Aviseringar
Rensa alla

Höst - Löven på träden


Ämnesstartare

Varför ändrar löven på vissa träd färg tidigare än andra på hösten? Beror det på ljustillgången eller är det trädsorten som är avgörande? Att den kanske inte kan få näringen från jorden? Vissa träd tappar ju även sina blad tidigare än andra..

pusshej


   
Citera
Ämnesstartare

Jag har kunnat svaret på detta för mitt ex berättade det för mig.
Men nu har jag glömt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Varför ändrar löven på vissa träd färg tidigare än andra på hösten?

Det beror väll på att Celulosan i löven förändras, det i sig beror nog på att ljus förhållandena ändras. Celulosan får inte tillräckligt med ljus och gulnar? Rätta mig den som vet säkert [smile]

20081016019.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TI_42:

Det beror väll på att Celulosan i löven förändras, det i sig beror nog på att ljus förhållandena ändras. Celulosan får inte tillräckligt med ljus och gulnar? Rätta mig den som vet säkert [smile]

Jo men.. Vissa träd brukar ha nästan helt gröna löv samtidigt som andra träd redan har tappat sin krona och är helt oranga 😮

Så det beror på ljustillgången?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Så det beror på ljustillgången?

Ja jag tror det.
Det är en av orsakerna till att det skiljer också.
Men en träd sort och en annan ju olika bra på att klara sig kalla och mörka perioder, där andra inte klarar det och "visnar" byter färg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TI_42:

Men en träd sort och en annan ju olika bra på att klara sig kalla och mörka perioder, där andra inte klarar det och "visnar" byter färg.

Mm så kan det ju vara, helt enkelt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har du något prov eller liknande. Eller undrar du bara över varför löven blir gula?[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera