Aviseringar
Rensa alla

Hoppat av gymnasiet - hjälp.


Ämnesstartare

Nu är det så att jag (efter samtal med SYV samt mentor) kommit fram till att jag, med all sannorlikhet, kommer hoppa av gymnasiet inom en vecka.

Under högstadiet var jag i princip en mönsterelev. Hade god kontakt med lärare, fina vänner och genomgående bra betyg, även om några få "G" slank in. Början av gymnasiet var precis likadan. I tvåan började jag bli skoltrött och det gick sakta men säkert nedåt. I trean har mitt engagemang och min inspiration till att lära mig störtdykt, och jag har bara staplat allting på hög utan varken lust eller ork till att ta tag i det.

Nu har jag ett halvår kvar, men i arbetstid (alltså allt jag måste ta igen) mycket mer. Eftersom jag inte vill gå ut gymnasiet med både streck och IG:n så valde jag detta alternativ.

Berättade för mina föräldrar idag, som har inställningen - "jaha, nu ska du bo här, jobba lite, och festa varje dag, synd att du blev som du blev", i princip. Även ganska många kompisar har påpekat hur idiotiskt det är, att jag är dum i huvudet om jag inte bara tar tag i det liksom. Fast utan motivation så kommer det inte gå, och den motivationen finns inte just nu.

Kanske går jag om ett år på gymnasiet, alternativt blir det folkhögskola (låter som det bästa för mig) eller komvux. Jag vill iallafall komma vidare.

Just nu är det dock som det är, jag har några extrajobb som jag hoppas på att få fler timmar på framöver.

Varför skriver jag då här? Jag är trött på att höra alla skräckexempel, att känna mig misslyckad som fan (den enda som stödjer mig i detta är egentligen min grymma mentor som säger att det är rätt val just nu.), och att folk ska se mig som någon som bara skiter i allt och vill sjabbla bort mitt liv.

Lite inspiration, hopp och glädje någon?! 🙂


   
Citera

ska försöka vara lite mer konstruktiv än vanligt.

Av de extra arbeten du har, är de eller åtminstone ett av dem något som du känner att du vill arbeta med även under en längre tid framöver. Om något av dem känns bra satsa på att försök komma så nära en heltidstjänst du kan komma där, så har du i alla fall något som är stabilare än flera några timmer här och där.

Det fina med det är att du har en sysselsättning du tycker om fram tills att du känner för att göra något annat och det finns troligtvis också möjlighet att fortsätta arbeta om du skulle för dig att utbilda dig till något. Typ att du hittar en yrkesutbildning som du känner att du vill satsa på.

Mer glädjande och inspirerande kan jag inte vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Längre tid? Nja, 1-2 år möjligen, vill liksom inte fastna där även om jag skulle trivas. Sedan är väl tanken som sagt, folkhögskola/komvux vidare till --> universitet/högskola. Tack iallafall för att du inte skrev "idiot, din framtid är förstörd." 🙂


   
SvaraCitera

Av de personer som brukar skriva här att de ska hoppa/har hoppat av plugget så verkar du åtminstone ha en rätt hyfsad back up plan, jämfört med andra. Det är rätt så många som småjobbar lite här och där innan de börjar plugga på högskolan så håll kvar vid det. Dock så skulle jag råda dig att håla ut den sista terminenen och försöka spendera x antal helger till att fixa de ämnen du inte är godkänd i. Även om du tar studenten med halvtrassliga betyg så kan du alltid ta ett basår på din skola - alltså komma tillbaka till gymnasiet efter du har gått ut och ta igen dessa ämnen. Det är gratis om man är underkänd vill jag minnas. Jag tror att det i slutskedet är mer värt än komvux, eftersom du då har en gymnasial examen. Men jag vet inte.


   
SvaraCitera

miilo:

"jaha, nu ska du bo här, jobba lite, och festa varje dag, synd att du blev som du blev", i

Så länge det inte slutar med att du gör detta om dagarna låter det ju som att alternativet att hoppa av är det bästa för dig. Det verkar ju som att du är någolunda driftig på att skaffa jobb vilket i ditt fall låter som det viktigaste du kan göra. Om du jobbar hårt och visa engagemang kommer du säkert få dina föräldrar att inse att du är skoltrött och inte enbart lat, då kommer du förhoppningsvis få mer stöd från dom också. Dessutom lär du inte direkt få mer motivation av att bara gå hemma och dega hela dagarna. Lycka till [y]


   
SvaraCitera

hoppa inte av gymnasiet, du är ju så nära nu! dt är inte värt det, jag lovar.


