Aviseringar
Rensa alla

Hon fattar inget!


Ämnesstartare

Hej, min mamma fattar inget. Jag bråkar alltid med min syrra, men trots att det är hon som börjar med att säja att jag är en surpuppa, fitta eller hora och när mamma ingriper får jag alltid skulden. Det är ju aldrig jag som börjar! Jag brukar bara be henne att vara tyst eftersom hon oftast sitter och skriker, rosslar, fnyser eller något annat ljud när jag tittar på tv. Eller så blir hon arg för att jag flyttar på någon av hennes prylar. Och så retas och skriker hon jämt. Trots att hon alltid börjar får jag skulden. Mamma säger bara att jag är sur mott henne och borde vara lite snällare mot min lillasyster och när jag blir sårad av att hon skäller på mig blir hon sur och tror att jag är sur på henne trots att hon inte gjort något mot mig, enligt henne alltså. Jag får skulden för allt! Och när jag berättar något för henne låter hon alltid irriterad. Jag har tröttnat på den här behandlingen och jag kan inte berätta för henne hur jag känner eftersom hon kommer bli sur på mig och tycka jag är sur och barnslig. Något tips på hur jag ska stå ut eller få henne att förstå?


   
Citera

Sluta vara sur och barnslig kanske. Hur gammal är din syster?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte sur och barnslig! Det har varit så här hela livet. Min syrra är två år yngre än mig.


   
SvaraCitera

Ett, hon kommer aldrig att förstå
Två, bli inte sämre än någon av dem
Tre, Det som inte dödar härdar


   
SvaraCitera

ågud, sånt där är såååå irriterande. Var själv i en familj där storasyskonen gjorde sådär mot sina yngre och man ba MEN FÖRIHELVETE VAR GJORDE NI AV ERAT TÅLAMOD. Välj dina strider och gnäll inte för minsta lilla, och om du nödvändigtvis ska gnälla, gör det på ett trevligt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur menar du? Välj dina strider??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta nappa varenda gång din syster gör något som irriterar dig, tillslut kommer din mamma märka att det är hon som retas och provocerar, och lär tala om för din syster att sluta istället; speciellt när hon märker att du är vuxen nog att kunna hantera en motig situation.

Så väx upp helt enkelt, sluta ta åt dig. Om du förstår vad som är rätt och fel, låt din syster förstå att du inte faller för hennes provokationer. Det funkar, i längden. Från början är det nog väldigt störande, men när hon slutar få en reaktion kommer hon säkert att ge upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Sluta nappa varenda gång din syster gör något som irriterar dig

Det är svårare än du tror att stå ut. Jag brukar inte bry mig, men till sist blir det för mycket. Jag har en funktionsnedsättning som gör mig lättstörd. Och hon gör inte ljud för att retas, så hon kommer aldrig att sluta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilmakarin:

Det är svårare än du tror att stå ut. Jag brukar inte bry mig, men till sist blir det för mycket.

Jag vet mycket väl, min syster brukade smacka med munnen, HELA tiden. Sådär jobbigt så man ville avlida efter en timme vid tv:n. Jag blev så sjukt less, sa åt henne att sluta hela tiden och det blev bråk osv. Man bråkar mer om andra "småsaker" lättare när man haft något att störa sig på ett tag. Men som sagt, jag slutade klaga, satt där tyst hela tiden. Tillslut när vi suttit hela familjen och tittat på film i någon timme, med min syster smackandes emellanåt, sa mamma: "Men! Vad är det som låter... kan du inte vara snäll att sluta smacka? Hör du det inte själv?" Så började min syster tänka på det när hon smackade och så slutade hon ganska omgående. Power of Motherhood. kanske.

vilmakarin:

Jag har en funktionsnedsättning som gör mig lättstörd.

Finns det ingenting annat ni kan göra för att undvika att du blir störd av just ljuden, kan ni inte se på tv ifred då och då eller att ni ser i olika rum. Kanske är det värt besväret att du kan se ifred om det verkligen får era bråk att sluta.

Sedan andra saker du stör dig på, eller när hon provocerar dig på något vis, försök att ignorera, verkligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Finns det ingenting annat ni kan göra för att undvika att du blir störd av just ljuden, kan ni inte se på tv ifred då och då eller att ni ser i olika rum.

Jag har inga kanaler i mitt rum.

Ingemarsdotter:

Så började min syster tänka på det när hon smackade och så slutade hon ganska omgående.

Hon får panikångest om hon inte låter hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vilmakarin:

Jag har inga kanaler i mitt rum.

Det kanske går att ordna.

vilmakarin:

Hon får panikångest om hon inte låter hela tiden.

Det låter väldigt underligt, aldrig hört talas om, så det kan jag inte hjälpa dig med. Sök hjälp hos skolsyster eller psykolog.


   
SvaraCitera