Aviseringar
Rensa alla

Hur äter en NORMAL person?


Rock_faerie:

Hehe, tack så mycket, du verkar haja vad jag menar

No problem [smile]

Rock_faerie:

Fattar inte hur det kan misstolkas så mycket

Det är UM [rolleyes]

Rock_faerie:

Helst en nomalviktg tjej i min ålder som sagt.

Jag skulle gärna ha blivit född tjej, men som det är nu så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det [rolleyes]


   
SvaraCitera

kärleksmums:

men grejen var väl mer den att du uppmanade henne till att fortsätta räkna kalorier genom att visa hur man räknar ut sin basala förbrukning..? [no-no]

Var på jag påpekade att allas kroppar ser olika ut, dvs också förbrukar olika mycket.

Rock_faerie:

bara att folk SERIÖST ska skriva vad de äter en nomal dag.

Det beror på HUR din kropp ser ut. Det finns inte något som alla kan äta och få ut exakt samma av. Därav mitt utlägg.

kärleksmums:

hon undrade hur en normalviktig person som aldrig svält sig själv eller bantat äter för att må bra, och jag tror knappast att alla friska människor sitter och räknar kalorier.

Är man frisk så har man inget behov av det. Simple as that.


   
SvaraCitera

Buddah:

Var på jag påpekade att allas kroppar ser olika ut, dvs också förbrukar olika mycket.

Buddah:

Du kan ju börja med att räkna ut hur många kalorier som du behöver få i dig på en dag.

.. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Hej! Jag skulle vilja veta lite hur en normalviktig tjej i ca 20 - årsåldern äter, utan att träna något speciellt?

om du har anorexia borde du pumpa donken


   
SvaraCitera

kärleksmums:

..

Buddah:

Det beror alldeles på hur du är byggd, finns inget generellt utan alla kroppar ser ju olika ut.

Detta fanns ovanför om du läser inlägget.


   
SvaraCitera

Buddah:

Du kan ju börja med att räkna ut hur många kalorier som du behöver få i dig på en dag.

Rätt korkat att ge det tipset åt en som haft en ätstörning[tired]

Man skall inte fokusera sig på att räkna allt för mycket.

Ät tills du känner dig mätt. Ät regelbundet. Ät varierad kost (så det innehåller kolhydrater, proteiner, vitaminer, ja du fattar).

Skit i att räkna för mycket, eller något alls. Normal dagskcal för kvinnor brukar ligga på 2000 kcal, det får man i sig om man äter regelbunder, varierad kost etc. Så du behöver inte fokusera dig påatt räkna kalorier. Bara dumt, imo.


   
SvaraCitera

passaro:

Rätt korkat att ge det tipset åt en som haft en ätstörning[tired]

Absolut inte. Tycker man bör ha koll på hur mycket man skall få i sig på en dag, så man inte äter MINDRE än det.


   
SvaraCitera

Buddah:

Absolut inte. Tycker man bör ha koll på hur mycket man skall få i sig på en dag, så man inte äter MINDRE än det.

passaro:

Skit i att räkna för mycket, eller något alls. Normal dagskcal för kvinnor brukar ligga på 2000 kcal, det får man i sig om man äter regelbunder, varierad kost etc. Så du behöver inte fokusera dig påatt räkna kalorier. Bara dumt, imo.


   
SvaraCitera

passaro:

Skit i att räkna för mycket, eller något alls. Normal dagskcal för kvinnor brukar ligga på 2000 kcal, det får man i sig om man äter regelbunder, varierad kost etc. Så du behöver inte fokusera dig påatt räkna kalorier. Bara dumt, imo.

Du tror inte att det finns en risk att hon äter för lite om hon har haft/har anorexi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Är man frisk så har man inget behov av det. Simple as that.

Så du säger att man måste lida av anorexi för att räkna kalorier? Det var fan det dummaste jag hört.

Rock_faerie:

Men för er som vill veta har jag ungefär BMI 19 nu.

0800 ät frukost typ 2 mackor, 1 glas juice 1 glas te eller kanske en skål med fil och flingor
1200 ät lunch typ husmanskost. Skit i salladen, det är ändå inget gott. Ät rikligt med potatis och kött (vad annars? [bigsmile])
1500 Mellanmål? mackor och oboy!
1900 käka husmanskost (pizza är bra husmanskost [bigcheers][party]) tills du känner dig smått spyfärdig och väldigt övermätt så du kan lägga dig på soffan och sova lite
2200 kvällsmål! bästa målet på dan. ät vad som helst. Typ kebab är gott, fast orka det. makaroner funkar bra tkr jag

och käka typ godis lr nåt om du känner dig hungrig emellan måltider.

Sådär käkade jag innan jag började träna seriöst... vad jag saknar det [love][love][love][love] man kunde äta allt man tyckte var gott och inte för att man behövde få i sig mer protein eller liknande...


   
SvaraCitera

jag_gillar_glass:

Så du säger att man måste lida av anorexi för att räkna kalorier? Det var fan det dummaste jag hört.

Så det är bara vid anorexi som man inte är frisk menar du? Finns samma problem åt andra håller också.

Ligger man på normalvikt, rör på sig vad man bör under en dag så har man antagligen en kost som är bra. Man får i alla fall i sig rätt mängd energi.


   
SvaraCitera

Buddah:

Detta fanns ovanför om du läser inlägget.

jo, det förstås, men det känns ändå sådär lagom intelligent att visa en formel för att räkna ut sin basalförbränning till en person som frågar hur man äter om man är helt frisk. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Så det är bara vid anorexi som man inte är frisk menar du?

hehe, trodde du syftade på anorexi.


   
SvaraCitera

Buddah:

Du tror inte att det finns en risk att hon äter för lite om hon har haft/har anorexi?

Rösta Pirat! http://piratpartiet.se

Det spelar gentligen ingen roll. Det är en process, hon måste ändå komma in i det, att börja äta regelbundet, varierat etc.

Att börja räkna kalorier direkt kan vara rätt kontraproduktivt.


   
SvaraCitera

kärleksmums:

jo, det förstås, men det känns ändå sådär lagom intelligent att visa en formel för att räkna ut sin basalförbränning till en person som frågar hur man äter om man är helt frisk. [crazy]

Om man är helt frisk, så äter man i runda slängar det antal kalorier som kroppen behöver under en dag. Att räkna ut det är en metod att se hur många det kan vara ;>

jag_gillar_glass:

hehe, trodde du syftade på anorexi.

Då hade jag skrivit Anorexi 🙂


   
SvaraCitera