Aviseringar
Rensa alla

Hörlurar, VILKA SKA JAG HA?


Ämnesstartare

tänkte köpa dessa http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=384&ProductDetailId=1650 har hittat de för 250 spänn men vet inte om jag gillar de. passar inte till mig och min rock. någon som har exempel på andra bra/billiga/snygga?:D


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

De ska kunna gå upp i högre Hz!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

De ska kunna gå upp i högre Hz!

Var inte det ganska högt då? Hur många hz är högt?


   
SvaraCitera

Hemlight:

De ska kunna gå upp i högre Hz!

nej.


   
SvaraCitera

​STEELSERIES SIBERIA V2 HEADSET WHITE

Kanske inte i samma prisklass men bättre hörlurar för det priset hittar du inte, dessutom behöver du aldrig köpa nya om du köper Steelseries 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fastthink:

Var inte det ganska högt då? Hur många hz är högt?

Lol.

Du kan bara höra 20000 HZ som max, och det är när du är född -.-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

Lol.

Du kan bara höra 20000 HZ som max, och det är när du är född -.-

Hahahaha, jaha... efterbliven jag känner mig. Kul att den under mig har länkat från 10hz till 28000hz. Varför ska man ha de liksom om man ändå inte hör?

a25zkmiz:

Kanske inte i samma prisklass men bättre hörlurar för det priset hittar du inte, dessutom behöver du aldrig köpa nya om du köper Steelseries 🙂


   
SvaraCitera
Zsasz

Hemlight:

Du kan bara höra 20000 HZ som max, och det är när du är född -.-

Jag tror ni har missförstått detta me HZ, även om vi bara kan höra 20khz så förändras hur vi hör det om man har en högre frekvens, om man har t.ex en studio mix på 48khz (vilket kan bli lite missledande då s.k. "sample rate" också mäts i HZ) så kan dem lägga in flera samples på det, lägger dem in en ton på över 20khz i samband med en ton på t.ex. 20khz så låter det inte likadant som om man bara skulle höra samma 20khz ton utan den högre samplen.. Vilket är just skälet att de flesta (eller i alla fall många) studio-hörlurar ligger på långt över 20khz i frekvensområde..

Jag skulle rekommendera ett par AKG eller Sennheiser hörlurar om du vill ha bättre kvalitet på både produkten och ljudet, för ärligt talat WeSC är skit och även om Steelseries Siberia hörlurar är sjukt sköna och har relativt bra ljudkvalitet så kan kan man inte ens jämföra dem med ett par AKG eller Sennheiser..


   
SvaraCitera

Zsasz:

Jag tror ni har missförstått detta me HZ

precis som du uppenbarligen gjort. att återge ljud med högre frekvens än drygt 20 khz är helt meningslöst, då människor helt enkelt inte kan uppfatta dem. samplingsfrekvens är något helt annat. att en ljudfil har en sample rate på, säg, 96 kz, innebär bara att antalet samples per tidsenhet är större, det säger ingenting om vilka frekvenser som faktiskt spelas upp. allt efter da-omvandlaren (exempelvis hörlurar) tar bara emot den analoga ljudströmmen, och skiter fullständigt i vilken samplingsfrekvens som använts i tidigare steg.

det enda tillfälle då samplingsfrekvensen är relevant för frekvensåtergivningen hos den analoga signalen är när samplingsfrekvensen är lägre än den dubbla maxfrekvensen av det material som återges, då aliasing uppstår (läs på om nyquist-teoremet), vilket på det stora hela är irrelevant, i och med att cd-kvalitet (och den samplingsfrekvens som ljudkort och dylikt i regel jobbar med, och som digitala ljudfiler oftast brukar vara kodade med) innebär en samplingsfrekvens på 44.1. alltså uppstår inget problem. eventuella vinster med översampling är orelaterade till lyssningsutrustningen, och mer eller mindre teknikvoodoo som är obegriplig för vanliga dödliga.


   
SvaraCitera

De där var nog bland de fulaste hörlurarna jag har sett, köp Koss Porta Pro istället, de är inte särskilt snygga, inte särskilt tåliga, inte särskilt välbyggda, MEN låter mycket bra för sitt ynkliga pris.

Har haft ett par sådana, men tyvärr gick kabeln sönder.

Nackdelarna med dem är som sagt att de inte ser mycket ut, inte håller särskilt länge och så är de ju öppna, så ljudet läcker.

Man bör heller inte ha öm hårbotten, eftersom håret fastnar i lurarna.


   
SvaraCitera
Zsasz

Leijonsparf:

att återge ljud med högre frekvens än drygt 20 khz är helt meningslöst, då människor helt enkelt inte kan uppfatta dem.

Det kanske bara är jag som har missförstått allting, men jag pratar också om vår hörsel-frekvens, och inte sampling frekvensen (även om jag nämner den), du ser, även om vi inte hör ljudet från en frekvens så bildar det fortfarande vibrationer, dessa vibrationer kan ändra hur vi hör andra ljud på frekvenser som ligger i vårt "hörsel-spektrum".. Som jag skev:

Zsasz:

lägger dem in en ton på över 20khz i samband med en ton på t.ex. 20khz så låter det inte likadant som om man bara skulle höra samma 20khz ton utan den högre samplen..

Dvs. om du hör ett specifikt ljud på 20khz i vår hörsel-frekvens, och sedan lyssnar på exakt samma ljud med ett 24khz ljud liggande ovan på så även fast du inte hör ljudet som ligger på 24khz så kommer den ljudet förändra hur du hör det andra ljudet.. Eller är jag helt ute och cyklar här?

Leijonsparf:

samplingsfrekvens är något helt annat.

Det är jag mycket medveten om, för att citera mig själv:

Zsasz:

(vilket kan bli lite missledande då s.k. "sample rate" också mäts i HZ)


   
SvaraCitera

Dom här är riktigt bra för sitt pris: http://www.sony.se/product/hps-extra-bass-and-dj/mdr-v150

Köpte mina för 200 kr.


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Zsasz:

~Zsasz

Leijonsparf:

igår

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&forum=9&thread=122674&page=1#...

I länken ovan är man innan på just frågan om mycket höga diskanttoner; har läst en bra artikel i en HiFi-tidning, men den kan jag dess värre inte hitta.


   
SvaraCitera

Zsasz:

även om vi inte hör ljudet från en frekvens så bildar det fortfarande vibrationer

för det första så tror jag knappast att det där stämmer på höga frekvenser (även om det kan stämma på låga), för det andra så kapas allt över drygt 20 khz i mastringen, om det är musik vi pratar om. vilket, om jag inte minns fel, är nödvändigt, för att slippa aliasing på de samplingsfrekvenser som brukar användas. det sista kan jag dock inte svära på, är inte så inne på signalvoodoo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I min mening så tycker jag att wesc lurar låter väldigt "orent och grumligt". Mina favorit märke är AKG! Ljudmäsigt tycker jag dom slår Koss hölurar och mina nya k412p var desutom billigare en vanliga koss bara 170 spän! Men mitt råd är attt testa ett par AKG hörlurar[y] (tar som koss som gemförelse då dom är så vanliga)


   
SvaraCitera