Aviseringar
Rensa alla

Hon måste få mer hjälp? Vad ska jag göra?


Ämnesstartare

Min allra närmsta vän mår dåligt.
Vi har känt varandra sedan vi var ett år gamla. Gått på samma dagis och sedan i samma klass 1an till 9an. Alltid funnits där för varandra i vått och torrt.

Hennes pappa har en mycket allvarlig sjukdom som gör att han kommer dö i förtid. Detta tynger henne självklart väldigt mycket och hon tar på sig mycket av det ansvar som hon egentligen inte borde behöva göra (till exempel att sköta om honom och trösta sin mamma).

Min vän har varit deprimerad till och från under cirka 4 års tid nu. Det senaste året har det blivit värre och värre. Hon har länge haft problem med maten (hetsätit och spytt osv.) men på senare tid har hon även börjat döva sina sorger med alkohol.

Hon träffar en psykolog en gång i veckan, men detta verkar inte hjälpa något vidare. Hon mår bara sämre och sämre och jag känner mig helt maktlös. Hon har pratat med sina syskon om detta plus berättat för sin mamma hur hon känner, men dessa är självklart helt uppe i pappans sjukdom och har därför det svårt att hjälpa henne.

Jag vet inte vad jag kan göra för henne (förutom att alltid finnas där då hon vill prata). Den enda kompis hon har berättat om sina problem för är just mig och därför känns det som om jag har ett slags ansvar att hjälpa henne.

Dock vet jag inte vad jag ska göra?!


   
Citera

Svårt läge, testa o gå till en annan psykolog och kanske ännu oftare.. det kanske hjälper...

Hemsk historia..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

henke4545:

Svårt läge, testa o gå till en annan psykolog och kanske ännu oftare.. det kanske hjälper...

Försöker få henne att söka ännu mer hjälp, men hon säger att hon inte vill/inte har tid. Jag känner mig verkligen maktlös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Jag känner mig verkligen maktlös.

:/

Jag skulle vilja säga att du måste tvinga henne, men det går ju inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kamp:

Jag skulle vilja säga att du måste tvinga henne, men det går ju inte!

Näe, det är lite svårt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Näe, det är lite svårt...

ja..


   
SvaraCitera

Är ju inte insatt i hur detta fungerar, men om du mer eller mindre tvingar dit henne, kan du inte fråga om du kan vara till stöd för henne genom att följa med henne dit..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

henke4545:

Är ju inte insatt i hur detta fungerar, men om du mer eller mindre tvingar dit henne, kan du inte fråga om du kan vara till stöd för henne genom att följa med henne dit..

Ja alltså hon går ju och träffar en psykolog en gång i veckan, men jag vet inte riktigt om det verkar hjälpa... Känns inte som att hon mår bättre direkt av det [sad]
Jag vet inte vad mer jag kan göra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Ja alltså hon går ju och träffar en psykolog en gång i veckan, men jag vet inte riktigt om det verkar hjälpa... Känns inte som att hon mår bättre direkt av det
Jag vet inte vad mer jag kan göra!

jag har gått och går hos en psykolog varannan vecka, och har gjort det i ett år nu.. och jag tror inte alltid att det blir nån tydlig förbättring.. men psykologen ser ändå ganska bra hur din kompis mår, så om hon/han tycker att hon behöver mer hjälp så fixar han/hon nog det.

detta är ju bara vad jag tror.. det är ju bra att hon har kommit en sån bit på väg så att hon i alla fall får hjälp..

jag tror att du gör bäst i att bara finnas där för henne, å ställa upp..

vet inte om detta hjälpte dig nåt.. bara mina tankar..
hoppas det löser sig på bästa sätt, även om det tar tid...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tussilago:

jag tror att du gör bäst i att bara finnas där för henne, å ställa upp..

Jag försöker så gott jag kan i alla fall. Men det är inte tillräckligt!

tussilago:

vet inte om detta hjälpte dig nåt.. bara mina tankar..
hoppas det löser sig på bästa sätt, även om det tar tid...

Tack! Hoppas också det löser sig, men känns inte så hoppfullt just nu 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Jag försöker så gott jag kan i alla fall. Men det är inte tillräckligt!

förstår det.. sånt e inte lätt.. man känner sig så hjälplös.. men det går ju tyvärr inte å tvinga henne till nåt heller..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tussilago:

förstår det.. sånt e inte lätt.. man känner sig så hjälplös.. men det går ju tyvärr inte å tvinga henne till nåt heller..

Näe precis... Bara att hoppas på att det är en bra psykolog o så...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Dock vet jag inte vad jag ska göra?!

Tipsa henne om att prova yoga, då kan hon ha tankarna på annat håll, boka en tid åt henne själv [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Dock vet jag inte vad jag ska göra?!

Skulle inte tro att du kan göra mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lejonmamman:

Dock vet jag inte vad jag ska göra?!

Hon behöver nog någon som är hos henne, som förstår henne. Jag tror säkert du gör allt du kan för henne. Det är inte så mycket man kan göra i sådana lägen.


   
SvaraCitera