Aviseringar
Rensa alla

Hur är erat matintag? Har jag en ätstörning?


Gå till en läkare och checka om du är orolig


   
SvaraCitera

kinderkarlsson:
Har som en tanke att kolhydrater är fällan att gå upp i vikt. Och på bloggar, tidningar och äldre kvinnor råder dom till att dra ner på kolhydraterna. Och nej på något sätt blir jag faktiskt inte frestad :pPortionerna skulle jag säga inte är så stora som alla andras som går dubbla ggr också... 

Men på din beskrivning låter det som att du skulle må bra av att gå upp lite i vikt. Kolhydrater är för övrigt energi. Om man skippar dem helt finns risken att man blir väldigt seg.
Och du lägger bara på dig vikt om du äter mer än vad du förbränner, iow, tar in mer energi än vad kroppen gör av med. Då kan överskottet "läggas undan" i form av fett.


   
SvaraCitera

Har haft väldigt dålig koll på vad jag äter men de senaste 8 månaderna har jag med hjälp av skolsyster, kurator, skolläkare, stöd från bf och mamma lyckats gå upp 3 kg vilket är superbra tihihih yay

Frukost: Liten smörgås med bara smör för att jag är för lat för att hyvla ost/ta ut en skinkskiva ur paketen + 1 glas juice el. mellanmjölk

Lunch: Ingenting

Mellanmål: Lite cashew (förlåt alla som arbetar med att skörda eller vad det heter) + russin eller ingenting

Middag: Pannkakor med massa glass och sylt

Kvällsmat: Fruktsallad el. yoghurt med cornflakes

Kanske inte den optimala kosten men ändåååå, det bästa är nog att bara leva och inte oroa sig för en massa strunt som sin vikt - speciellt när man är ung och måste äta ordentligt för att man växer. Kan även tillägga att på mitt helgjobb äter jag pizza typ två gånger om dagen (om jag jobbar 8 timmar). Heh. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är jag inte, det är människorna runt mej som är.

Kami:
Gå till en läkare och checka om du är orolig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaret 🙂

absentthinking:
Har haft väldigt dålig koll på vad jag äter men de senaste 8 månaderna har jag med hjälp av skolsyster, kurator, skolläkare, stöd från bf och mamma lyckats gå upp 3 kg vilket är superbra tihihih yay

Frukost: Liten smörgås med bara smör för att jag är för lat för att hyvla ost/ta ut en skinkskiva ur paketen + 1 glas juice el. mellanmjölk

Lunch: Ingenting

Mellanmål: Lite cashew (förlåt alla som arbetar med att skörda eller vad det heter) + russin eller ingenting

Middag: Pannkakor med massa glass och sylt

Kvällsmat: Fruktsallad el. yoghurt med cornflakes

Kanske inte den optimala kosten men ändåååå, det bästa är nog att bara leva och inte oroa sig för en massa strunt som sin vikt - speciellt när man är ung och måste äta ordentligt för att man växer. Kan även tillägga att på mitt helgjobb äter jag pizza typ två gånger om dagen (om jag jobbar 8 timmar). Heh. 


   
SvaraCitera

Se till att käka ordentligt vid lunchen. Lite ris, pasta eller potatis skadar inte. Tycker även att frukosten ser lite liten ut. Käka gärna lite mer så du orkar med hela dagen. Sånt är rätt viktigt när man går i skolan.

Mitt egna matintag är rätt irrelevant eftersom jag är man, vuxen, styrketränar rätt mycket och har hyfsad koll på näringslära. 


   
SvaraCitera

Tror du äter för lite, ja. Hur gammal är du?
Försök käka lunch också.


   
SvaraCitera

Alltså, riktig lunch. 


   
SvaraCitera

Äter när jag är hungrig, kan variera. Jag äter tills jag blir mätt och inte för att det är gott etc. De är det dom flesta gör som fel, dom käkar mera pga att dom njuter av maten. jag är 170typ väger 70kg vet inte om det är normalt men folk säger att jag ska äta mera pffft


   
SvaraCitera

kinderkarlsson: Det är jag inte, det är människorna runt mej som är.

Kanske också är en anledning att gå och kolla upp det? De kanske ser saker om dig som du inte ser


   
SvaraCitera
kachin

Jag äter nog, energimässigt, typ minst tre gånger så mycket som du och jag är fortfarande smal Galen och jag tränar inte överdrivet mycket heller.
Kolhydrater är inte farligt, du blir inte tjock för att du äter det.
Det är om man _äter mer än man förbränner_ som man kan gå upp i vikt.
Det spelar ingen roll vad för sorts mat du äter. 

Ta ett chill pill, sluta bry dig om vad för skit det står i tidningar, börja ät ett riktigt mål mat till lunch och ha det gött Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyller 16 om tre två dagar 🙂

Nea:
Tror du äter för lite, ja. Hur gammal är du?
Försök käka lunch också.


   
SvaraCitera

Du är med andra ord lika gammal som mig, och jag äter betydligt mycket mer än dig. En vanlig dag för mig kan till exempel vara:Frukost: en portion havregrynsgröt med mandelmjölk, en riskaka med grönsaker och fetaoströra, te med mellanmjölkLunch: lite morötter och en halv quornfilé (jag vet att jag föregår med fruktansvärt dåligt exempel, eh, men jag gillar inte lunch)Mellanmål: en protion havregrynsgröt med mandelmjölk, ett äppleMiddag: en stor portion pasta med sås eller en hemlagad inbakad pizza eller ris med falafel, något i stil med det.Kvällsmat: en liter te med mellanmjölk, kanske någon frukt.
Och ja, du kan antagligen äta ungefär sådär, du med. Jag lovar. Har räknat kalorier i över ett år (börja inte med det, bara. Okej?), och ja, när jag äter sådär så är det rätt så perfekt anpassat efter hur mycket jag bör få i mig.

kinderkarlsson:
Fyller 16 om tre två dagar 🙂


   
SvaraCitera

Jag fattar inte varför min dator vägrar börja på nya rader nuförtiden, eh.


   
SvaraCitera

alltså om folk reagerar på att du är för smal och du sitter och nojar om kolhydrater och oroar dig för att gå upp i vikt... ja, då kanske du ska se över dina matvanor och generella inställning till mat. och speciellt i och med att du tränar så behöver du äta way more än det du äter just nu.

exempel på god mat, bra mat: ägg, kött, fisk, kikärtor, bönor, ruccola, spenat, solrosfrön, linfrön, linser, zucchini, champinjoner, broccoli, sockerärtor, aubergine, creme fraiche, fullkornspasta, couscous, banan, hallon, avokado. 


   
SvaraCitera