Aviseringar
Rensa alla

Hur


Ämnesstartare

På min förra skola blev jag mobbad. Och skolan innan det hade jag bara 1 vän. Nu har jag bytt skola igen och det är nästan likadant där. Nästan ingen pratar med mig ( förutom typ " får jag låna suddet") på rasterna sitter jag bara utanför lektionssalen och väntar, på min förra skola kunde jag heller aldrig prata med någon. Har nästan glömt bort hur det känns att vara omtyckt av någon. Skulle så gärna vilja ha någon att prata med på rasterna och hemma. Att bli mobbad har jag nästan blivit van vid. 

Jag har alltid vart ganska blyg och lugn av mig, nu när man  går i 7:an och är kille så ska ju man vara kaxig och häftig men jag vill mer bara ta det lugnt. Jag är inte så bra på att säga emot eller säga dumma saker till personer. Men hur ska man göra? Det skulle kännas bra med kompisar som man kan göra saker med och allt som kompisar gör! Men hur börjar man när man är i ett läge som mig?


   
Citera

Denhär: går i 7:an och är kille så ska ju man vara kaxig och häftig

Nej det "ska" man inte. var dig själv.
Man behöver inte alltid säga emot. Man behöver (ska helst inte alls) inte säga elaka saker till andra.

Jag var som du runt din ålder. Hade några få vänner jag umgicks med på fritiden förvisso men annars den där blyga och tystlåtna killen i klassen och på skolan.
Det blev mer och mer naturligt senare att ta för sig mer och prata.

Våga prata med andra, lära känna andra.
Finns det någon i klassen som du känner att du skulle vilja bli vän med? Prata då med den.
Du behöver inte börja med "Hej jag vill vara vän med dig." utan låt det bli något som utvecklas naturligt.

Om du känner att din blyghet hindrar dig från att våga ta första steget, prata med kuratorn på skolan för att ta reda på om det finns någon anledning till att du inte vågar det och bearbeta det i sådana fall.

Jag finns via PM om du vill snacka privat.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Sök dig till en människa du kan relatera till, någon som du känner att du skulle vilja lära känna väl.  Har man en riktigt bra vän är det lättare att få fler, så därför kan man lika gärna fokusera på en till att börja med


   
SvaraCitera