Aviseringar
Rensa alla

Hur äter man rätt?


Ämnesstartare

Jag har problem med hur jag ska gå ner i vikt eftersom jag hatar att träna :/ Men hur ska man då äta sig smal? Är det nån som skulle kunna lägga in ett förslag på hur en dags måltider skulle kunna se ut?


   
Citera

Tallriksmodellen!
Om du ska äta någon diet så kör på någon som är hållbar, inte en där du går hungrig i tre dagar och sen vansinnesfrossar dag fyra och står på ruta ett igen.


   
SvaraCitera

tycker de e onödigt att gå ner i vikt


   
SvaraCitera

du ska käka ordentlig mat som inte är sött men lägg till grönsaker, käka frukt och undvik mat som har mycket fett och socker!

lycka till


   
SvaraCitera

iiddee:

Men hur ska man då äta sig smal? Är det nån som skulle kunna lägga in ett förslag på hur en dags måltider skulle kunna se ut?

små måltider var 3e timme. ät högst någon frukt efter klockan 6 på kvällen, havregrynsgröt till frukost, promenera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Men hur ska man då äta sig smal?"

Drick 12+ dl grönt te varje dag och gör det till en vana att alltid ha lite rå ingefära att tugga på. Ta en matsked olivolja varje morgon.

Men som med allt annat så är minskad konsumtion effektivare än alternativ konsumtion. Och glöm inte motion, det krävs inte så mycket.

När det gäller näring så är det trams att protein skulle vara att föredra över kolhydrater och fett, protein som kroppen inte anser nödvändigt omvandlas till fett. Detta lär också skada levern.


   
SvaraCitera

Rätt: kött
Fel: kaninmat


   
SvaraCitera

Ät mindre än du gör av med. Men bara lite mindre. Att gå ner fort i vikt är varken bra för kroppen eller psyket.

Ät nyttig mat. Akta dig för snabba kolhydrater (socker, ljust bröd osv) och överdrivna mängder fett (chips o dyl). Försök hålla dig mer till omättade fetter än mättade (olja är bättre än smör för det mesta) och få i dig ordentligt med protein. Se även till att få i dig tillräckligt med vitaminer.

Akta dig för småätande. En del säger att det är bättre med många små mål utspritt över dagen, andra att ett par rejäla mål är bättre, men oavsett vilket som stämmer är det inte bra att gå och äta mackor varannan timme eftersom om man småäter tenderar man att inte laga ordentlig mat utan käka sockerrik skräpmat.

Har du någon begränsning i kosten? Vegetarian/vegan, allergier och dylikt? Hur mycket väger du och hur lång är du? Svårt att ge råd när man inte vet något om din situation. Om du bara är lite överviktig så lär du behöva annan kost än om du har ett BMI på 35.

Tånaglar:

När det gäller näring så är det trams att protein skulle vara att föredra över kolhydrater och fett, protein som kroppen inte anser nödvändigt omvandlas till fett. Detta lär också skada levern.

Detta gäller ju all överflödig energi och är inte så relevant i sammanhanget; den mesta energi man får i sig gör man ju av med innan den hinner lagras (och all energi om man tappar vikt).
Vi behöver både kolhydrater, protein och fett; olika organ har störst nytta av olika. T.ex. vill jag minnas att hjärnan har lättare att gå på kolhydrater än protein och fett. Protein är däremot effektivast för musklerna, IIRC. Är ingen expert på det området, men vi mår bäst om vi får alla tre. Och som det är idag får många i sig för mycket kolhydrater och fett, och för lite protein, särskilt om man lever på skräpmat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Två sista paragraferna by Stringburka:

Det är definitivt relevant i sammanhanget. Du måste ha märkt att det snackas extremt mycket om hur dåligt det är med kolhydrater, och dessutom brukar det överdrivas med hur mycket protein man behöver, speciellt från proteindrinksförsäljare och liknande samt köttätare i interaktion med vegetarianer.

Alltså är det värt att påpeka det så att trådskaparen inte får otrevligt bukfett när han byter ut sin müsli mot vasslepulvergranulat.


   
SvaraCitera

Tånaglar:

Det är definitivt relevant i sammanhanget. Du måste ha märkt att det snackas extremt mycket om hur dåligt det är med kolhydrater, och dessutom brukar det överdrivas med hur mycket protein man behöver, speciellt från proteindrinksförsäljare och liknande samt köttätare i interaktion med vegetarianer.

