Aviseringar
Rensa alla

Hur arbetsköpare och överklass förändrar språket


Ämnesstartare

Varenda gång när man söker jobb, förundras man över hur de hela tiden ändrar namnen på skitjobb så att det ska låta finare. Det här är en helt konstruerad nysvenska som låter totalt efterbliven.

Städare har blivit "hygientekniker"
Springsjas har blivit "alltiallo"
Betjänt, upptäckte jag idag, har blivit "service-assistent"

Detta började väl redan när man döpte om piga till "hembiträde", men vid det här laget har folk insett att det är samma och således kommer även hembiträde försvinna till förmån för något annat ord som inte låter så förnedrande som arbetet är.

Ett enkelt sätt att få folk att acceptera jobb som de skulle tackat nej till annars på grund av hur nedvärderande det egentligen är.

Om någon hade frågat om man ville bli betjänt åt en överklasskärring i hovås hade de flesta bett frågaren fara åt helvete; när man formulerar det som "tjänst som serviceassistent i bra område" låter det inte lika illa, trots att när man väl är på jobbet är det likadant - betjäna snobbarna.

Detta är givetvis inte unikt för yrken, yrkestitlar är bara ett väldigt tydligt exempel på något som pågår hela tiden, i hela språket; hur maktmännen ovanifrån, genom hur de direkt talar och genom mediarapportering, manipulerar vårat språk för att ursäkta diverse vidrigheter eller för att helt enkelt få folk att acceptera ett fortsatt förtryck - eller t.om. tro att det inte är ett förtryck.

Ett annat tydligt och klassiskt exempel är hur de som köper vår arbetskraft kallas "arbetsgivare" och vi som säljer vår arbetskraft kallas "arbetstagare" - ett enkelt grepp för att få köparna att framstå som generösa "givare" och oss som snudd-på-tjuvar "tagare".


   
Citera
Ämnesstartare

Vaktmästare = servicetekniker

Numera står det "Var vänliga kontakta vår servicetekniker Mats vid problem med sopnedkasten" i min port ist för "Var vänliga kontakta vår vaktmästare Mats vid problem med sopnedkasten", som det stod när jag flyttade in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

servicetekniker

Är mer korrekt än vaktmästare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Är mer korrekt än vaktmästare.

Låter inte lika mysigt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Låter inte lika mysigt

Vaktmästare låter mer som någon som vaktar saker och inte någon som hjälper till när något är trasigt etc. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Vaktmästare låter mer som någon som vaktar saker och inte någon som hjälper till när något är trasigt etc. [no-no]

Man vill väl bo tryggt [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första gången på länge du är vettig Stringburka.

Jag har själv ett litet halvexempel. För någon som söker anställning kallas man Arbetsgivare när det egentligen mer korrekta borde vara Arbetssäljare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Numera står det "Var vänliga kontakta vår servicetekniker Mats vid problem med sopnedkasten" i min port ist för "Var vänliga kontakta vår vaktmästare Mats vid problem med sopnedkasten", som det stod när jag flyttade in.

Precis. Har dock inte stört mig lika mycket på det, då vaktmästare från början inte är ett förnedrande yrke på samma sätt som piga eller betjänt IMO.

Sming:

För någon som söker anställning kallas man Arbetsgivare när det egentligen mer korrekta borde vara Arbetssäljare

Va? Arbetsgivare är den som köper arbetskraft, arbetsgivare är den som säljer arbetskraft. Om du arbetar för någon annan (är anställd) är du en arbetssäljare, om någon anställer dig är denne arbetsköpare (som ju köper ditt arbete)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Om du arbetar för någon annan (är anställd) är du en arbetssäljare

Även kallad arbetstagare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Även kallad arbetstagare.

Ja, precis, det var det jag menade. Sming tycktes antyda att arbetssäljare = arbetsgivare och arbetsköpare = arbetstagare, skulle bara förtydliga förhållandena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"arbetssökande" verkar användas för precis alla som inte har en anställning, oavsett om de söker arbete eller inte. "arbetslös" är mycket bättre, om man tänker applicera termen på alla som inte har en anställning. det är fler än en gång som jag hört sjukskrivna personer refererats till som arbetssökande. vad i helvete?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sophämtare heter tydligen miljöarbetare. Mhm.

Har dock lite svårt att se vad som är så förnedrande med att vara städare i grund och botten. Nog för att det är ett lågstatusyrke, men jag tycker inte att det har så mycket med yrket i sig att göra. Snarare med attityden till det. Har mycket dålig koll på vad en springsjas gör, och betjänter verkar ju inte bli så jävla fantastiskt behandlade, men vad är det som är så förnedrande med att städa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

..å nej utvecklingen går framåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

"arbetssökande" verkar användas för precis alla som inte har en anställning, oavsett om de söker arbete eller inte. "arbetslös" är mycket bättre, om man tänker applicera termen på alla som inte har en anställning.

Precis.

mediakatt:

Har dock lite svårt att se vad som är så förnedrande med att vara städare i grund och botten. Nog för att det är ett lågstatusyrke, men jag tycker inte att det har så mycket med yrket i sig att göra.

Beror ju på sammanhanget. Håller delvis med dig - att vara städare på en skola är inte förnedrande i sig, även om jag gärna skulle se att folk inte hamnade i den typen av yrke hela livet. Att vara städare som åker runt till diverse snobbområden och dammsuger företagsägares golv är förnedrande, och det var ett sånt jobb jag såg omnämnt som "hygientekniker".

OF 5:

.å nej utvecklingen går framåt

Det är ju det den inte gör. Vi har mer pigor nu än för tio år sedan, det är bara att man använder andra ord för att dölja att det är det det handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är ju det den inte gör. Vi har mer pigor nu än för tio år sedan, det är bara att man använder andra ord för att dölja att det är det det handlar om.

Det handlar inte ens om att dölja vad det handlar om. I språk så finns dialekter dessutom finns sociolekter och det har alltid funnits.
Och det kommer inte försvinna


   
SvaraCitera