Aviseringar
Rensa alla

Hur blir man av med sötsuget?


Ämnesstartare

Hej kära ungdomar!
Jag är konstant sötsugen nu nuförtiden och jag vill verkligen inte äta sötsaker, har gått upp en hel del i vikt. Men alltså, hur får man bort det onda sötsuget? Även att jag inte vill äta sötsaker så bara blir det så. Kan inte slita mig ifrån det. Dricker Coca-Cola varje dag och det är tack vare att min mamma köper hem Coca-Cola till mina syskon och då blir jag så himla sugen så jag kan inte skippa att ta ett glas... Som oftast går över till ännu ett par glas. Hur gör ni där ute när ni blir sötsugna? Tacksam för så mycket tips som ni bara kan ge. 

PUSSSSS 


   
Citera
Ämnesetiketter

Ät frukt, russin osv.


   
SvaraCitera

 

Regelbundna måltider, gärna tre-4 timmar mellan domSkriv upp matschema och ät endast det du skrivitByt ut läsk mot citronvatten, smoothies eller smaksatt bubbelvatten. Läs gärna på hur skadligt socker och coca cola är så du har kunskap. Miljöförstörande osv
Ät inte/drick inte socker på lördagar för att det är normen, då sätts beroendet in igen. om du måste - ät mörk choklad


   
SvaraCitera
mynona

Eftersom du vill minska av viktmässiga skäl: påminn dig om din motivering, dvs vikt, och se dig i spegeln och sätt händerna o midjan varje gång du vill äta socker, skriv det på en lapp. 


   
SvaraCitera
linta

Gör saker! Fokusera på annat. Om du får i dig en massa socker så kan du använda den extra energin till att till exempel ta en cykelrunda. Det bästa sättet att få den sötsugna hjärnan på andra tankar är lek och fysisk utmattning.  Då gör det heller inget om du äter/dricker extra socker heller, det blir bara roligare!


   
SvaraCitera

Gör såhär, jag garanterar dig att det funkar, jag tror inte du kommer lyckas ta dig ur det genom att göra annat eller gå på några andra långtidsmetoder som du iallafall kommer gå tillbaks till colan sen, det bästa du kan göra, den absolut snabbaste metoden, du köper hur mycket cola som helst, sen har du en dag där du bara dricker cola, snabbt som fan ska det gå hela dan, då kommer du tröttna på cola och bli spyfärdig när morsan tar hem cola


   
SvaraCitera

Bestäm dig för att du inte ska ha, vilja kan vara starka grejer, starkare än sötsuget.

Bestäm dig för att gå ner i vikt om du vill det.

Bestäm dig för att du inte ska ha någon coca-cola!


   
SvaraCitera

Regelbundna tider med mat och drick mycket vatten 


   
SvaraCitera

Började äta nyttigare bara. Sedan dess är jag inte särskilt sugen på sötsaker, utan mina cravings består av frukt och/eller nötter.


   
SvaraCitera

Jag känner igen mig sååå mycket! Men att äta en varierad och stabil kost är nog A och O. Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och sen middag (och sedan kanske ett kvällsmål) det gör förmodligen att du blir mätt och inte blir lika sugen. Och har man vart utan gosaker ett tag så försvinner suget mera och mera. Så försök äta oftare, men inte godis.
Det finns oxå typ några tabletter på hälso affärer för att minska sötsuget, har dock inte provat själv!!


   
SvaraCitera

Jag känner mig illamående om jag dricker för mycket cola eller fanta som exempel. Samma sak gäller godis typ, får känsla för att "jag känner mig tjock" så då äter jag hellre nyttigt direkt och mår bättre i kropp och sinne.


   
SvaraCitera

ät något sött


   
SvaraCitera

rök en cigg så fort suget kommer.
mycket bättre. 


   
SvaraCitera
b1son

1) avstå från socker i typ 2 veckor genom att sätta upp ksk 1 löfte, utvärdera o sen planera för om du ska fortsätta avstå elr expermintera m o äta godis på helgen om du vill de.
2) identifiera de tillfällen du e som mest sötsugen o se om d e ngt du kan ändra på för att minska risken att du ger efter just då, t ex om du e trött o hungrig efter skolan så fixar du 1 nyttigt mellanmål ist

e mina tips


   
SvaraCitera

Jag gör bara inte det.


   
SvaraCitera