Ber om ursäkt om jag framstod som dryg eller så; missförstod ditt inlägg lite och tror du missförstod mitt lite.

Vad jag menade var inte att det är irrelevant att folk säger att kolhydrater är domedagen; menade att faktumet att det omvandlas till fett är ganska irrelevant då detta bara gäller om man får i sig mer energi än man gör av med.

Jag håller med dig om att kolhydratskräcken är fullkomligt efterbliven, men så som många som inte har någon koll på hur man äter "rätt" äter, så får de i sig för mycket kolhydrater och för lite protein. Vi behöver mer protein och mindre snabba kolhydrater än vad många äter idag, men vi behöver alla tre. Det är lite på samma sätt som salt; de allra flesta äter alldeles för mycket salt, men de galningar som utesluter salt helt ur kosten kommer inte må så bra de heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iiddee:

Jag har problem med hur jag ska gå ner i vikt eftersom jag hatar att träna :/ Men hur ska man då äta sig smal? Är det nån som skulle kunna lägga in ett förslag på hur en dags måltider skulle kunna se ut?

Att gå ner i vikt och människans energibalans över huvud taget är frågor som har diskuterats så länge jag kan minnas. Ännu har man inte kommit fram till något konkret svar för hur den perfekta kosten ser ut, både hälsomässigt och viktmässigt. Egentligen går det bara att spekulera i hur man verkligen behåller sin optimalvikt. Jag, som har stark tro i att våra gener påverkar i princip det mesta, tror att den optimala kosten och motionen är individuell. Dock finns det vissa tips som jag tror att de flesta kan hålla sig till och dessa är att:

1. Äta regelbundet! Äter du två måltider per dag hinner din kropp ställa om till svältläge och sen få ett överflöd av mat. Den kommer kort och gott inte fatta ett dugg av vad du håller på med. Ät något litet, helst varje timme, men åtminstone med max 3 timmars mellanrum.

2. Vardagsmotion! ta ett par promenader i veckan tillsammans med en vän och prata igenom dagen. En halvtimmes promenad kan bränna upp emot 300 kcal (beroende på vikt och tempo) och om du dessutom pendlar med armarna och skaffar dig lite flås blir det ännu bättre!

3. Sov! Sömnbrist sänker ämnesomsättningen i din kropp och rent allmänt försämrar den de flesta kroppsliga funktioner.

4. Undvik alkohol! Alkohol är helt värdelöst ur viktsynpunkt eftersom det stänger av kroppens förbränning väldigt effektivt.

5. Kontrollera insulinet! Insulin är ett kroppseget hormon som är en av de mest fettlagrande hormoner som finns. Insulin frigörs alltid när du äter något men i olika stor mängd beroende på vad du äter. Kolhydrater höjer (enligt senare forskning) insulinet mycket, oavsett vilken typ av kolhydrat det är. Protein har en måttlig höjning på insulinet medan fett snarare sänker insulinutsöndringen. Kort och gott, ju mer kolhydrater i din måltid, desto mer insulin som stänger av förbränningen och lagrar fett i din kropp.

Självklart ligger det något i det som de tidigare talarna nämnt, att det viktigaste är energi in - energi ut. Men jag tror att det är en sanning med modifikation. Jag tror att du genom att äta mer av vissa födoämnen kan förbränna mer. Som exempel kan jag nämna att det krävs mer energi för kroppen att bränna 1g protein jämfört med 1g kolhydrat, vilket naturligtvis påverkar vikten i slutet.

/Rickard


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Har du någon begränsning i kosten? Vegetarian/vegan, allergier och dylikt? Hur mycket väger du och hur lång är du? Svårt att ge råd när man inte vet något om din situation

Nej äter det mesta, är ca 157 lång och väger 55 kilo..


   
SvaraCitera

Utan träning kan man inte äta sig smal, nej.


   
SvaraCitera

iiddee:

Nej äter det mesta, är ca 157 lång och väger 55 kilo..

Ghaha! Du vill gå ner? Hahahah!
Jag är 185cm lång och väger ca. 105kg! En sann bjässe! [cool]
Ge inte upp dina matvanor! Att träna är jävligt nice när man väl kommit igång!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Utan träning kan man inte äta sig smal, nej.

Felaktigt! Det är mycket lättare att lägga om kosten och på så sätt åstadkomma en viktminskning jämfört med att enbart försöka träna sig smal.

/Rickard


   
SvaraCitera