Aviseringar
Rensa alla

Hon krafsar på dörren så att vi blir galna


Ämnesstartare

Nu har det här gått för långt känner jag. Jag och min sambo har en liten katthona på drygt 1-1,5 år som vi tog in i höstas. Hon är gullig och fin på alla sätt och vis förutom att hon har en jäkla ovana att krafsa på stängda dörrar. Jag vet inte vad det är med just dörrar som är stängda!

Det brukar oftast vara om någon är inne på toaletten; då sätter hon sig nästan direkt utanför och krafsar. Men det värsta är ändå på morgonen! Från ca. kl 6 och framåt krafsar hon med jämna mellanrum på garderobsdörrarna så att man vaknar, och det är så himla jobbigt att aldrig få sova ut ordentligt!

Så nu vill jag ha tips på vad tusan vi kan göra för att hon ska sluta med det här beteendet. Vi kan knappast börja ha varenda dörr i hela lägenheten öppen. Det bästa kanske vore att ignorera, men det är inte så enkelt när man vaknar en gång i kvarten varenda morgon. Tillslut blir jag så förbannad att jag jagar henne genom hela lägenheten och skriker >< vilket jag aldrig skulle göra annars med ett djur. De förstår ju inte vad som är fel. Förutom att det här problemet är irriterande så kan det ju bli skador på dörrarna till slut också och då vi bor i studentlägenhet känns det mindre kul.

Hjälp!

(Kan för övrigt sägas också att vi aldrig har problem med att hon krafsar på ytterdörren!)


   
Citera

Det enda ni kan göra är att ignorera, klarar ni inte det kommer beteendet fortsätta.


   
SvaraCitera

har hon en ordentlig klösbräda?


   
SvaraCitera

Spraya något som ättiksvatten på dörren, öronproppar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Det enda ni kan göra är att ignorera, klarar ni inte det kommer beteendet fortsätta.

Tro mig, jag har försökt, men försök själv att ignorera ett väldigt högt och irriterande ljud femhundraelva gånger varenda jäkla morgon. Vi försöker verkligen! Till sist blir man så irriterad och trött att man ropar på henne att sluta 🙁

Rawrtarded:

har hon en ordentlig klösbräda?

Har inte med det att göra. det känns som ett uppmärksamhets-beteende.

Butterscotch:

Spraya något som ättiksvatten på dörren

Kan inte ättika förstöra färgen?


   
SvaraCitera

hade samma problem... bodde me min bror som har en sådan katt! ... hon gick även in i skåpen där hon kraffsade! .. och satte sig där, tills vi stängde då kraffsa hon och ville ut.

jävla attentionwhores katter! [mad]

lösning på problemet har jag icke [rolleyes]


   
SvaraCitera

misfits:

Kan inte ättika förstöra färgen?

Ingen aning, citronvatten eller peppar istället kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Butterscotch:

Ingen aning, citronvatten eller peppar istället kanske?

kan fungera. Jag har citroner hemma och jag ska fan testa. Men det bästa vore ju att försöka få bukt med det underliggande problemet.


   
SvaraCitera

Put it to sleep.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Put it to sleep.

Nej =P varför skulle jag göra det? Hon är fullt frisk.


   
SvaraCitera

misfits:

Nej =P varför skulle jag göra det? Hon är fullt frisk.

Varför ha kvar den om den bara gör erat liv ett helvete? Helt korkat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Varför ha kvar den om den bara gör erat liv ett helvete? Helt korkat.

För att det är min katt och man gör sig inte av med djur bara för att de gör en enda jobbig sak? Skulle du göra dig av med en unge som skriker hela nätterna?


   
SvaraCitera

misfits:

För att det är min katt och man gör sig inte av med djur bara för att de gör en enda jobbig sak? Skulle du göra dig av med en unge som skriker hela nätterna?

Jag skulle inte levt med något som gör mitt liv till ett helvete.

Jag har inte samma "kärlek" till djur som du, så att jämföra en katt med ett barn funkar inte på mig. Och när man skaffar barn är man redan fullt medveten av "riskerna" att den kommer att skrika och vara allmänt jobbig.

Men det är inte samma sak eftersom man oftast är mamma/pappaledig och det är alltid någon som tar hand om ungen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Jag skulle inte levt med något som gör mitt liv till ett helvete.

Nej, men det här problemet är ju relativt lättlöst om man vet hur jag ska göra, och det har jag ju fått reda på nu. Ignorera - skaffa öronproppar - till slut slutar hon göra det.

Avatar:

Jag har inte samma "kärlek" till djur som du, så att jämföra en katt med ett barn funkar inte på mig. Och när man skaffar barn är man redan fullt medveten av "riskerna" att den kommer att skrika och vara allmänt jobbig.

Det handlar inte om att jämföra barn och djur, det handlar om att jämföra samma slags problematik. När man skaffar djur är man precis lika medveten om att det kan bli jobbigt i perioder.

För övrigt får du gärna sluta vara OT, eller så får du komma med tips som inte är i stil med "möööh, avliva den, öööööh bööööh"


   
SvaraCitera

misfits:

För övrigt får du gärna sluta vara OT, eller så får du komma med tips som inte är i stil med "möööh, avliva den, öööööh bööööh"

Jag är on topic. Det handlade om att du var irriterad av att kattfan krafsade på dörren. Jag gav dig ett tips. Bara för du inte råkade tycka mitt tips var OK betyder det inte att det är off topic.

Men ok. Ett annat lite mer humant tips.

Ljudisolera erat sovrum så kan kattfan krafsa hur mycket den vill.


   
SvaraCitera