Aviseringar
Rensa alla

hundrädd?


Ämnesstartare

isola:

Pitbulls/amstaffs/rottisar/etc är jättebra hundar, precis som alla andra, sålänge de tränas på ett bra sätt.

jo det vet jag mycket väl, men som jag skrev så har de amstaffs/rottisar/pitbulls jag träffat varit mer åt det aggressiva hållet, och jag har väldigt lätt att dra alla över en kam somsagt.
självklart finns det ju de hundar av de raserna som är supergosiga och snälla, men jag har då inte träffat på någon sådan ännu.

isola:

Måste bara inflika att det inte finns någon ras som heter kamphund utan det är en dresseringsform, en mycket mycket grym sådan som utnyttjar hundars lojalitet och vilja att behaga oss.

det visste jag faktiskt, skrev ju "s.k" eftersom jag inte visste hur jag skulle kunna samla alla de raserna i en grupp på ett annat sätt, eftersom jag redan visste att de nämnda raserna är bland de vanligaste bland "kamphundar".
tycker det är riktigt hemskt att folk kan göra så mot djur, att dressera dem till att slåss till döden.
sen så finns det ju vissa som äger dessa hundraser som inte riktigt vet hur de ska hanteras och läras, och därför förblir de aggressiva och kan ses som farliga i mina ögon.


   
SvaraCitera

var hundrädd när jag var liten, helt utan anledning. kommer inte på någon sådan iaf. men det har gått över nu [smile]


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

haha precis, fast det är mer de större hundraserna i mitt fall, man blir ju inte precis rädd för en chihuahua som hoppar runt och skäller nere vid fötterna. [rolleyes]

tycker alla är jobbiga, men större hundar brukar ju ofta vara mycket lugnare och inte hålla på och skälla lika mycket.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

någon mer än jag som är hundrädd?

Jag har alltid varit. [sad] Blev jagad av ett gäng hundar när jag var 6 nånting.

Hundar och ormar typ, sen är jag inte rädd för nåt annat.. [shake]


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

själv så är jag rädd för nästan alla s.k "kamphundar", såsom rottweilers, amstaffs, pitbulls etc.

Rottweiler är ingen kamphund. [wink]

Är en hund aggressiv så beror det mest på att antingen att den blivit fel uppfostrad vilket är det mest troliga eller att den helt enkelt har en psykisk störning typ blivit skrämd som liten eller liknande.


   
SvaraCitera
höna

är rädd för hundar som jag inte känner. typ min kompis som jobbna som hundvaktare, dom hundarna va ja skiträdd för första ggn ja träffa dom. men sen vanda ja mig![crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Bitch:

Rottweiler är ingen kamphund.

kanske inte, men de är stora och starka och ser skrämmande ut i mina ögon, om inte dom är uppfostrade på rätt sätt då.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

någon mer än jag som är hundrädd?

Jag var hundrädd tidigare, då gällde det faktiskt alla hundar. T.o.m. när min mormor och morfar skaffade en valp och den jagade mig blev jag rädd! Nu var jag visserligen inte mer än ~9år och väldigt liten av mig, men ändå.

Det har egentligen suttit i till 2006, då jag skulle flytta hemifrån och mamma och pappa bestämde sig för att skaffa en cockerspaniel. Började mjukna då, lite lätt, men ville inte bli för bra kompis med den när jag skulle flytta och sådär.

Men sen flyttade jag hem och då var det oundvikligt att det blev som det blev och efter det har jag fått upp ögonen för hur lika hundars kropsspråk är, och det i sin tur gör att jag nu inte har några problem med större hundar heller.

Sen som du säger, hundar som är dåligt uppfostrade (avsiktligt eller oavsiktligt) känns osäkra. Men det är något jag tycker alla borde känna, för ingen mer än möjligtvis ägaren kan känna sig lite säker i en sådan hunds närhet.

Många skaffar väl en ras bara för att de tycker den är finast/tuffast/whatever, och bryr sig inte om huruvida de är villiga att göra jobbet som krävs för att hålla den stimulerad med motion och sånt. Dåligt! [sad]


   
SvaraCitera

Har aldrig varit hundrädd och kommer aldrig vara heller.
Sen stör jag mig på alla fördomar riktat mot de raser som folk kallar kamphundar.

Kan tekniskt sett liknas vid rasism i mina ögon.


   
SvaraCitera

Zapetta:

Kan tekniskt sett liknas vid rasism i mina ögon.

ja!!!!!!
Hundar som är fostrade till kamp ser man dessutom ofta skador i ansiktet på och en aggressivitet och hets samt rabiat galna när de ser andra hundar. Folk brukar således inte gå ut och gå sådana hundar då de knappt ses som husdjur.

http://noquarter.wordpress.com/category/hundattack/

Vidrigt att sådant här händer, men det är alltid ägarnas fel och ansvar. Sen kan små hundar vara minst lika aggressiva om inte mer, men de kan inte göra lika stor skada så deras olydnad och angrepp talas det aldrig om.


   
SvaraCitera

Finns ju dock betydande skillnader i beteende mellan hundraser.


   
SvaraCitera

sofiakarolinah:

kanske inte, men de är stora och starka och ser skrämmande ut i mina ögon, om inte dom är uppfostrade på rätt sätt då.

Givetvis är det en stor skillnad mellan ex...

Boo är världens sötaste hund <<< klickbar länk

...och en tuff Rottweiler.

Image

Fast valparna är söta. [love]

Image


   
SvaraCitera

isola:

Hundar som är fostrade till kamp ser man dessutom ofta skador i ansiktet på och en aggressivitet och hets samt rabiat galna när de ser andra hundar. Folk brukar således inte gå ut och gå sådana hundar då de knappt ses som husdjur.

isola:

Vidrigt att sådant här händer, men det är alltid ägarnas fel och ansvar. Sen kan små hundar vara minst lika aggressiva om inte mer, men de kan inte göra lika stor skada så deras olydnad och angrepp talas det aldrig om.

Håller med dig till punkt och pricka.
Felet ligger inte hos hundarna utan som du skrev, hos ägarna. Spelar ingen roll vad hunden har för storlek eller vilken ras den är. Är hunden i fel händer finns det väldigt stor risk att den blir aggressiv.


   
SvaraCitera