Aviseringar
Rensa alla

hp stationär + laptop startar inte. hjälp?


Lindblom:

Nej. På stationära laddar den nästan klart när windowsloggan kommer upp, men det stänger av sig innan man kommer vidare.

Hmm okej, det låter som om det kan vara ett hårdvarufel också. Väldigt svårt sånt här när man inte kan vara där och pilla själv.

Lindblom:

Blev förvirrad nu 🙁

Ah, jo det kan du ju också försöka dig på såklart. Eller be någon som är datorkunnig att plocka ut din hårddisk och sätta in den i sin egen dator och därefter bränna ut filerna.


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Eller be någon som är datorkunnig att plocka ut din hårddisk och sätta in den i sin egen dator och därefter bränna ut filerna.

Har inte fått tag på någon skiva, så det blir nog det här alternativet. Det funkar ju på stationära iaf.
Jag är inte så haj på det här med hårdvara, passar min hårddisk i vilken dator som helst? Den datorn ska också ha windows xp va?
Och sen kan jag flytta över filerna från min hårddisk till någon i den andra datorn.

Kom just på att jag har en labbrapport på min stationära som jag måste skicka in innan fredag om jag vill få godkänt i kemi B 😐


   
SvaraCitera

Lindblom:

Jag är inte så haj på det här med hårdvara, passar min hårddisk i vilken dator som helst? Den datorn ska också ha windows xp va?

Ska du själv göra det? Nej hårddisken passar inte i alla datorer. Det beror på om du har en sån här kontakt;
Image

eller sån här;
Image

Det spelar ingen roll vad den andra har för operativsystem. Men jag har för mig att den kommer upptäcka 2 operativsystem när du startar datorn och då ska du nog helst välja att starta från den hårddisken som tillhör just den datorn.

Du får antagligen också ställa om "piggarna" bak på din hårddisk som du ska flytta över till "first eller second slave". Du förstår nog när du ser på den. (Just nu är piggarna inställd på master)


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Ska du själv göra det? Nej hårddisken passar inte i alla datorer. Det beror på om du har en sån här kontakt;

Ah, det visste jag ju faktiskt, att det fanns två olika kontakter.

Och nä jag kommer inte göra det själv, vågar inte öppna och pilla i varken min eller någon annans dator ^^
Får fråga pappa, då min bror råkar vara utomlands. Panik[cry]
Förhoppningsvis passar min i min lillasyrras dator, ingen vågar pilla i min brors hemmabyggen när han inte är hemma.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Får fråga pappa, då min bror råkar vara utomlands. Panik[cry]

Eller så släpar du med den till UM-träffen hehe[wink] Fast det är visserligen efter fredag!

Lindblom:

ingen vågar pilla i min brors hemmabyggen när han inte är hemma.

Det gör du nog rätt i.. så slipper du få skulden för något [crazy]


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Eller så släpar du med den till UM-träffen hehe[wink] Fast det är visserligen efter fredag!

haha, funderade på att be nån ta med sig en windowsskiva åt mig, men som sagt, det blir försent 🙁
Fast.. Bor inte du i stockholm du med?[cute]

sikkos:

Det gör du nog rätt i.. så slipper du få skulden för något [crazy]

Ja, han skulle döda mig om nått gick sönder.


   
SvaraCitera

Lindblom:

haha, funderade på att be nån ta med sig en windowsskiva åt mig, men som sagt, det blir försent 🙁

Ja det är ju lite synd. Men vad gör du om du inte lyckas få ut det där arbetet ur datorn? [surprised]

Lindblom:

Ja, han skulle döda mig om nått gick sönder.

Ungefär som om min bror hade rört i min dator när jag bodde hemma. En dödssynd![wink]

Lindblom:

Fast.. Bor inte du i stockholm du med?[cute]

Jo det gör jag sedan 4 månader tillbaka. Har emigrerat från Skåne.


   
SvaraCitera
blum
 blum
Ämnesstartare

sikkos:

Ja det är ju lite synd. Men vad gör du om du inte lyckas få ut det där arbetet ur datorn?

vet inte, tar livet av mig ;( kämpade som fan med den där rapporten, vägrar göra om den.

sikkos:

Ungefär som om min bror hade rört i min dator när jag bodde hemma. En dödssynd![wink]

haha jaa. trodde inte jag fick låna hans dator, men jag ringde till honom i finland och frågade, och det var visst helt okej. han förstår väl att man inte överlever utan dator[rolleyes]

sikkos:

Jo det gör jag sedan 4 månader tillbaka. Har emigrerat från Skåne.

Najs. Då kan du komma hit och laga min dator, tänkte jag säga, men jag vågar inte få besök av främlingar och dessutom är det inte ditt jobb att fix my mess :>


   
SvaraCitera

Lindblom:

vet inte, tar livet av mig ;( kämpade som fan med den där rapporten, vägrar göra om den.

Nej det är känns ju jävligt jobbigt måste jag hålla med om. Får hålla tummarna för att det löser sig [smile]

Lindblom:

trodde inte jag fick låna hans dator, men jag ringde till honom i finland och frågade, och det var visst helt okej. han förstår väl att man inte överlever utan dator[rolleyes]

Jag lovar att han sa det till dig bara för att vara snäll, sen när du startar den så är där typ 10 lösenord du måste ta dig förbi ><

Lindblom:

Najs. Då kan du komma hit och laga min dator, tänkte jag säga, men jag vågar inte få besök av främlingar och dessutom är det inte ditt jobb att fix my mess :>

Hade nog inte jag heller vågat. Men om du hade behövt akut hjälp så hade jag antagligen ställt upp ändå. Next time maybe! Plugg nu..


   
SvaraCitera
Åtta

sikkos:

Du kan ju inte föra över filerna om du inte kommer in i Windows, såvida du inte plockar ur den fysiska hårddisken och sätter i den i en annan dator

Inte ljuga nu. [no-no] Det är klart att det går. Det är bara att köra en liveCD och flytta över filerna. Simple as that.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är klart att det går. Det är bara att köra en liveCD och flytta över filerna. Simple as that.

Måste man ju mounta om det är annat filsystem beroende på dist också.


   
SvaraCitera
Åtta

massgrav:

Måste man ju mounta om det är annat filsystem beroende på dist också.

Slax, som någon föreslog och länkade till, kör KDE. Så vitt jag vet så räcker det med att leta upp hårddisken och dubbelklicka på den för att mounta. Inte precis rocket science.


   
SvaraCitera

Åtta:

Inte precis rocket science.

Slax -> utdaterad ntfs-3g? Kan funka, men skulle nog rekommendera jewbuntu istället.


   
SvaraCitera
Åtta

massgrav:

Slax -> utdaterad ntfs-3g?

Ingen aning vilken version av ntfs-3g som är i Slax. Men man har ju kunnat läsa från ntfs-filsystem i skitmånga år nu, så det ska nog gå bra ändå.

massgrav:

Kan funka, men skulle nog rekommendera jewbuntu istället.

Jo, jag med. KDE gör mig bara förvirrad och arg.


   
SvaraCitera

Åtta:

Inte ljuga nu. [no-no] Det är klart att det går. Det är bara att köra en liveCD och flytta över filerna. Simple as that.

Beror väl visserligen på om det är hårdvarufel eller annat fel. Men är det fel på själva windows så fungerar det säkert.


   
SvaraCitera