Aviseringar
Rensa alla

Hur är ni i relationer? (anknytningsteori/attachment styles)


theooz
Ämnesstartare

Det finns en teori inom psykologi som säger att det finns 4 olika slags sätt som alla människor på en grundläggande nivå fungerar i relationer. Dessa sätt beskriver hur vi anknyter oss till andra, speciellt i romantiska/intima relationer. Det kallas för anknytningsteori. Kort sagt kan man säga att vilken av dessa 4 kategorier man hamnar i sägs bero på hur närvarande ens föräldrar var när man som litet barn sökte kontakt/trygghet/bekräftelse.

De fyra typerna är (skriver på engelska då jag läst om det på engelska):

Secure attachment - Man är bekväm med att uttrycka sina egna och uppleva andras känslor. Man har enkelt för att lita på sin partner och man är inte rädd för att vara lite beroende av någon annan. Man oroar sig inte så enkelt över vad den andra känner/tänker. "Hälsosam" anknytning!

Teori - Föräldrar svarade i princip alltid när man sökte trygghet (ex. grät etc.)

Anxious-preoccupied attachment - Ofta rädd för att bli lämnad, letar konstant efter tecken på det och kan lätt inbilla sig att det är verklighet. Svårt att lita på sin partner helt och vad de känner för en. Behöver därför ofta mycket bekräftelse för att inte må dåligt.

Teori - Föräldrar svarade ofta, men inte alltid (därav osäkerheten) när man sökte trygghet.

Avoidant-dismissive attachment - Försöker undvika emotionellt beroende. Förnekar ens egna behov i anknytningar och behov av andra. Svårt att utveckla intima relationer.

Teori - Föräldrar svarade sällan när man sökte trygghet.

Avoidant-fearful attachment- En blanding av avoidant-dismissive och anxious attachment. Väldigt kaotiskt minst sagt.

Teori - Oftast något slags trauma i barndomen som orsakat denna aknytningsstil.

Självklart så är ingen exakt 100% av någon av de här i verkligheten, men vanligt att man brukar luta kraftigt åt något håll ändå.

Vilken känner ni igen er i mest? 
Vilka har era partners varit?Om ni inte varit i en relation alls, vilken tror ni att ni är?
Tankar kring teorin?

Lägger till en poll också 😛


   
Citera
Algot

Mina föräldrar svarar alltid så det e nice Tumme upp


   
SvaraCitera

Secure


   
SvaraCitera

Känns som att enbart fyra typer varav bara en är något positivt låter som en enorm simplifiering.


   
SvaraCitera
theooz
Ämnesstartare

Maymay:
Känns som att enbart fyra typer varav bara en är något positivt låter som en enorm simplifiering.

Som jag sa, i verkligheten är man ju en viss % av alla typer. Typerna beskriver som sagt hur man på en väldigt grundläggande nivå fungerar men alla är ju olika


   
SvaraCitera

Intressant ämne men har ingen insikt angående mig själv eftersom jag aldrig varit i en romantisk relation Tumme upp


   
SvaraCitera

Nej, jag tycker att jag är 0% av alla dessa


   
SvaraCitera
theooz
Ämnesstartare

123fendas:
Nej, jag tycker att jag är 0% av alla dessa

Hur är du? Nu blev jag intresserad 🙂


   
SvaraCitera

theooz:

Hur är du? Nu blev jag intresserad 🙂

Jag är emot att ha ett sådant här typiskt förhållande som innefattar att "uppleva andras känslor", "lita på sin partner", "vara lite beroende av någon annan".

Då är jag väl Avoidant-dismissive attachment, men din beskrivning av det låter väldigt fel. "Förnekar ens egna behov i anknytningar och behov av andra." väldigt fördomsfull beskrivning. "behov", så alla har dessa behov? Jag instämmer inte.


   
SvaraCitera
theooz
Ämnesstartare

123fendas:

Jag är emot att ha ett sådant här typiskt förhållande som innefattar att "uppleva andras känslor", "lita på sin partner", "vara lite beroende av någon annan".

Då är jag väl Avoidant-dismissive attachment, men din beskrivning av det låter väldigt fel. "Förnekar ens egna behov i anknytningar och behov av andra." väldigt fördomsfull beskrivning. "behov", så alla har dessa behov? Jag instämmer inte.

Antisocial kanske isåfall?


   
SvaraCitera
theooz
Ämnesstartare

123fendas:

Jag är emot att ha ett sådant här typiskt förhållande som innefattar att "uppleva andras känslor", "lita på sin partner", "vara lite beroende av någon annan".

Då är jag väl Avoidant-dismissive attachment, men din beskrivning av det låter väldigt fel. "Förnekar ens egna behov i anknytningar och behov av andra." väldigt fördomsfull beskrivning. "behov", så alla har dessa behov? Jag instämmer inte.

Den här teorin kategoriserar människor som är i relationer och hamnar i relationer. Om du inte ser någon poäng alls med relationer hamnar du ju i en helt säregen kategori


   
SvaraCitera

Har aldrig varit i någon relation men är traumatiserad av dåliga föräldrar så förmodligen någon relaterat till det 


   
SvaraCitera