Aviseringar
Rensa alla

Hur blev du kristen?


Zillan:

men efter vissa händelser så kan man ändras väldigt mycket som människa...

Been there done that
Sen var med om andra händelser där gud var extremt frånvarande under alla åren jag var kristen utan att ge ett enda bönesvar.
Då ändras man igen och slutar tro på en påhittad gubbe [cute]


   
SvaraCitera

Zillan:

jag trodde inte ett dugg på något religiöst förut men efter vissa händelser så kan man ändras väldigt mycket som människa...

Vad för typ av händelser? [cute]


   
SvaraCitera

Zillan:

Jag tänkte så förut också men saker och ting kan faktist ändras...

Jo, vet, men jag ogillar oftast drastiska förändringar som jag själv inte beslutat mig för att införa i mitt liv osv.

Även om Bibeln skulle vara byggd på sanning och fakta, skulle jag ändå inte följa det den Säger. Jag är skapt av någon "högre makt" (eller vad man nu vill kalla det som skapat oss) och den dagen min skapare ber mig tro på en specifik, exempelvis, religion så kan man nästan kalla mig religiös (efter att jag ifrågasatt ca 5 saker, osv.)

Men, nu har inte det hänt. Än är mina föräldrar skaparna av mig, följer dem - till viss gräns. Resten hanterar jag själv, för jag har en hjärna att använda och inte bara ett par instinkter.

Åh, vill predika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Om han är i närheten, varför existerar allt elände då?

Jadu, det är en svår fråga men jag tror att det finns en anledning till allt som händer. Tja... du kan ju läsa min blogg, mitt liv är ju väääldigt långt från perfekt så självklart, jag tvivlar men jag tror ändå att det finns en anledning till varför allt händer...


   
SvaraCitera

Zillan:

Jadu, det är en svår fråga

Finns det ingen som har frågat gud det där? [surprised]


   
SvaraCitera

Blev tillräckligt gammal för att bölrja fundera på tro, och efter att ha lärt mig om kristendomen osv i skolan förstod jag att det jag trodde på stämde bäst in på kristendomen. Så jag döpte och konfirmerade mig sen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Finns det ingen som har frågat gud det där?

Självklart, det finns tusentals bl.a. jag själv men sen gäller det att "förstå" svaret.


   
SvaraCitera

Zillan:

men sen gäller det att "förstå" svaret.

Vadå? Att vardagliga händelser skulle kunna vara svar från gud? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vad för typ av händelser?

Finns många exempel. Jag kan berätta ett.

Jag var på en kristen båt på konfaläger. (var inte troende men hade bestämmt mig för att konfirmera mig ändå) Jag kände på mig att något skulle hända man jag tänkte att jag inbillade mig. En kväll så kom en tjej i besättningen fram till mig och frågar om jag skulle vilja gå iväg och prata lite. Jag följde med och vi pratde väldigt länge. Saken är den att jag har mått väldigt dåligt i många år men är väldigt bra på att dölja det. Ingen har nånsin kunnat ana något. Men den här tjejen (som jag aldrig hade träffat förut) fick en "syn" av Gud som sa att jag behövde hjälp. Det var runt 50 pers på båten och jag hade knappt sagt ett ord till henne men ändå visste hon att hon behöve hjälpa just mig. Ingen hade ju på flera år kunnat se att jag mådde dåligt men hon fick reda på det med en gång. Det som var så speciellt var också att hon hade gått egenom precis samma saker som jag går igenom nu. Allt var likadant, allt från ätstörningar till familjerelationer.

Den här tjejen är vid min sida än och har hjälpt mig sååå mycket. Ni förstår nog inte riktigt hur fantastisk den här händelsen är men det går kanske inte om man inte fått uppleva det själv...

En kortvariant av händelsen men detta är inte det ända som har skett...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vadå? Att vardagliga händelser skulle kunna vara svar från gud?

Aaaa...


   
SvaraCitera

Mja, ingenting är omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zillan:

men jag märker att han är nära....

Så "gud" hjälper dig med dina ätstörningar, men inte en gammal vän till mig som fick cancer och förlorade sin far på samma år?

Hur tänktes det där, du måste ju erkänna att det låter som en ganska hemsk gud.

Liksom, hur förklarar man för en 16 åring att det är guds plan att hon ska få cancer(dö tidigt dvs), och att hennes far ska dö en meningslös död?

Det låter jävligt... omänskligt, enligt mig.


   
SvaraCitera

blev lurad av ett fundamentalistäckel att det skulle bli bättre. efter alldeles för mycket bortkastad tid och inget som helst gehör bestämde jag mig för att det var bullshit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tog en jävla massa LSD som totalt förstörde min hjärna och nu ser jag Jesus varje dag.. räknas det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Så "gud" hjälper dig med dina ätstörningar, men inte en gammal vän till mig som fick cancer och förlorade sin far på samma år?

Vad hemskt!! Och det värsta är ju att det finns mycket mer annat hemskt ute i världen också. Och ja, det låter som en väldigt hemsk Gud. Jag kan inte fatta varför sånt händer. Men jag tror att det är så att det finns en annan sida också. En mörk sida. Den mörka sidan gör allt för att ta över våra liv och förstöra. Och tyvärr så lyckas den ibland...

Ja, det låter väldigt omänskligt jag håller med. Inget sånt borde få hända. Och det där med mina ätstörningar och allt annat. Jag känner att jag har Guds stöd men mörkret tar över. Jag ska inte klaga för somsagt det finns många som har det värre än mig men ingen ska behöva leva i "mörkret"


   
SvaraCitera