Aviseringar
Rensa alla

Humanism


Ämnesstartare

Jag är ordförande för ett icke-religiös humanistiskt ungdomsförbundet (googla efter det om du vill veta mer, jag kan inte skriva ut organisationens namn då det är ett brott mot användarvillkoren).

De flesta ungdomar i Sverige är inte religiösa men väldigt få vet om att det finns icke-religiösa livsåskådningar som humanism.

Denna tråd diskuterar humanism och synen på humanismen generellt.

Jag vill veta vad du tycker!

Om du inte vet vad humanism är så skriver jag lite om det nedan

Humanismen är en livsåskådning. Religioner är också livsåskådningar men humanism är inte en religion då humanismen inte har något gudsbegrepp.

Många verkar tro att antingen tror man på en gud eller så tror man inte på någonting. Så behöver det inte vara. Man kan också vara humanist.

Vad tror humanister på?

1) Humanismen tror på människan.
Humanister tror att människan har en otrolig potential både som individ och art och att denna potential bäst kommer till uttryck när vi lever ut vår nyfikenhet och vägleds av vårt förnuft.

2) Humanismen tror att godhet kommer inifrån, inte ovanifrån.
Godhet är något som vi människor har inom oss, något som vi med hjälp av vår medmänsklighet och vårt förnuft måste resonera oss fram till. Det är inget som vi kan läsa oss till i en helig bok.

3) Tror på ett liv före döden.
Vi vet inte om vi har ett liv efter döden, men vi VET att vi har ett liv före döden - så för en humanist handlar det om att göra det absolut bästa av det enda livet som vi vet att vi har. Det handlar också om att bedöma handlingar utefter vilka konsekvenser de har för människor i detta livet och inte i något liv efter döden som inget vet om det finns eller inte.

4) Tror på det man har goda skäl att tro på.
Det finns tusentals saker man skulle kunna tro på. Man skulle kunna tro att Jupiter, Zeus, Tor, JAHWE, Allah, Gud eller några av alla de andra tusentals gudar som människan har trott på genom tiderna existerar osv. Man skulle kunna tro att de skapade världen, människan och utför mirakel. Man skulle även kunna tro på spöken, magiskt vatten, helande stenar, utomjordingar som färdas tusentals ljusår genom rymden enbart för att besöka amerikanska södern och där sexuellt antasta bönder och deras boskap osv. Som humanist väljer man istället att enbart tro på det som det finns goda skäl att tro på och om det inte finns goda skäl så tror man inte. Vetenskapen är ett bra verktyg för att hjälpa oss att finns goda skäl för vår tro.

5) Humanismen tror på individens frihet
Humanismen är en fri livsåskådning där man uppmanas tänka fritt och självständigt. Det finns inga dogmer. Det finns inga heliga böcker, inga heliga män eller andra ledare. Det finns inga kyrkor eller speciella heliga byggnader. Det finns ingen fördömande syn på sex eller homosexualitet! Sex ses som något positivt och berikande - inte något syndigt- och var person är fri att utveckla sin egen sexualitet (så länge detta in skadar någon annan).

Givetvis finns det mycket mer att säga.

Nu vill jag veta vad just du tycker om humanismen?


   
Citera

Troll! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herr Luver,

Nädå, jag är genuint intresserad av din åsikt.


   
SvaraCitera

Jag kanske är humanist trots allt.


   
SvaraCitera
Åtta

Så fint. Vad jag inte förstår är varför man skulle behöva en speciell klubb för detta? Jag har gått hela mitt liv utan att tro på någon gud, spöken eller magiskt vatten (förstod dock inte riktigt vad du syftade på med det...), men har aldrig kännt något behov av att sälla mig till någon speciell grupp p.g.a. detta.

Är man intresserad av böcker så går man med i en bokklubb. Gillar man att vara utomhus och tälja barkbåtar går man med i scouterna. Gillar man att tro på en högre makt så går man med i någon religiös rörelse. Om man... Eh... Är en helt vanlig snubbe som inte lider av hjärnspöken, så går man med i humanisterna? [confused]


   
SvaraCitera

usch sluta överskatta människor så.


   
SvaraCitera

Det lät la fint.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om man... Eh... Är en helt vanlig snubbe som inte lider av hjärnspöken, så går man med i humanisterna?

I Sverige så kan man nog säga så, ja. Men i resten av världen så är en "vanlig snubbe" inte en som inte "lider av hjärnspöken".

Anledningen till varför det är viktig med medlemmar humanistiska organisationer är just för att sprida humanismens idéer. De är inte självklara, alltid. Många tror på pseudovetenskap (magiskt vatten=homeopati) och alla har inte samma tilltro till människans potential.

En annan anledning till varför organisationer behövs är för att för när man skulle diskutera etik och moral så satt 8 präster och 2 filosofer runt bordet. Idag, med organisationer som min, sitter det alltid en humanist vid bordet.

Dessutom jobbar organisationerna för bättre lagstiftning. Exempelvis jobbade vi för könsneutral äktenskapslagstiftning och jag jobbar själv nu för barns rätt till religionsfrihet (mot anslutning av spädbarn i Svenska Kyrkan och mot religiös friskolor, exempelvis)

Humanismen får en samhällsröst, helt enkelt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

OF 5:

usch sluta överskatta människor så.

Förr i tiden lovade de heliga männen att de kunde bota sjukdomar och få människor att flyga. De lovade mirakel.

Med hjälp av kritiskt och fritt tänkande, humanismens grundstenar, har människan lyckats bota tusentals tidigare obotliga tillstånd och gjort så att människan kan flyga på bara några hundra år. Samma kritiska och fri tänkande tog oss till månen på några tiotal år. Vetenskap har levererat vad religionen lovade.

Jag tror inte att det går att underskatta människans potential.


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

Jag tror inte att det går att underskatta människans potential.

och resultatet har blivit att vi genom överbefolkning förstör världen, science at its best.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

och resultatet har blivit att vi genom överbefolkning förstör världen, science at its best.

Menar du att det är den mest vetenskapligt utvecklade delen av världen som också är den som lider av mest överbefolkning?

Är det inte snarare så att de mest vetenskapligt och teknologiskt utvecklade länderna är de som inte längre ökar i befolkningsmängd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

science

fast känns ändå som egoismen har den större skulden här.


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

Menar du att det är den mest vetenskapligt utvecklade delen av världen som också är den som lider av mest överbefolkning?

nej menar inte att befolkningsökningen sker lika fort i alla länder. men det drabbar oss alla då resurserna samtidigt minskar

HEFFAKLUMP1:

fast känns ändå som egoismen har den större skulden här.

ja vi borde vara mer som lämlar och ta vårt ansvar


   
SvaraCitera
Åtta

Eric Wadenius:

(magiskt vatten=homeopati)

Ah, då förstår jag din liknelse.

Eric Wadenius:

Humanismen får en samhällsröst, helt enkelt.

Nåväl. Det låter ju vettigt, även om jag är lite mindre förtjust i några av era andra påfund (humanistisk konfirmation? Wtf!? Det är ju bara ett svepskäl för att värva medlemmar som vill ha konfirmationspresenter men inte orkar gå på gudstjänster).


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

men vi VET att vi har ett liv före döden

Hur vet 'ni' det?


   
SvaraCitera

Eric Wadenius:

Man skulle även kunna tro på spöken, magiskt vatten, helande stenar,

Eric Wadenius:

Som humanist väljer man istället att enbart tro på det som det finns goda skäl att tro på och om det inte finns goda skäl så tror man inte.

Vad tråkigt [sad]


   
SvaraCitera