut vikt att det inte är nivåskillnad mellan de olika källorna, annars är det lätt att få för sig att den som låter högre är bättre. Därför tog jag upp det där med loudness och omogna öron.


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Jag har testat med en 3g och två 4g telefoner. 3g begränsade YouTube till 480 upplösning, den äldre 4g till 720 och den nyaste 4g klarar 2100 nånting i den mån det finns såna filer på YT. Den nyaste gav bäst ljud via BT. Den som testar vet! När du gör ett sånt jämförelsetest är det av absolut vikt att det inte är nivåskillnad mellan de olika källorna, annars är det lätt att få för sig att den som låter högre är bättre. Därför tog jag upp det där med loudness och omogna öron.

Jag bryr mig inte om vad du har testat för mobiler, jag var inte ute efter personliga åsikter


   
SvaraCitera

Haien:

Grejen är ju att en ljudkälla inte har samma förutsättningar. Dacen inbyggd i en mobil med 3,5mm kontakt är inte densamma som dacen i bluetoothhörlurarna. Används LDAC finns potential till bättre ljud via bluetooth än kabel. Används däremot standardcodec för bluetooth tippar jag på att kabel oftast är bättre.

Själv använder jag båda. Har ett par xm3 vilka är bekväma att använda med bluetooth, men samtidigt valde jag en mobil med hörlurskontakt för att inte begränsas.

Hm okej, men jag tror fortfarande att man "tappar" en del frekvenser med bluetooth.. känns för bra för att vara sant, men men


   
SvaraCitera

Om du kan skippa bluetooth och acceptera kabel (sladd) så har du ett par riktigt bra lurar här som jag själv köpte för några år sen - Sennheiser HD 650. 

sennheiser-hd-650-headphone-1.png
sennheiser-hd-650-headphone-2.png


   
SvaraCitera
L Y S

stoner: Sennheiser

De gör bra lurar, jag har själv Momentum luren.


   
SvaraCitera

stoner:
Om du kan skippa bluetooth och acceptera kabel (sladd) så har du ett par riktigt bra lurar här som jag själv köpte för några år sen - Sennheiser HD 650. 

sennheiser-hd-650-headphone-1.png
sennheiser-hd-650-headphone-2.png

Kräver hörlursförstärkare pga hög impedans 300 Ohm. Bör ligga runt 32 Ohm med hög verkningsgrad. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Kräver hörlursförstärkare pga hög impedans 300 Ohm. Bör ligga runt 32 Ohm med hög verkningsgrad. 

Dom funkar perfekt ihop med min 17 kg tunga ONKYO A 809 förstärkare som både har MM/MC pickupingång.


   
SvaraCitera

stoner:

Dom funkar perfekt ihop med min 17 kg tunga ONKYO A 809 förstärkare som både har MM/MC pickupingång.

Men en telefon klarar inte av att driva de. För hög impedans. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Men en telefon klarar inte av att driva de. För hög impedans. 

Ahh... är det just av anledningen att han söker "bluetoothlurar" som du drar slutsatsen att han ska ha dom till en telefon och inte en HiFi-anläggning?


   
SvaraCitera

stoner:

Ahh... är det just av anledningen att han söker "bluetoothlurar" som du drar slutsatsen att han ska ha dom till en telefon och inte en HiFi-anläggning?

Jag ger bara korrekt information kring vanliga hörlursuttag. Det är inte säkert att uttaget på din förstärkare kan matcha Sennheisern fulla potential. Därför finns en marknad för high end dedikerade hörlursförstärkare. 


   
SvaraCitera

Skillnaden mellan BT och kabel är inte bara digital till analogomvandlingen. Med BT drivs hörluren av den inbyggda förstärkaren, med kabel är det telefonen som driver. 


   
SvaraCitera

stoner:

Ahh... är det just av anledningen att han söker "bluetoothlurar" som du drar slutsatsen att han ska ha dom till en telefon och inte en HiFi-anläggning?

Varför skulle han ha dom till en hifi anläggning.
Jag tänker inte sätta orden i hans mun men är 99% säker på att han bara letade efter tips på ett par bra bluetooth hörlurar som har bra ljud och klarar av att kastas i väskan och tappa i marken nångån.
Om jag har fel, ursäkta.

Varje gång någon gör en sån här tråd måste ni snubbar alltid visa att ni är bäst och att ni vet allt om ljud etc, ni kan väl hålla det på hifi forum om ingen gör en specifik tråd om det.

Ursäkta all off topic och jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa till med lurarna. Är bara så trött på alla ego trippande audiofiler här på forumet. Ha det


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Varför skulle han ha dom till en hifi anläggning.
Jag tänker inte sätta orden i hans mun men är 99% säker på att han bara letade efter tips på ett par bra bluetooth hörlurar som har bra ljud och klarar av att kastas i väskan och tappa i marken nångån.
Om jag har fel, ursäkta.

Varje gång någon gör en sån här tråd måste ni snubbar alltid visa att ni är bäst och att ni vet allt om ljud etc, ni kan väl hålla det på hifi forum om ingen gör en specifik tråd om det.

Ursäkta all off topic och jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa till med lurarna. Är bara så trött på alla ego trippande audiofiler här på forumet. Ha det

När jag läser dina svar har du själv deltagit i debatten som en lesserwisser. 


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Varför skulle han ha dom till en hifi anläggning.
Jag tänker inte sätta orden i hans mun men är 99% säker på att han bara letade efter tips på ett par bra bluetooth hörlurar som har bra ljud och klarar av att kastas i väskan och tappa i marken nångån.
Om jag har fel, ursäkta.

Varje gång någon gör en sån här tråd måste ni snubbar alltid visa att ni är bäst och att ni vet allt om ljud etc, ni kan väl hålla det på hifi forum om ingen gör en specifik tråd om det.

Ursäkta all off topic och jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa till med lurarna. Är bara så trött på alla ego trippande audiofiler här på forumet. Ha det

Allt bygger väl på olika intresseområden. Jag gillar "tung HiFi" och är vinylsamlare och letar jag torrents så föredrar jag musik i 24 bit 192 kHz och 24 bit 96 kHz FLAC (men 16 bit 44.1 kHz FLAC är ok) och väljer bort all musik i MP3 format. Å andra sidan tillhör jag inte dom som lägger 10K kronor på senaste smartphonemodellen utan kör med en gammal 2G GSM mobil som man kan köpa för en femtiolapp beg på Tradera. Mycket glad

Så acceptera att vi har olika intresseområden som vi lägger våra sparade slantar på! Blink

Peace  Hjärta


   
SvaraCitera