Aviseringar
Rensa alla

Hur är det att bo hos fosterfamilj/familjehem?


Ämnesstartare

Jag ska skriva kortfattat: jag bor ensam med min mamma och hon har nu fått nog av mig,nu är det så att vi kommit fram till att jag ska bo hos fosterfamlij en månad och under tiden ska jag gå och prata med en soss tant. Jag känner att det skulle vara bra med ett break för både mig o mi mamma.men jag oroar mig jätte mycket över hur det kommer vara att bo hos några helt främmande människor men andra regler än vad jag är van vid,jag har typ inga regler hemma ,det ända mamma begär är att jag ska städa mitt rum och plocka ordning efter mig + gå till skolan. Jag får nästa allt jag pekar på och det trivs jag med,men hur kommer det bli hos den nya familjen?

Vilka är dom vanligaste teglerna? Ka jag begära kläder osv? Snälla jag brhöver verkligen veta hur det är att bo hos fosterfamilj ..


   
Citera

123tjejen:

Vilka är dom vanligaste teglerna?

Det är nog väldigt individuellt beroende på familjen. Jag hade i princip inga regler, jag fick sova till 12, gå vart jag ville bara jag sa till först. Ta hem kompisar om jag ville. Jag fick 100 kr i veckopeng om jag städat rummet, (när jag var 18 =D )det var inte så saftigt, i övrigt tyckte jag det var finemang.

Familjen började med frihet, men om man bröt mot de få regler som fanns, drogs den tillbaka. Det fanns en annan tjej som var placerad där samtidigt som roade sig med att snatta. Hon fick utegångsförbud och blev fråntagen sin mobil. Ja du förstår...
De brydde sig uppriktigt och ville att man skulle trivas.


   
SvaraCitera

Beror helt på hur man själv mår och hur familjen är.


   
SvaraCitera

Mja, det beror nog helt på vilken familj det är.. Och hur du är.. [crazy]


   
SvaraCitera

123tjejen:

Jag får nästa allt jag pekar på och det trivs jag med,men hur kommer det bli hos den nya familjen?

så kommer det ej att vara hos den nya familjen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SKIT SOM FAN OM MAN INTE PASSAR IN MED DEN FAMILJEN.

jag spoilade ett år hos några som jag skulle bo med för oh komma närmare skolan. sämsta jag gjort i livet hittils.


   
SvaraCitera

StartPaket:

som jag skulle bo med för oh komma närmare skolan.

Då heter det ju inackorderingshem lr ngt, soc tar en ju inte för att man har långt till skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

soc tar en ju inte för att man har långt till skolan.

va snackar du om? det var soc som fixade det åt mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan nog iaf inte be om saker om du inte betalar dom massa pengar som dom tycker att du ska få tillbaks för lite kläder iaf.


   
SvaraCitera

StartPaket:

va snackar du om? det var soc som fixade det åt mig

Men då var det ju inte för att du hade långt till skolan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men då var det ju inte för att du hade långt till skolan...

altså.. jo xd
det är som jag säger.


   
SvaraCitera

123tjejen:

Ka jag begära kläder osv?

du får väl egna pengar som du kan köpa kläder för.


   
SvaraCitera

123tjejen:

Ka jag begära kläder osv?

jag tror inte dom vill ge dig pengar till kläder om du redan har en jädrans massa. Du får nog förtjäna dom lite först.
Jag jag tror nog du kommer få städa där med. är inget hotell du kommer till.

alla familjer har olika regler. Du kanske älskar dom eller så kanske du hatar dom.. sånt får du leva med


   
SvaraCitera

StartPaket:

det var soc som fixade det åt mig

Låter jätte konstigt, är ju jätte stor brist på fosterfamiljer så varför skulle dom ge det till någon bara för att man har långt till skolan? Jag fick nästan flytta till småland bara för att dom inte hittade någon familj i göteborg...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fliickansofia:

Låter jätte konstigt, är ju jätte stor brist på fosterfamiljer

gick i nian och där en lärare sa att jag kunde få bo hos dom om det gick osv. för jag skulle gå i en skola i norrköping. och soc skulle leta efter någon familj åt mig där. men jag fick ju ett erbjudande som sagt. men soc skulle ändå ha fixat mig en annan familj annars


   
SvaraCitera