Aviseringar
Rensa alla

hunddagis = ensam i box?


Ämnesstartare

stereo total:

Hur länge får dom vara utanför burarna på dagiset?

jag vet inte exakt. tyvärr måste jag tacka ja till dagisplatsen oavsett vilket, för det är inte lätt att hitta dagis med så kort varsel, och min skola var kassa på att informera om praktikplats i tid. det handlar bara om en månad just nu, senare kommer jag nog använda mig av ett mindre hunddagis om jag inte upptäcker att detta är jättebra. Det är 50+ hundar där, så det känns lite stort tycker jag för att alla hundar ska "bli sedda".


   
SvaraCitera

Artie:

jag vet inte exakt. tyvärr måste jag tacka ja till dagisplatsen oavsett vilket, för det är inte lätt att hitta dagis med så kort varsel, och

Jaha okej, jag förstår. Men hoppas verkligen att du och din hund trivs med dagiset!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Men hoppas verkligen att du och din hund trivs med dagiset!!

aa, det hoppas jag också, tror det e ett bra ställe även om det inte är perfekt!


   
SvaraCitera

Det är olika på olika dagis. Många har boxar, andra har alla hundar tillsammans.

Jag praktiserade på ett hunddagis där de hade alla hundar tillsammans (förutom löptikar) och det blev ofta bråk. Hundarna fick heller inte komma ut på promenader utan rastades i en hundgård.

De som hade dagiset ville vara som Cesar Milan, de körde hans metoder på dagisets hundar...

Men jag vet även dagis där de har hundar i box och där funkar det mycket bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

hur hare varit där du jobbat

Boxar med ensamma hundar, soffor och grejer i varje box. Det finns lagar för hur de ska se ut, bland annat ska de ha en upphöjd sovplats om jag inte missminner mig, sedan ska de även inte ha insyn i varandras boxar och dessutom ska det finnas solljus och skugga i varje box.

De jag jobbade på hade även hundgårdar med dörrar som hunden kan öppna själv (eller som man kunde låsa) så att de alltid kunde vara ute.

Det finns mått för hur stora burarna ska vara också, men har de ej i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sedan ska det fodras på speciella sätt och så finns det såklart smittskyddsregler (som jag ej förstår hur man håller om man har massa hundar ihop).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

e

Du kan om du vill, fast det är ju inte samma sak, kolla in Hundstallets boxar. Där ser det i princip ut som på hunddagis tror jag. Enda skillnaden är ju att de bor där längre tider [sad]


   
SvaraCitera

Har jobbat på flertalet hunddagis. Det största dagiset jag var på var hundarna indelade i olika rum. Från 3-20 hundar beroende på storleken på rummet och hundarna.
Det näst största dagiset hade två rum med hundar, sen hade de boxar. I det ena rummet var det ca 15 hundar. Sen var de ungefär 3-5 i varje box.
De två mindre dagisen jag har varit på (har haft plats för ca 20 hundar)har varit boxar i ena dagiset med 3 hundar i en box, 7 i den andra och 10 i den tredje.
Det andra lilla dagiset hade inga boxar eller rum. Där var 20 hundar noga utvalda för att fungera tillsammans och det är definitivt det bästa dagiset jag har varit på. Många av hundarna som kom dit var huvudsakligen hundar som testat att vara på "vanliga box-dagis". Men inte trivts.
Har också jobbat på ett hunddagis kombinerat med hotell. Där gick dock dagishundarna bara i en rastgård hela dagarna.. Vilket jag inte tycker var ett dugg bra..

Jag tycker dock det viktigaste är att tänka på hur hundskötarna på dagiset är mot hundarna. Vad de har för metoder. Endel som har hunddagis är helt förskräckliga mot hundarna.. Så det är viktigt att höra sig för om det. Sen att hunddagisen ska aktivera hundarna tycker jag är en konstig sak. Har man skaffat sig hund ska man väl aktivera hunden själv? Om man inte har tiden att ha hunden hela dagarna, absolut ha den på dagis. Men förvänta dig inte att dagispersonalen ska AKTIVERA din hund, de ska se till att de blir ordentligt rastade och att de har en bra och trivsam miljö att vara i

Men för att svara på din fråga. Det absolut vanligaste är att hundarna sitter i boxar 3-10 st beroende på storlek på hundarna och boxen. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praline:

Men förvänta dig inte att dagispersonalen ska AKTIVERA din hund, de ska se till att de blir ordentligt rastade och att de har en bra och trivsam miljö att vara i

det är ju knappast en nackdel att hundarna aktiveras på dagiset...


   
SvaraCitera
Lounge

där jag praktiserade hade de 1-3 hundar i samma box, i två olika stora rum

andra sprang runt i personalrummet

sedan på rasterna fick vissa vara i rastgården och leka och andra gå på promenix

verkade trivas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min familjs hund fick vara dagarna i ända i en liten box på ett city-hunddagis, tills han började bli fet_aggressiv mot andra hundar pga frustrationen av dom där små jävla boxarna och att inte bli aktiverad så nu är han på ett dagis som ligger i skogen där de kan springa omkring och leka fritt, där trivs han HELBRA, MEN han blir så himla trött när han kommer hem så han ba ligger och sover hela tiden. Å andra sidan är han ju av bordercollie-slaget så han behöver all den fysiska aktiviteten som han får.

Tror det är bättre med småskaliga hunddagis [smile]


   
SvaraCitera

Artie:

det är ju knappast en nackdel att hundarna aktiveras på dagiset...

Nä, självklart inte (sa jag det?). Men tycker jag fortfarande inte är dagispersonalens uppgift. Det är hundägarens.


   
SvaraCitera