Aviseringar
Rensa alla

Hur blir man vegetarian?


Ämnesstartare

Hej!

Jag kan tänka mig bli vegetarian.

Problemet är att jag är allergisk mot, soja, kikärtor, bönor, nästan alla nötter, linser och många andra saker än just kött.

Varför jag vill bli vegetarian:
+ Guds skapelser finns överallt och han finns överallt, också i djur. Jag tror inte gud har skapat djuren för att just människor som har ett val ska äta dem.

+ Alltså funderar jag på att bli Laktovegetarian (För mig är vegetarian att man inte äter något som inte har ögon.)

+ Sett många dokumentärer om djur och tycker synd om dem att deras liv består av att bli föda till oss.

+ Läste någonstans om 10% av jordens befolkning var vegetarianer skulle det finnas tillräckligt med vatten för alla.

+Bra för jorden och dess djur förresten.

Mina problem:

- Är allergisk mot mycket vegetarisk mat utan kött

- Kött är gott [cry]

Min fråga är finns det någon guide eller community som kan stötta mig i strävan på att bli vegetarian?

Fun Fact: Ja jag är indier. [crazy]


   
Citera
Ämnesetiketter

Min skola prackar på oss vegetarisk mat minst en dag i veckan, och för det mesta är det helt okej.

Käka pasta, ris, potatis, de grönsaker du kan äta, pannkakor, bröd. För protein så är nog det enda alternativet något slags proteintillskott, de enda grönsakerna med protein jag känner till är bönor.

Enda tipsen jag kan ge, sen så kan du ju alltid posta på Mat eller Livsstil-delen på flashback. Där får man oftast svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

quorn (pastasås kan du göra, risotto)
quornfilée
rotfrukter tex i ugnen
veglasagne
soppa med quinoa
soppa med okra
potatis/ärtsoppa
grönsaksomelett
svampsallad
stekta nudlar, wook
grönsakspaj
broccoligratäng
morotslåda
grekisk sallad
fyllda paprikor
crepes
spenatsoppa
spenatstuvning

tips på sånt du ej e allergisk mot
köp en kokbok tycker jag om du ska bli veg gärna med näringslära i så du vet vad du behöver
och du lär behöva kosttillskott


   
SvaraCitera

Finns fan bra vegmat. Borde kanske konvertera till vegetarian någon dag.

Baljväxter är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej man blir vegetarian genom att inte äta produkter med animalier helst också inte använda andra produkter med animalier tack så mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du är allergisk mot baljväxter och nötter så kan det vara lite småjobbigt med bra källor för järn och protein, men det går. Ägg funkar ju (om du tänkte bli lakto-ovo). De nötter du inte är allergisk mot innehåller gissningsvis rätt gott om protein. Sedan finns det ju protein i mjölprodukter, och i potatis och ris och dylikt.

Det finns ju mängder av saker du kan äta som inte är kött eller baljväxter. Seitan och quorn är två "fejkkött"-produkter som du borde kunna äta. Utöver det - grönsaker, frukt, spannmål. Finns mängder av matbloggar med vegetarisk och vegansk mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Bild

Ser bara väldigt motbjudande ut.


   
SvaraCitera