Aviseringar
Rensa alla

homoäktenskap!


Ämnesstartare

Iu är det nära! Idag är det fyra borgerliga ledarmöter som går ut i expressen och säger att dom kan tänka sig att gå emot alliansen om dom bestämmer sig för att göra en kompromiss av lagen för att blidka kristdemokraterna.

äntligen kan vi få en äktenskapslag för 2000-talet utan förtryck.


   
Citera

[smile]


   
SvaraCitera

Personligen kan jag inte förstå varför kyrkan eller något religiöst samfund skall tillåtas ha något slags myndighetsfunktion alls. Äktenskap/giftemål/whatever borde man ingå hos ett juridiskt ombud - vill man sedan ha en söt rolig ceremoni med präst och hela schabraket så kan man göra den i en kyrka innan eller efter.


   
SvaraCitera

Hampie:

vill man sedan ha en söt rolig ceremoni med präst och hela schabraket så kan man göra den i en kyrka innan eller efter.

Vem vill inte ha det? [bigsmile][love]


   
SvaraCitera

Pumpkin:

Vem vill inte ha det? [bigsmile][love]

Jag.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag.

Du finner nog någon att dela ett fånigt bröllop med också. Och då kommer du älska det. [y]


   
SvaraCitera

Gött som fan! Det var på tiden, så att säga.

Hampie:

Personligen kan jag inte förstå varför kyrkan eller något religiöst samfund skall tillåtas ha något slags myndighetsfunktion alls. Äktenskap/giftemål/whatever borde man ingå hos ett juridiskt ombud - vill man sedan ha en söt rolig ceremoni med präst och hela schabraket så kan man göra den i en kyrka innan eller efter.

[love][y]

Pumpkin:

Vem vill inte ha det? [bigsmile][love]

Jag vill inte heller ha det... Visst vill jag fira det, och det kommer säkert bli löjligt romantiskt, men jag vill inte ha någon präst där och ju längre från en kyrka desto bättre 🙂

GRATTIS ALLA BÖGAR OCH FLATOR!


   
SvaraCitera

Pumpkin:

Du finner nog någon att dela ett fånigt bröllop med också. Och då kommer du älska det. [y]

Eller så kan man göra något unikt och trevligt av det istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den stora grejen för dom flesta är nog inte själva kyrkan grejen utan att man blir ställd under samma lag som "vanliga" människor vilket innebär att deras kärlek är lika mycket värd


   
SvaraCitera

Fest!!!


   
SvaraCitera

qazedctgb:

den stora grejen för dom flesta är nog inte själva kyrkan grejen utan att man blir ställd under samma lag som "vanliga" människor vilket innebär att deras kärlek är lika mycket värd

[y]


   
SvaraCitera

Är inte detta bra för jämställdheten också? Nu har ju varken kvinnan eller mannen någon speciell roll som jag tycker kristendomen ger kvinnan. Nu får man själv bestämma det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Är inte detta bra för jämställdheten också? Nu har ju varken kvinnan eller mannen någon speciell roll som jag tycker kristendomen ger kvinnan. Nu får man själv bestämma det.

så länge du inte kan få män att föda barn är alltid en kvinna en kvinna och en man en man i hetroförhållanden


   
SvaraCitera

qazedctgb:

så länge du inte kan få män att föda barn är alltid en kvinna en kvinna och en man en man i hetroförhållanden

Det var inte det jag menade. Det är förväntat att till exempel kvinnan ska vara den som tar hand om barnet i äktenskapet. Nu, om det blir könsneutrala äktenskap, så finns inte den rollen längre utan paren väljer själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Det var inte det jag menade. Det är förväntat att till exempel kvinnan ska vara den som tar hand om barnet i äktenskapet. Nu, om det blir könsneutrala äktenskap, så finns inte den rollen längre utan paren väljer själv.

det är ganska länge man har fått välja själv nu är det så att män i regel tjänar mer än kvinnor. för att famlijen ska gå runt ekonomiskt är det då bäst för familjen om mamman är hemma med barnen...


   
SvaraCitera