Aviseringar
Rensa alla

Hur är eran svenska?


Ämnesstartare

För mig har det börjat bli så att jag tappat mer och mer ord på svenska. Jag läser, lyssnar, kollar,tänker, pratar bara med mina vänner (även de svenska) etc etc nästan bara på engelska. Jag försöker även nu lära mig arabiska (cuss kul:p) och den kursen är på engelska. 
Hur är eran svenska och hur har den blivit med tiden? Är ni bättre på engelska än svenska (om ni har svenska som modersmål). Diskutera inom området med detta , engelska vs svenska.


   
Citera
Ämnesstartare

har också lite problem med svenska, tänker för mycket på engelska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag använder engelska nästan uteslutande både på jobbet och hemma, men jag känner inte att det påverkar min svenska i någon större utsträckning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min svenska är nog helt åt helvete


   
SvaraCitera

Min svenska är fortfarande mycket bättre än min engelska, saknar t.ex. många mer formella ord på engelskan. Använder mig dock en hel del av svengelska. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Också märkt detta, får hjärnsläpp ganska ofta, har lättare för att plocka fram det engelska ordet än det svenska när det gäller mer 'avancerade' ord så får ibland gå via google translate till svenska för att hitta det jag söker... :$ 

Men är inte bättre på engelska än svenska överlag, nej. Fortfarande tvärt om på den fronten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra tror jag men brukar inte prata så mkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svenskan är nästintill perfekt. Engelskan är väl inte mycket att vara stolt över märkte jag när jag satt på en pub i Liverpool i somras och snackade med ett gäng fotbollsfans från Liverpool. 


   
SvaraCitera

Den är inget vidare. Engelskan är inte heller så bra, men den är nog bättre. Uttalet av engelska är kass dock. Det låter bra i mina öron men när jag själv spelat in och lyssnar på migsjälv så hörs det som att jag verkligen överanstränger mig att få till uttal utan att jag gör det, för migsjälv så talar jag lugnt och helt vanligt men det låter inte alls så när jag sedan lyssnar. Jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lika usla bägge två


   
SvaraCitera

Tänker väldigt ofta på engelska , men min svenska är allmänt dålig bara . Det är inte pågrund utav engelskan utan meningarna kommer ut fel ''Äpple åt jag'' typ som ett exempel. 


   
SvaraCitera

Kan någon rätta rubriken plz mvh tvångstanke


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Kan någon rätta rubriken plz mvh tvångstanke

Haha jag såg det också direkt. My grammar-nazi sense is tingling! Gråter

On topic så anser jag mig bemästra både engelska och svenska dock har svenskan försämrats genom åren. Tror att det beror på att all min litteratur i skolan är på engelska.


   
SvaraCitera

Lee Woo-Jin: My grammar-nazi sense is tingling!

high five


   
SvaraCitera

svenskan kommer bli borta antar ja, men ja pratar värmländska alltså bästa svenskan


   
SvaraCitera