Aviseringar
Rensa alla

HPs produkter - laddare och batteri.


Ämnesstartare

Jag har fått både laddaren och batteriet förnyade efter ett års användning. Batteriet laddade ur jättesnabbt (100% var 5 minuter) och laddaren var tydligen för svag så en dag slutade den att ladda helt.

Efter ännu ett år med de nya produkterna har laddaren börjat glappa nu, och batteriet laddas även ut jättesnabbt men nu dör det också helt om jag inte har laddaren i hela tiden (och det är tydligen det som försvagar laddaren också). Kind of en ond cirkel.

Har något upplevt detsamma med HPs produkter? Jag ska ringa och höra med HP imorgon. Datorn har jag fått från skolan men de byter inte ut batteriet (dessutom är det två veckor till skolstart, hoppas laddaren håller tills dess [sad]).


   
Citera
Ämnesetiketter

Allt handlar om handhavandet.

LADDARE: Se till att inte få några som helst kabelbrott på laddarens kabel mellan transformatorn och datorn, detta är ett vanligt handhavandefel.

BATTERI: När batteriet inte skall användas under en längre tid, ta ut batteriet från datorn och kör enbart med strömsladd då batteriets livslängd blir sämre och sämre även om man bara kör med AC-adapter hela tiden med batteriet anslutet.

no idea:

OKEJ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manpac:

LADDARE: Se till att inte få några som helst kabelbrott på laddarens kabel mellan transformatorn och datorn, detta är ett vanligt handhavandefel.

Det är nog inte det, inte vad jag vet iaf. Just nu funkar den fint, igårnatt glappade den dock som fan och datorn stängdes bara av helt.

manpac:

BATTERI: När batteriet inte skall användas under en längre tid, ta ut batteriet från datorn och kör enbart med strömsladd då batteriets livslängd blir sämre och sämre även om man bara kör med AC-adapter hela tiden med batteriet anslutet.

Det är just detta som förvirrar mig, många som säger olika grejer. Första batteriet jag hade höll i ett år och jag hade laddaren i hela tiden. Detta batteri har jag också hållit i ett år, men jag drog ur laddaren varje gång batteriet var fulladdat. Förstår ju att batteriet försvagas, men jag använder datorn varenda dag. Suger väl mest om man vill förflytta sig och ska behöva dra ur strömsladden och datorn dör, unless man kör vänteläge?
Hmm. Batteriet förstår jag väl kanske då, tål inte hur många laddningar som helst. Men laddaren lixom.. Den ska väl inte försvagas av att den används för laddning som vanligt? Tack i alla fall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har en hp dator och batteriet började krånga efter 1år. Jag har nu märkt att man kan lika bra ta ut batteriet när man använder datorn med strömkabeln då man utan problem sliter ut batteriet när man ändå inte använder det.

Det var så jag gjorde, batteriet satt alltid på och laddades alltid även om det inte behöves. Prestandan sjönk efter 1år och nu 3år senare kan jag inte använda batteriet alls. Sitter på strömkabeln hela tiden och om jag väl bestämmer mig för att dra ur den och sitta på batteriet så stängs datorn av för batteriet inte fungerar.

har lärt mig min läxa. känns dumt att köpa ett nytt batteri för 800 kr. Sjukt dyrt.

Så till nästa gång, ta ur batteriet och lägg det någonstans. När du väl ska göra något och du väl behöver batteriet, sätt i den igen och ställ undan det senare.


   
SvaraCitera

no idea:

Det är nog inte det, inte vad jag vet iaf. Just nu funkar den fint, igårnatt glappade den dock som fan och datorn stängdes bara av helt.

Okej, kan vara i själva transformatorn som glappet sitter i. Jag har kört med HP sedan 3 år tillbaka, har en HP privat och en HP från skolan. Den privata fick jag byta laddare för att det var handhavandefel (kabelbrott), laddaren som tillhör datorn genom skolan har jag nu märkt att det piper från transformatorn.

Piper/tjuter/surrar din transformator?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vattuman:

har lärt mig min läxa. känns dumt att köpa ett nytt batteri för 800 kr. Sjukt dyrt.

läste någonstans på sidan att de bytte ut vissa modellers batterier.. fast fan att jag inte kan hitta det nu. och såklart finns min modell inte med 😛

men okej, låter väl som min.

manpac:

Piper/tjuter/surrar din transformator?

noope. eller vadå, är det laddaren som är transformator? eller den rektangulära biten mellan sladdarna? 😛


   
SvaraCitera

no idea:

noope. eller vadå, är det laddaren som är transformator? eller den rektangulära biten mellan sladdarna? 😛

Transformatorn är den "låda" som är mellan sladdarna, ja. Om denna tjuter eller piper så är det glapp i den. Tjuter den inte så fungerar den felfritt eller så är den heldöd.

Det kanävenvara nätaggregatet i laptopen som är kasst också, då är det värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manpac:

Transformatorn är den "låda" som är mellan sladdarna, ja. Om denna tjuter eller piper så är det glapp i den. Tjuter den inte så fungerar den felfritt eller så är den heldöd.

Okej, nej den piper inte. Det är den delen som jag sätter in i laptopen, i hålet där laddaren ska in, som glappar. Jag måste hålla upp sladden på ett visst sätt och inte röra vid den.. :s Ibland står det Varning: laddaren är för svag för din dator eller något sånt.


   
SvaraCitera

Har själv en HP-laptop från skolan, det jag lärt mig under mina snart 3 år med denna är:
HP har ofta en idiotisk design av kombinationen strömsladdsingång/kylfläkt. Fläktutblåset sitter på ett sådant sätt att det smälter lite på sladden, vilket leder till glapp innom mindre än ett halvår i många fall vid dagligt bruk. Se alltså till att sladden aldrig ligger framför fläkten.

Transformatorn har en tendens att gå sönder alldeles av sig själv, oftast inte till den grad att den inte fungerar, men ofta tillräckligt för att utsöndra ett fruktansvärt irriterande pipande ljud som driver vilken frisk person som helst till vanvett.

Sisst men inte minst, som sagts ovan: Dra ut batteriet när strömsladden skall sitta i mer än 10 minuter eller så, om det är fulladdat. Detta har jag inte gjort och är nu nere på 5-10 minuters batteritid i windows, 15-20 i linux med lite tur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera