Aviseringar
Rensa alla

Hur är din familjs ekonomiska tillstånd?


Ämnesstartare

Den här tråden riktar sig främst till barn och ungdomar (-18) som fortfarande bor hemma.

Hur har ni det hemma ekonomiskt vis? Känner ni ibland att barnbidraget som är ämnat för barnens behov inte går till er, utan till största delen till er/era förälder/föräldrar? Har ni ibland inte möjlighet att äta er mätta för att det inte finns tillräckligt med mat hemma? Har era föräldrar råd att betala för aktiviteter och sporter? Lånar era föräldrar någonsin pengar av er? Måste ni betala era saker själv trots att ni varken får era bidrag eller någon summa av era föräldrar? 

Det är tänkt att tråden kan vara ett sätt att informera unga människor, och äldre för den delen, hur olika andra barn och ungdomar kan ha det hemma, och att de problem som finns aldrig ska tas ut på ett barn i form av mobbning och utfrysning. Vill därför att ni respekterar varandra i kommentarerna, tack!


   
Citera

Min familj är rik


   
SvaraCitera

Övre mellanklass


   
SvaraCitera
Cobrak

lägre medelklass

skaffade jobb när jag var 15 år och i samband med en egen inkomst började jag bekosta mycket själv, främst pga att kunna avlägsna stress från mina föräldrar


   
SvaraCitera

normalt


   
SvaraCitera

arbetarklass

this post was made by communism gang

Nejmen medel skulle jag säga


   
SvaraCitera
M04
 M04

Medel kanske?
- meen mitt barnbidrag etc. går mer till alkohol oftast och jag får aldrig pengar även om min pappa som ej bor i Sverige ger en viss summa till min mamma varje månad to.m. osv.Trött


   
SvaraCitera

Medel, aningen övre medelklass.
Jobbar själv som 15-åring men av eget initiativ och inte för att jag behöver avlasta mina föräldrar. Cred till er som själva jobbar för att hjälpa föräldrarna med att få ekonomin att gå ihop - riktigt fint av er


   
SvaraCitera

Well pappa har ett riktet kasst jobb men han är väldigt bra på att använda pengar på rätt sett. Sen bor och lever vi väldigt begränsat (speciellt pappa, han sover i soffan och äter våra rester typGalen) för att kunna lägga så mycket pengar som möjligt på saker som spel, musik prylar och annat sånt som de flesta tycker är onödigt men vi ser mycket värde i - alla dessa grejer är också en investering, inte precis att vi slösar pengar på resor eller sånt skit.. men men allt är relativt ju. Farmor o farfar hjälper oss med körning när bussar inte går och kan bidra med pengar om det behövs, dom har mer än oss men är såklart inte rika.
Vår ekonomi är väldigt komplicerad och vi har väääldigt många olika sett att spara pengar på. Äta billigt, dusha sällan o kort och att värma upp huset med ved sparar man rätt mycket i slutet av månaden av!

Mamma tänker jag inte ens ta upp för vill inte bo hos henne, men en sak kan ja säga o de e att hon inte kan hålla i pengar överhuvudtaget, kvittar hur mycket hon en tjänar

nu e ja trött, hejdå


   
SvaraCitera

краснеетБЕСПЛАТНЫЙ СЕКС ЗНАКОМСТВА ЗДЕСЬ >>> v.ht/nisex   сумасшедший


   
SvaraCitera

Katy84893:
краснеетБЕСПЛАТНЫЙ СЕКС ЗНАКОМСТВА ЗДЕСЬ >>> v.ht/nisex   сумасшедший

Nah de ba sad


   
SvaraCitera

Normalt, liksom inte jätte rika, men verkligen inte fattiga. Barnbidraget blir som en måndaspeng


   
SvaraCitera

Jag är visserligen 23 nu men jag kan berätta om tiden när jag var under 18 år och hur det är nu.

Min familj är inte rika, vi är väl medelklass, jag har fått ärva bröders kläder (vi är fyra bröder totalt). Vissa kläder har Mamma och Pappa köpt åt mig, de har köpt nya jackor osv. Jag fick en telefon när jag fyllde 10 och en ny när jag fyllde 15 (dock gjorde jag allt för att ha sönder min telefon men det gick inte så bra tills dess att en olycka hände som till slut gjorde så att skärmen sprack). När jag fyllde 20 (eller var det 18?) fick jag en ny telefon men abonnemanget fick jag betala själv, det betalar jag än idag. Nu kostar äntligen abonnemanget 248kr/mån så jag tänkte utnyttja det tills jag åtminstone fyll 25 år, jag har köpt nytt batteri och nytt laddintag i telefonen då jag trodde att det glappade.
Mitt barnbidrag var min månadspeng och innan dess så fick jag typ 300kr/mån. Då jag har Aspergers så bestämdes det att jag skulle gå i en aspergersklass i gymnasiet och sista året (fjärde året, det får alla gå som har aspergers) så fick jag ersättning från staten och då fick jag inga pengar av Mamma och Pappa och fick betala en del av summan som hyra. Idag betalar jag hyra till mina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M04:
Medel kanske?
- meen mitt barnbidrag etc. går mer till alkohol oftast och jag får aldrig pengar även om min pappa som ej bor i Sverige ger en viss summa till min mamma varje månad to.m. osv.Trött

Jag antar att det är din mamma som har vårdnaden för dig? Har det likadant angående barnbidraget, samt att min ena förälder (som precis som din pappa inte heller bor i Sverige) ger en summa varje månad till den föräldern jag bor hos. De går inte till alkohol, så jag vill inte få det att låta som att jag klagar för det måste vara mycket värre för dig att ditt barnbidrag går till onödiga saker och likaväl hade kunnat gå till dig. I mitt fall får jag inte barnbidraget eftersom vi har det något trängre med pengar, men det känns som att det o andra sidan får min vårdnadshavare att luta sig tillbaks och inte anstränga sig för att få in pengar genom jobb. 
Det är tufft. Hoppas att allt går väl för dig och att saker och ting löser sig 🙂


   
SvaraCitera

Växte upp ganska knapert (familjen hade aldrig råd med semester, tv-spel eller sportaktiviteter, men vi hade alltid mat på bordet) men efter jag blev vuxen har jag jobbat och kämpat mig till en bra ekonomi. Det kan alla göra bara man vill. Allting handlar om attityd och vilja.


   
SvaraCitera