Aviseringar
Rensa alla

Hur blir man smart?


bli klok! 


   
SvaraCitera

mynona: smarta människor är ofta neurotiska 

?


   
SvaraCitera
mynona

ceka92: ?

?


   
SvaraCitera

mynona:

?

vart hämtar du teorin och vad tror du att det beror på?


   
SvaraCitera
mynona

ceka92: vart hämtar du teorin och vad tror du att det beror på?

Aha, det var det du menade. Ju mer man tänker dess fler frågor får man. Människor som inte tänker alls är oftare lugnare och gladareTumme upp


   
SvaraCitera

Ett hyggligt genetiskt arv är en fördel men det tror jag inte är något bra svar. Mina klasskamrater under åren i högstadiet och gymnasiet har alltid kallat mig smart och det är ju då intressant att fundera över vad jag gör annorlunda än de som inte ser sig som smarta. Jag har så klart några tips men det är inte alls säkert att de har någon relevans.

Var uppmärksam. Om du samlar in information från föräldrar, lärare, tv-program, böcker m.m hela tiden så behöver man inte fokusera lika mycket inför t.ex prov eftersom man byggt upp en stabil grund av kunskap.

Ta en väg som är lagom svår. Att vara smart handlar ofta om att inte ta den svåraste vägen. Men man måste akta sig för att bli för lat. Jag vet att många överkomplicerar saker och söker en svår lösning istället för att hitta enkla lösningar som de sedan kan börja analysera och se om de fungerar.

Ställ frågor till dig själv. Hur fungerar saker? Varför fungerar de så? Och inte bara stora svåra frågor utan också frågor om vardagliga saker, deras mening och betydelse. Ibland är det viktigaste inte att hitta rätt svar utan att hitta rätt fråga.


   
SvaraCitera

Ett första steg kan vara att vidga den allmänt vedertagna, mycket snäva definitionen av intelligens. Mitt andra tips är att inte befinna dig i mellanskiktet liksom jag; vi som är medvetna om att vi inte är medvetna. Slutligen: Har det ett egenvärde att vara smart?


   
SvaraCitera