   
SvaraCitera

Så jävla bortskämd och lat. Usch.


   
SvaraCitera

Om jag var i din sits:
Hoppa av gymnasiet, jobba, spara 10 tusen
sök något du vill göra på folkhögskola, ett år på en annan plats med någon "opluggig" kurs - kanske något kreativt.
Åk nånstans najs med dina pengar över sommaren, sedan pluggar du något du är intreserad av.

Fördelar -
Du fortsätter ändå plugga, kanske vill du läsa något annat - du slipper också problemet med dina föräldrar eftersom de nog är glada att du pluggar vidare. (man behöver inte fulla gymnasiebetyg till många kurser på folkis).
Du är fri ett bra tag.
Dina föräldrar verkar lite ivägen, en långresa kan vara bra för din egen skull och dina föräldrar ser att du klarar dig på egen hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sonson:

Så jävla bortskämd och lat. Usch.

Haha åh, tack för din åsikt. Den dagen vi har setts (jag är inte rädd för nya kontakter) och du vet lite om både min bakgrund samt livssituation så önskar jag att du med gott samvete kan upprepa det där.

Till er alla andra: tack som fan för vettiga svar som fått mig lite bättre till mods. Har även insett att det bästa är att ha gymnasiebetyg (inte kompletterande betyg från komvux, eller poäng från folkhögskola...), så tanken är att antingen bara jobba hela våren, alternativt läsa några kurser under vårterminen, och sedan gå om trean med de som i skrivande stund är tvåor. Tror inte det kommer bli så farligt, även om ångesten då min årskull tar studenten lär bli lagom rolig att handskas med.

Kram på er 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sonson:

Så jävla bortskämd och lat. Usch.

För övrigt läste jag på din profil att du hjälper elever på gymnasiet med matematik.

Dina fem skapade forumtrådar handlar om att världen är ett helvete, att du har så tråkigt att du bara vill supa dig redlös, samt en undran ifall alla "bögar" (just ja, den folkgruppen) har speciella signaler för att veta om den man tittar på också är bög.

Nu har man nästan lust att krama sina egna lärare 🙂


   
SvaraCitera

miilo:

Nu har man nästan lust att krama sina egna lärare 🙂

Inte ens roligt att argumentera med en som inte kan läsa ordentligt. Men det är ju förståeligt att det blivit så eftersom du inte ens klarar av skolan.

Jag skrev en tråd som handlar om att jorden ÄR helvetet. Inte att det ETT helvete. Dessutom misstänker jag starkt att jag la tråden under filosofi, eller möjligtvis religion, eftersom det är en intressant tanke att diskutera sett ur ett sådant perspektiv. Det är en jävla skillnad. Inte som att jag tycker mitt liv är ett helvete precis [bigsmile]

Angående bögtråden så var det en oehört oseriös tråd. Det hade du förstått om du haft lite högre IQ, eller kanske orkar du inte tänka bara.

"Tråkighetstråden" handlar inte om att jag HAR tråkigt utan att jag HADE tråkigt en speciell kväll.

Inte bara misslyckad du med skolan, du misslyckas med något så simpelt som att komma med korrekta personangrepp på ett forum där all historik sparas.

Jag får väl gratulera dig för bedriften.

Sen kan jag väl medge att jag var lite hård mot dig i mitt första inlägg. Vet ej varför, skrev väl på ren impuls - livet blir roligare så.


   
SvaraCitera

miilo:

Kram på er 🙂

Lycka till.
Jag tycker att du borde läsa denna bok: Plugga smart och lär dig mer

Finns säkert på ditt lokala bibliotek.


   
SvaraCitera

miilo:

jag, med all sannorlikhet, kommer hoppa av gymnasiet inom en vecka.

Säg aldrig så! Vad du än gör får du aldrig säga "hoppa av gymnasiet"! Det kommer brännmärka dig.

Säg "sabbatsår" -- det visar att det är en temporär paus från studerandet du gör och att, ännu viktigare, du ämnar att återuppta pluggandet!


   
SvaraCitera

Varför känns detta som att detta är den nya normen


   
SvaraCitera