Aviseringar
Rensa alla

Hund+Katt= hurdå??


Ämnesstartare

Hej! Jag har en hund som är ungefär ett år och 4 månader. Jag har även 2 vuxna katter.
Problemet är att hunden och katterna kommer inte överens.

Så fort hunden ser katterna, springer han efter dem för att lukta och leka med dem. Den ena katten låter inte honom ens komma nära utan börjar fräsa så fort han kommer för nära.
Medan den andra katten bara slingrar sig och skiter fullständigt i honom.

När han börjar springa efter dem börjar de också självklart springa och han tror att de vill leka då.

Hur lär jag min hund (och katter) att komma överrens med varandra??? Vem är det av dem som ska bestämma?? Vem är det jag ska säga till?? Katten som fräser elr hunden som vill leka och lukta?

Hunden har även försökt visa sig dominant genom att lägga tassen på en av katternas ryggar (den som struntar i honom) och då har katten bara slingrat sig undan?

Vad gör jag? hur? närdå? vem? vad? HJÄLP!?!

skriv utförliga och detaljerade svar. tack! 🙂


   
Citera

Det är svårt om dom inte växer upp med varandra.


   
SvaraCitera

Sälj hunden hade jag gjort. För katter är bättre


   
SvaraCitera

marko94:

Vem är det av dem som ska bestämma??

Det är alltid du som ska bestämma.
Säg till hunden och var bestämd med att han INTE får lov att röra dem. Bli inte för upprörd bara, var lugn och bestämd. Du kan ju börja med att ge katterna någon form av "plats" där hunden inte får röra dem, och sen bygga vidare på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Situationsuppläxning:

La Cynique:

äg till hunden och var bestämd med att han INTE får lov att röra dem.

Till slut kommer hunden förhoppningsvis associera denna handling med "förbjudet".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

Det är svårt om dom inte växer upp med varandra

Men katterna har vait där sedan vi fick hunden (då ha var bara någon månad)


   
SvaraCitera

marko94:

Men katterna har vait där sedan vi fick hunden (då ha var bara någon månad)

Jag menar att det hade varit bäst om du skaffat hunden samtidigt som katterna, eftersom nu har katterna redan revir hos dig och dom tycker inte om inkräktare, vilket dom ser hunden som eftersom dom var där innan.

Själv har jag bara 2 katter så jag kan egentligen inte ge några bra tips på hur du ska göra.


   
SvaraCitera

Det blir en katthund.Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

c

ååh som barnprogrammet på nickelodeon[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Då dom har helt olika kommunikationsystem är det svårt för dom att komma överens. Det är inget man kan lära dom.
Katter är mer hårda och bestämmande än vad hundar är, eftersom sistnämnda är vänligare sinnad. Det enklaste hade ju varit om hunden fanns i huset först och katterna tillkom senare i form av kattungar. Då hade katterna haft lättare att acceptera hunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patric:

Det enklaste hade ju varit om hunden fanns i huset först och katterna tillkom senare i form av kattungar. Då hade katterna haft lättare att acceptera hunden.

Jag har också hört det! Men det är lika många som säger att det är bättre att skaffa katterna först och sen hund så att hunden får växa upp med katterna??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marko94:

Men det är lika många som säger att det är bättre att skaffa katterna först och sen hund så att hunden får växa upp med katterna??

Men då har vi det här poroblemet igen att hunden inte får närma sig katterna.


   
SvaraCitera

Hade samma problem med mina två hundar o min förra katt, så gav bort katten eftersom det nite hjälpte hur mycket ja än sa till hundarna o försökte visa att dom inte skulle hålla på :/


   
SvaraCitera

Lär hunden att han inte får röra katterna och att han ska hålla sig på avstånd från dem. Då borde katterna inte bry sig om hunden efter ett tag, eftersom de inte ser hunden som något hot


   
SvaraCitera

Min katt var 9 när vår hund kom till familjen. Katten hatade henne och protesterade genom att pissa inne. Jag gjorde som så att jag sa åt hunden att sitta när katten var i antågande och han kunde då välja själv om han ville nosa på henne eller inte. Dessutom fick hon absolut inte jaga honom.

Det tog några månader men nu sover dom i samma soffa och katten kelar med henne ibland.


   
SvaraCitera