Aviseringar
Rensa alla

HPVvaccin


Ämnesstartare

Tre injektioner á ca 1600 kr st. Enligt min lilla gyntant ska man ta dessa för att "investera i sin hälsa", då den skyddar mot 70% av alla cellförändringar som orsakar livmoderhalscancer.
Jag trodde att jag var för gammal, men tydligen är den övre gränsen 45 år. Kvinnor äldre än 18 får dock bekosta doserna själv till skillnad mot ungarna.
Män kan nu också ha nytta av detta tydligen.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hpv-vaccin-effektivt-for-man


   
Citera
Ämnesstartare

har inte riktigt tänkt på saken


   
SvaraCitera

isola:

Funderar på att ta (över 18) (Du röstade på detta alternativ)

eventuellt kan min mor bekosta det
måste fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vi skulle ha fått detta för typ 1 år sedan eller mer men sköts på det. Tror ej att jag kommer ta det oavsett. Funkar bäst på heterotjejer som ej haft penetrerande penissex, därför skulle vi fått det i yngre ålder. MEN VI ÄR VÄL LÅGPRIORITERADE

nä tänker ej ta, litar inte på dem

Annat: (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

eventuellt kan min mor bekosta det

asså[crazy][crazy][crazy] du vet att jag måste finansiera min mors glasögoninköp va, och jag har inte ens csn[blush][blush] så, så så bortskämd[blush]

men litar ej på vaxin, speciellt inte för bagateller
den här hpv-skiten verkar dock lite mer genomtänkt än h1n1-ditot lol@ de som tog det[bigsmile][bigsmile][bigsmile]
och bevis på att politiker bör vara någon form av sakkunnig för att få TA BESLUT SOM RÖR HELA LANDET


   
SvaraCitera

Tickstart:

asså du vet att jag måste finansiera min mors glasögoninköp va, och jag har inte ens csn så, så så bortskämd

ah d är ja


   
SvaraCitera

skulle för ävrigt ha tagit det innan jag fyllde 18 men min moder fixade aldrig ngn tid å ja bodde i sthlm [mad]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

isola:

Har tagit & var då över 18 (Du röstade på detta alternativ)

men fick det gratis ändå, pga snäll kommun. DE GJORDE ONT, men känns skönt att det ej är något som ska tas regelbundet.

Tickstart:

bagateller

cancer!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

cancer!!!!!!!!!

ja jo, det här är väl ett befogat vacksin ändå[blush]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Tickstart:

ja jo, det här är väl ett befogat vacksin ändå

lite faktiskt [blush]

ogillar vaccin egentligen, fast blodprov är kul, så sprutor är alltid lite spännande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[badgrin]


   
SvaraCitera
höna

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

ska inte taa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

skulle för ävrigt ha tagit det innan jag fyllde 18 men min moder fixade aldrig ngn tid å ja bodde i sthlm [mad]

du var väl skriven i sthlm då och kunde ta där? även om du inte var så kunde du väl bara gått till en vårdcentral där och fixat? eller det kanske bara går i sin hemkommun???? venne

Tickstart:

för bagateller

på vilket sätt är cancer en bagatell?

genus:

Funkar bäst på heterotjejer som ej haft penetrerande penissex,

Har ingen betydelse vilket kön du väljer att ha sex med. Det finns inget som tyder på att du är smittad bara för att du haft sex, och även om så så är du antagligen inte smittad med båda virusen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

när jag kunde få det 4free sa min skolsköterska "d e inte lönt" för jag är så lösaktig [wink][wink]

men nu plötsligt säger de ju att man visst borde göra det men har ej råd osv så lär inte göra det alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeca:

när jag kunde få det 4free sa min skolsköterska "d e inte lönt" för jag är så lösaktig [wink][wink]

Korkat av henne. Min gynekolog (hon är överläkare till på köpet osv så hon borde veta bättre än en skolsköterska) sa att det är lönt ända tills man är 45 då man inte kan veta om man har blivit smittad eller inte. Förebygger också kondylom, så har du inte redan det (det går inte att veta innan vårtor blossat upp iof) så är det jättebra om du vaccinerar dig.


   
SvaraCitera