Aviseringar
Rensa alla

Hur bildas ljud?


Ämnesstartare

vi har en skoluppgift i skolan, hur bildades ljudet från instrument? någonting jag måste veta, vet någon så snälla kommentera det.


   
Citera

man slår på dom o d blir ljud


   
SvaraCitera

Ur NE:

Ljud är tryckvågor som rör sig i luften och som vi hör med örat.
Ljud kan skapas genom att man orsakar vibrationer i luft, som i en flöjt. Det kan också skapas genom att man sätter ett föremål i svängning, som en gitarrsträng, som i sin tur får luften att vibrera.
Vibrationerna i till exempel en vibrerande gitarrsträng sätter både gitarren och luften i rörelse så att det uppstår tryckvågor som rör sig utåt. En kort sträng vibrerar snabbt och ger vågor med kort våglängd. Sådana hör vi som "gälla" eller "höga" toner: pling! En lång sträng vibrerar långsamt, och våglängden blir lång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har musik nu, vi ska skriva hur ljudet i ett instrument kom till, vi är i grupp men har fått uppgift att göra denna del. kommentera fort.


   
SvaraCitera

Josefiniis: kommentera fort.

André postade en bra förklaring, mer magi än så är det inte.


   
SvaraCitera

Josefiniis: Jag har musik nu, vi ska skriva hur ljudet i ett instrument kom till, vi är i grupp men har fått uppgift att göra denna del. kommentera fort.

Strängen på en fiol vibrerar de bildas en tryckvåg som når vårt öra och som vi uppfattar som ljud,.


   
SvaraCitera

varför belönar ni hennes beteende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:
varför belönar ni hennes beteende?

För dem är riktigt snälla som hjälper till! 🙂


   
SvaraCitera

Josefiniis: För dem är riktigt snälla som hjälper till! 🙂

svaret stod redan + säkert mycket enkelt att googla, istället för att på egen hand komma fram till svaret kommer du nu återvända hit med alla frågor du inte kan sen innan.. fasar jag över


   
SvaraCitera

nog för attdu fått svar i tråden men hade det inte krävts färre knapptryckningar på din smartphone att googla frågeställningen direkt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rävpojken:

svaret stod redan + säkert mycket enkelt att googla, istället för att på egen hand komma fram till svaret kommer du nu återvända hit med alla frågor du inte kan sen innan.. fasar jag över

men jag har letat i över 20 minuter, hittar inget och tänkte så att jag kunde leta här och kolla om någon kunde.


   
SvaraCitera

Josefiniis: men jag har letat i över 20 minuter, hittar inget och tänkte så att jag kunde leta här och kolla om någon kunde.

mm google har svar på allt utom det


   
SvaraCitera

Rävpojken:

svaret stod redan + säkert mycket enkelt att googla, istället för att på egen hand komma fram till svaret kommer du nu återvända hit med alla frågor du inte kan sen innan.. fasar jag över

då ser vi till att svara fel


   
SvaraCitera

Josefiniis:

men jag har letat i över 20 minuter, hittar inget

du behöver nog specialhjälp i skolan, kollat upp d?


   
SvaraCitera

df rqp: då ser vi till att svara fel

vi ja.. det kommer alltid finnas rättsvarare.. Ledsen


   
SvaraCitera