Aviseringar
Rensa alla

hur..


anaelin:

men de é ju lite konstigt eftersom att vissa har mycket muskler och endel har stor benstomme. Man kan inte precis påverka sin benstomme. Och muskler väger mer än fett...

Har man anorexi och svälter sig har man nog varken så mycket muskler eller fett.


   
SvaraCitera

SPiDERMANNEN:

Har man anorexi och svälter sig har man nog varken så mycket muskler eller fett.

men man kan fortfarande ha en kraftig benstomme 🙂 plus att jo de flesta som har anorexi tränar väldigt mkt. känner många med anorexi som har väldigt mycket muskler men har ändå ett bmi på 16... så muskler kan man ha ändå plus fett. Man är inget skelett bara för att man fått diagnosen anorexi


   
SvaraCitera

anaelin:

men man kan fortfarande ha en kraftig benstomme 🙂 plus att jo de flesta som har anorexi tränar väldigt mkt. känner många med anorexi som har väldigt mycket muskler men har ändå ett bmi på 16... så muskler kan man ha ändå plus fett. Man är inget skelett bara för att man fått diagnosen anorexi

är itne de där med benstommen bara bullshit? orka skylla på att man väger mkt för att man har en fet benstomme.
För att få diagnosen anorexi så ska man ha ett bmi på mindre än 17, så jo.


   
SvaraCitera

SPiDERMANNEN:

är itne de där med benstommen bara bullshit? orka skylla på att man väger mkt för att man har en fet benstomme.
För att få diagnosen anorexi så ska man ha ett bmi på mindre än 17, så jo.

Okej. Känner en som jobbar på en ätstörningsklinik och hon säger annat 🙂 men aja


   
SvaraCitera

anaelin:

Okej. Känner en som jobbar på en ätstörningsklinik och hon säger annat 🙂 men aja

För att få diagnosen sa jag -.- Det betyder inte att man inte kan ha anorexi för det. Man tänk på att det är skillnad på anorexi och att ha en ätstörning.


   
SvaraCitera

SPiDERMANNEN:

orka skylla på att man väger mkt för att man har en fet benstomme.

Ja, det är typ nästan som att skylla på att man har ett hjärta av sten. [rolleyes]

SPiDERMANNEN:

För att få diagnosen anorexi så ska man ha ett bmi på mindre än 17, så jo.

anaelin:

Okej. Känner en som jobbar på en ätstörningsklinik och hon säger annat 🙂 men aja

Bmi 17 är en generell siffra, vill man vara noggrann så använder man tillväxtkurvor och räknar på den förväntade vikten minus 15%.
Undervikt är ett kriterie ja.


   
SvaraCitera

SPiDERMANNEN:

För att få diagnosen anorexi så ska man ha ett bmi på mindre än 17, så jo.

öh, jag blev diagnotiserad med anorexi med ett bmi på 17.5, men visst....


   
SvaraCitera

troellungen:

öh, jag blev diagnotiserad med anorexi med ett bmi på 17.5, men visst....

[rolleyes]


   
SvaraCitera

dessutom har man ju redan anorexia innan man går ner i vikt, och hela tiden då man håller på att gå ner.
tycker faktiskt alla dessa diagnoskriterier bara driver en till att gå ner ännu mer. för man känner ständigt att man inte blir tagen på allvar, man är inte tillräckligt smal, inte tillräckligt "anorektisk"


   
SvaraCitera

Är det sant att om man har bulimi, men går ner, ca under 17.5 i bmi, att man då blir diagnotiserad anorexi -.- undra undra undra haha en spyende anorektiker LOL [cool]


   
SvaraCitera

troellungen:

dessutom har man ju redan anorexia innan man går ner i vikt, och hela tiden då man håller på att gå ner.

Neeh..
Anorexi är en minst lika mycket fysisk som psykisk sjukdom.
Undervikten i sig ger både ett extra stresspåslag plus en hel del olika hormonrubbningar som faktiskt påverkar hela tankemönster.
Undervikt gör också att fler saker i kroppen kan skadas än vad som vore möjligt för en normalviktig.

Att ha ångest inför mat och kropp är något annat och diagnostiseras inte som mer än "ett stört förhållande till mat och kropp".


   
SvaraCitera

troellungen:

tycker faktiskt alla dessa diagnoskriterier bara driver en till att gå ner ännu mer. för man känner ständigt att man inte blir tagen på allvar, man är inte tillräckligt smal, inte tillräckligt "anorektisk"

Det är sant. Ska till bup imorgon och bara för att jag inte har jättelågt bmi så känns det som att jag inte kommer bli tagen på allvar, därför så blir jag triggad till att gå ner en massa i vikt för att bli tagen på allvar.


   
SvaraCitera

Pakanajuhla:

Undervikten i sig ger både ett extra stresspåslag plus en hel del olika hormonrubbningar som faktiskt påverkar hela tankemönster

Jag vet mkt väl vad anorexia är då jag själv har(/haft) det. mitt tankemönster är dock förstört vare sig jag är normalviktig eller underviktig. alla ätstörningar är i grund o botten samma, de yttrar sig bara i olika former


   
SvaraCitera

troellungen:

Jag vet mkt väl vad anorexia är då jag själv har(/haft) det. mitt tankemönster är dock förstört vare sig jag är normalviktig eller underviktig. alla ätstörningar är i grund o botten samma, de yttrar sig bara i olika former

Vill man hålla sig till fakta så är anorexi ett mycket farligare stadie än någon som har precis samma tankar och beteende som anorektikern fast dock är normalviktig.
Var bara tvungen att poängtera att det mestadels är ett fysiskt stadie och därför är undervikten ett kriterie.

Jag håller inte med dig om att alla ätstörningar i botten är desamma heller.

Och, förlåt om jag låter som en obotlig och dryg besserwisser. [blush]
Brukar använda den här användaren för att komma med lite seriösare fakta och det kräver en lite annan attityd för att bli någorlunda trovärdig.

Det är ganska sorgligt och såklart otroligt tråkigt att du inte blir av med alla tankarna. Och som (f.d) anorektiker vet jag precis hur det är. [censur]


   
SvaraCitera

troellungen:

tycker faktiskt alla dessa diagnoskriterier bara driver en till att gå ner ännu mer. för man känner ständigt att man inte blir tagen på allvar, man är inte tillräckligt smal, inte tillräckligt "anorektisk"

håller med!!!


   
SvaraCitera