Aviseringar
Rensa alla

Hoppa ur gymnasiet?


Ämnesstartare

Hej.

Har bara haft motgångar i mitt liv, såsom mobbare skit dåligt självförtroende och dåliga (men bra) föräldrar.

Är väldigt trött rätt så deprimerad och orkar inte göra mycket längre sitter hellre och tittar på film. Har inga vänner och jag går individuella programmet första året.

Mina klass kompisar är dom personerna som har mobbat mig mest och det finns inte en chans att jag skulle våga träffa nya kompisar med mitt själv förtroende.

Jag vågar inte äta upp i matsalen eller gå upp i stora skolan för att jag är rädd (dåligt självförtroende).

Jag är överviktig, men käkar inte alls mycket.

Om jag hoppar ur gymnasiet nu, hur kan jag skaffa jobb då? Försörja mig, och starta om och börja om på ett nytt liv?


   
Citera
Ämnesstartare

Är 16 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*av

Nej det kan du antagligen inte. Men kolla om du kan ha endast praktik ett tag. Minns att jag hade så i nian pga var så skoltrött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har praktik,men det finns inte så många bra och jag blir trött på dom rätt så snabbt. (Diska eller sitta på ett loppis är inte kul ) men har så satan dåligt självförtroende så jag vågar inte säga vad jag tycker och tänker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan du inte byta skola? Bor du i en liten stad? :/

timpeltt:

det finns inte en chans att jag skulle våga träffa nya kompisar med mitt själv förtroende.

Du behöver öva upp ditt självförtroende helt enkelt [smile] Jag kan rekommendera att du går till en kurator på en ungdomsmottagning, det kan vara första steget. För övrigt är internet en bra plattform när man inte har så bra självkänsla/självförtroende. Du kanske kunde börja maila med någon och så kan ni stötta varandra? Det finns ju jättemånga sidor där man kan få kontakt med schysst folk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja liten och liten, finns väll folk men inte så många seriösa företag...

Ja mitt självförtroende skulle jag behöva träna upp mitt självförtroende..

För den delen, hur normalt är det för föräldrarna dricker cirka 5 glas vin och några öl på kvällen VARJE kväll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina föräldrar dricker typ 2 öl varje kväll haha.


   
SvaraCitera

timpeltt:

Är väldigt trött rätt så deprimerad och orkar inte göra mycket längre sitter hellre och tittar på film.

Då kan det vara läge att uppsöka kurator/psykolog liknande. Ditt problem är egentligen inte att du är skoltrött utan att du är nere och har dåligt självförtroende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timpeltt:

självförtroende

timpeltt:

själv förtroende.

timpeltt:

självförtroende

timpeltt:

dåligt självförtroende

timpeltt:

självförtroende..

timpeltt:

självförtroende

Det var ett jävla ältande!

Hoppa inte av, det här fixar du! Kommer kännas skönt när du är klar, lovar! [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppar du av så är det rätt kört i framtiden. I alla fall om du ska lyckas hamna på den halvan med okej nettolön. Om du nu inte har en fantasi värt guld 😛

Så hugg tag och försök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej det kan du antagligen inte.

Varför skulle hon inte kunna det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Varför skulle hon inte kunna det?

Syftade på

timpeltt:

Försörja mig, och starta om och börja om på ett nytt liv?

Klart att det går men det i dagens samhälle så blir det ju svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om han hoppar av gymnasiet så måste det inte vara en katastrof. Det finns ganska många avhoppare som det ändå har gått bra för till slut - även om vår väg kanske inte blir lika spikrak som andras.

Kanske det ändå är bättre att hoppa av om man inte är engagerad i sina studier. Att ha halvtaskiga eller dåliga betyg gör det inte lättare senare i livet om du inte får möjligheten att läsa upp dina betyg. Då står man där och kan inte söka in till de utbildningar man är intresserad av.

Men jag råder dig till att fortsätta studera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timpeltt:

För den delen, hur normalt är det för föräldrarna dricker cirka 5 glas vin och några öl på kvällen VARJE kväll?

Det är inte normalt. Blir de fulla? När jag var liite yngre än du så drack min mamma några flaskor vin varje kväll, sedan blev jag less på att jag skulle ta hand om henne + min lillebror så jag pratade med min pappa (de är skiljda) och då blev det lite bättre. Har inte du någon släkting som du kan prata med om det känns jobbigt? Det kan hjälpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror du kommer må sämre av att hoppa av gymnasiet.


   
SvaraCitera